Fitnessin eri muodot – alan asiantuntijat selittävät, mistä on kyse - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Fitnessin eri muodot – alan asiantuntijat selittävät, mistä on kyse

Body Fitnessiä treenaavat naiset ovat Kati Alanderin tavoin huomattavasti lihaksikkaampia ja voimakkaampia kuin Bikini Fitness -treenaajat.

Body Fitnessiä treenaavat naiset ovat Kati Alanderin tavoin huomattavasti lihaksikkaampia ja voimakkaampia kuin Bikini Fitness -treenaajat.

Julkaistu: 7.3.2015 15:00

Sosiaalinen media pursuaa treenikuvia, mutta onko jokainen salilla kävijä fitness-harrastaja? Ei ole, sanovat alan asiantuntijat ja ammattilaiset.

Fitness on nyt muotia, mutta mitä se oikeastaan edes on?

Fitness pitää sisällään useita eri lajeja, joissa amatöörit ja ammattilaiset kilpailevat niin fyysisestä ulkomuodosta kuin toiminnallisuudesta. Ammattilaiseksi pääsee, kun pärjää amatööritasolla kansainvälisesti tarpeeksi hyvin ja saa kilpailla kansainvälisissä ja korkeatasoisissa kilpailuissa.

Mikä erottaa tavallisen kuntosalikävijän fitness-urheilijasta?

– Erilainen treenityyli ja -intensiteetti ja ammattilaisen valmennus sekä tarkka ruokavalio, vastaa Bikini Fitness -harrastaja Camilla Törnroos.

Törnroos treenaa neljästi viikossa oululaisella Classic Gym -salilla. Tähtäimessä 26-vuotiaalla naisella ovat syksyn SM-kisat.

– Nyt on menossa fysiikan rakennus, kesällä alkaa dieetti ja ihan viimeisenä päivänä ennen kisoja kuivatetaan kropasta nesteet ja pöhötykset pois. Silloin lihas erottuu selvemmin, Törnroos selittää.

Camilla Törnroos tähtää Bikini Fitnessin SM-kisoihin.

Camilla Törnroos tähtää Bikini Fitnessin SM-kisoihin.

Törnroos harrastaa Bikini Fitnessiä, Kati Alander puolestaan Pro Figurea. Alander on Body Fitnessin ammattilainen.

FITNESS on kattokäsite usealle lajille. On olemassa Bikini Fitness, Body Fitness, Fitness, Figure, Physique sekä Body Building. Naiset kilpailevat näissä jokaisessa lajissa, miehet Body Buildingissa eli kehonrakennuksessa.

– Uutena lajina mukaan on tullut Men's Physique, täydentää listaa personal trainer, ravintovalmentaja Pekka Rautio.

Rautio tähtää itse tulevan kevään Body Building -kisoihin.

– Jos miesten kehonrakennusta ei olisi, ei olisi mitään fitness-lajeja. Kaikki muut ovat syntyneet siitä. Jos Mr. Olympia -kisa joskus loppuu, silloin hyvästellään fitness-lajitkin, Alander kertoo.

Bikini Fitness on lajeista kevyin. Alander muistuttaa, ettei se kuitenkaan ole kevyt harjoitusmääriltään, vaan lihaserottuvuuden kannalta.

– Kilpailijat ovat myös kevyempiä kuin muissa lajeissa. Estetiikka on suuressa roolissa. X-mallinen keho on tärkeä. Vartalon on oltava urheilullinen ja sopusuhtainen. Lihakset näkyvät, mutta eivät korostetusti.

Camilla Törnroos kertoo myös, että ryhtiin ja lihasten pyöreyteen kiinnitetään huomiota. Kilpailijan on osattava ja uskallettava myös esitellä itseään tuomareille ja yleisölle. Poseerausharjoitukset ovatkin olennainen osa Bikini Fitness -harrastajan ohjelmaa.

