5:2-dieetin isä katuu: "Olin väärässä"

Julkaistu:

Laihdutus
Tyydyttyneet rasvahapot eivät tutkimusten mukaan aiheuta sydänsairauksia, brittilääkäri ja hittidieetin kehittäjä kirjoittaa.
Vuosien ajan 5:2-dieetin isänä pidetty brittilääkäri ja terveystoimittaja Michael Mosley puhui vähärasvaisen dieetin puolesta. Nyt hän kertoo olleensa väärässä.

- Hiljattain olen kuitenkin joutunut tekemään u-käännöksen. On aika pyytää anteeksi kaikkia niitä hyödyttömiä neuvoja, joita olen jaellut rasvasta, Mosley kirjoittaa Daily Mail -lehdessä.

Mosleyn mukaan vähärasvainen dieetti on vaikea pitää eikä sen ole todettu alentavan sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riskiä merkittävästi.

Mosley päästää pannasta myös tyydyttyneen rasvan, sillä miehen mukaan tutkimukset eivät ole osoittaneet kyseisen rasvan aiheuttavan sydänsairauksia. Tyydyttyneitä rasvoja kutsutaan usein myös koviksi rasvoiksi ja niitä saa muun muassa maito- ja lihatuotteista.

Myös Helsingin ravitsemustieteen professorin Mikael Fogelholmin mukaan tyydyttyneet rasvat eivät automaattisesti ole pahoja. Toisaalta niiden hyödystä ei ole näyttöä, eikä niiden määrää kannata ruokavaliossa lisätä.

- Kyse on pikemminkin siitä, mitä ne korvaavat tai mitä niiden tilalle tulee.

On ongelmallista, jos tyydyttyneillä rasvoilla korvataan esimerkiksi kasviöljyistä ja rasvaisesta kalasta saatavia hyviä, tyydyttymättömiä rasvoja.

- Jos taas tyydyttynyt rasva korvaa esimerkiksi valkoisen viljan ja sokerin, niin silloin se vaikutus voi olla neutraali tai jopa hyvä.

Fogelholmin mukaan kala- ja kasvirasvoja sisältävä ruokavalio, kuten Välimeren dieetti, vähentää sydänsairauksien riskiä.

- Sen sijaan vähärasvaisuuden korostaminen - ilman puuttumista rasvan laatuun - on ihan menneen talven lumia. Tämä on myös huomioitu tänä vuonna julkaistuissa uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa.

Nykyisten ravitsemussuositusten mukaan rasvojen osuus energiansaannista voi olla 25-40 prosenttia. Tyydyttyneiden rasvojen osuuden suositellaan olevan enintään 10 prosenttia energiansaannista.

Suomalaisen ruokavalion suurimpana ongelmana Fogelholm pitää liian vähäistä kuitupitoisten hedelmien ja vihannesten käyttöä ja liian suurta suolan saantia sekä alkoholin runsasta kulutusta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt