Sopisiko sinulle? Tällainen on ylistetty Dash-dieetti - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Sopisiko sinulle? Tällainen on ylistetty Dash-dieetti

Palkittua Dash-dieettiä suositellaan etenkin kohonneesta verenpaineesta kärsiville.

9.1.2015 10:05

Syö paljon kasviksia ja hedelmiä, vältä suolaa, ylimääräistä sokeria ja punaista lihaa. Suosi vähärasvaisia maitotuotteita ja täysjyväviljaa. Kuulostaa tutulta, eikö totta?

Amerikkalaisen U.S. News & World Report -lehden vertailussa terveysasiantuntijat valitsivat virallisia ravitsemussuosituksia myötäilevän Dash-ruokavalion kaikkein parhaimmaksi.

Runsaasti kaliumia, kalsiumia, kuituja ja proteiinia sisältävän ruokavalion on todettu paitsi laskevan verenpainetta ja olevan myös erityisen hellä sydämelle.

Dash-ruokavalio suunniteltiin alun perin täsmähoidoksi kohonneesta verenpaineesta kärsiville. Tätä nykyä myös Suomen Käypä hoito -suositukset ohjaavat korkeasta verenpaineesta kärsiviä noudattamaan tämänkaltaista dieettiä.

– Dash on terveellinen ja paljon tutkittu ruokavalio. Se perustuu pitkälti ravitsemussuosituksiin ja siinä on erityisesti kiinnitetty huomiota suolan määrään, kertoo tutkija Noora Kanerva Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Suomalaistutkijaa yllättää, että amerikkalaislehden vertailussa Dash päihitti jopa Välimeren ruokavalion, josta on tehty enemmän tutkimusta. Välimeren ruokavalio eroaa Dashista muun muassa siinä, että siinä ei niinkään kiinnitetä huomiota rasvan määrään, vaan laatuun – oliiviöljyä saa lotrata varsin reippaasti.

– Välimeren ruokavaliolla on todettu vähintäänkin yhtä hyvät terveysvaikutukset. Ehkä valintaan vaikutti se, että Yhdysvalloissa on helpompi noudattaa tällaista yleismaailmallisempaa ruokavaliota kuin Välimeren maihin suunniteltua ruokavaliota, Kanerva miettii.

Suolarajoituksen noudattaminen Dash-ruokavaliossa voi olla Suomessa vaikeaa, koska suolaa saa syödä niin vähän, että jopa muuten terveellinen ruisleipä joutuu punaiselle listalle.

– Ruisleivän valmistusprosessi vaatii suolaa. Jos lähdemme kovasti leikkaamaan suolaa, se tarkoittaa sitä, että ruisleivän käyttöä pitäisi vähentää radikaalisti, mikä taas ei välttämättä ole terveyden kannalta hyvä, koska ruisleipä on niin tärkeä kuidun ja täysjyvän lähde meille, Kanerva pohtii.

Ihmisen fysiologinen tarve suolalle on hyvin pieni. Suomessa virallisten ravitsemussuositusten mukaan suolaa ei pitäisi syödä yli viittä grammaa päivässä.

– Kansanterveydellisestä näkökulmasta suolarajoitusta ei ole järkevää laittaa liian alas, koska silloin sitä ei voida käytännössä ikinä saavuttaa, Kanerva sanoo.

Tutkijan mukaan Dash tukee hyvin painonhallintaa, vaikka se ei välttämättä suoranaisesti edistä painonpudotusta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?