Kuvituskuva

Kati Alander aloitti kilpailun Body Fitness -lajissa amatöörinä vuonna 2009. Ammattilaiseksi hän siirtyi kaksi vuotta myöhemmin voitettuaan SM-kisat ja päästyään kahdesti MM-mitaleille.

Body Fitnessiä treenaavat naiset ovat jo huomattavasti lihaksikkaampia ja voimakkaampia kuin Bikini Fitnessissä. Kuntosalilla he harjoittelevat suuremmilla painoilla ja lyhemmillä sarjoilla.

– Leveät hartiat, lihaksikkaat käsivarret ja selkä, kapea vyötärö, harmoninen kokonaisuus. Naisellinen, mutta lihaksikas vartalo ja alhainen rasvaprosentti. Siinä tärkeimpiä tätä lajia harjoittavan kropan ominaisuuksia, Alander luonnehtii Body Fitnessiä.

Kati Alander aloitti kilpailun Body Fitness -lajissa amatöörinä vuonna 2009. Kaksi vuotta myöhemmin hän oli jo ammattilainen.

Kati Alander aloitti kilpailun Body Fitness -lajissa amatöörinä vuonna 2009. Kaksi vuotta myöhemmin hän oli jo ammattilainen.

– Kilpailijan pitää olla tasaisen kiinteä joka puolelta vartaloa, mutta varsinaista kehonrakennusmaista lihaserottuvuutta ei saa olla. Eli erona voidaan pitää yksinkertaisesti sitä, että Body Fitness -kilpailijan tulee olla lihaksikkaampi ja lihaserottuvuudeltaan parempi kuin Bikini Fitness -kilpailijan, sanoo Pekka Rautio.

Figure on laji, jossa kilpaillaan ammattilaisena. Siinä lihaksikkuus ja erottuvuus ovat vieläkin isommassa roolissa kuin Body Fitnessissä.

Women's ja Men's Physiguet ovat puolestaan askel kehonrakennuksen suuntaan.

– Naisilla näihin lajeihin kuuluu kilpailuissa myös vapaaohjelma, kertoo Alander.

Kaikista isoimmat lihakset on tietysti kehonrakentajilla. Body Building -lajin naisia voisi Alanderin mukaan luonnehtia kisakunnossa jopa epänaisellisiksi, koska kehon pyöreys ja rasvat ovat ihan minimissään.

– Korostan, että vartaloihin on käytetty älyttömän paljon treeniaikaa ja laadukasta ruokaa. Vieläkin kuulee sanottava, että kehonrakentajien lihakset on ilmaa täynnä. Sanonpa vaan, että sopii mennä koettamaan, Alander puuskahtaa, mutta hymyilee kyllä päälle.

Kati Alanderia katsoessa tajuaa, kuinka paljon treenitunteja hän on vartaloonsa käyttänyt. Nainen viettääkin punttisalilla joka päivä tunnista kahteen. Sen lisäksi hän huolehtii kehon- ja kauneuden huollosta, oman yrityksensä pyörittämisestä, mainoskuvauksista sekä amatöörikisojen tuomaroinnista.

Fitness on Alanderin työ. Camilla Törnroosille rakas ja aikaa vievä harrastus. Molemmat puhuvat siitä elämäntapana.

– Fitness vaikuttaa kaikkiin elämän osa-alueisiin ihan ajankäytöstä ruokavalioon ja sosiaalisiin suhteisiin, Törnroos tuumaa.

Mitä pelkkä fitness sitten on?– Yksi tämän urheilulajin alalajeista sekin on. Perusfitness on näistä muista aste tanssillisempaan ja toiminnallisempaan suuntaan. Fitness-kilpailussa on fysiikkavertailun lisäksi vapaaohjelma, jossa lavalla tehdään erilaisia liikkeitä. Kilpailijoilla on usein taustaa esimerkiksi tanssin tai voimistelun puolelta, Alander selventää.

Tuoreimmat osastosta