23 mitätöntä arjen muutosta- poltat jopa 7000 kilokaloria viikossa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

23 mitätöntä arjen muutosta- poltat jopa 7000 kilokaloria viikossa

IS kokosi 23 mitätöntä arjen muutosta, joilla voit hoikistua jopa kymmeniä kiloja. Tee osa tai vaikka kaikki!

19.2.2014 15:15 | Päivitetty 20.2.2014 8:38

Arjessa voi tehdä asiat joko kalorinkulutusta säästellen tai pikkuisen lisäten. Oheisilla kikoilla voi kuluttaa jopa yli 1000 kilokaloria enemmän päivässä. Laskennallisesti ihminen laihtuu kilon viikossa, jos lisää viikkokulutustaan tai vähentää energiansaantia noin 7000 kcal. Vuodessa voisi näillä keinoilla laihtua peräti yli 50 kiloa.

Ainoaksi laihdutuskeinoksi vinkit eivät sovi, sillä laihdutus on monen asian summa, eikä kaikkia vinkkejä voi välttämättä toteuttaa saman päivän aikana. Kymmeniin miinuskiloihin voi kuitenkin päästä jo arkiaktiivisuutta lisäämällä.

Oheiset miinuskalorit on laskettu pyöristetysti verrattuna arjen tavanomaiseen kulutukseen. Ympyröi muutokset, jotka voit tehdä helposti, ja laske luvut yhteen. Voit yllättyä!

1. Venyttele telkkarin ääressä

Venyttele tv:tä katsoessa tai hampaita pestessä. Näin kuluu tunnissa 100 kilokaloria enemmän kuin sohvalla löhötessä. Puolen tunnin venyttely = -50 kcal

2. Seiso palaverit

Pitäkää puolen tunnin palaveri seisten. Seisominen kuluttaa tunnissa 60 kilokaloria enemmän kuin istuen työskentely. 30 min palaveri seisten = -30 kcal

3. Kävele korttelin ympäri

Ennen kuin menet vaatekauppaan, kierrä kortteli kävellen. 6 min reipasta kävelyä = -25 kcal

4. Auta naapuria

Kun lakaiset oven edestä lumet, putsaa samalla myös naapureiden portaat. 15 min lakaisua = -40 kcal

5. Liiku puhelun ajan

Heti, kun puhelin soi, nouse seisomaan. Rupatellessasi kävele ympäriinsä. Puolen tunnin kävelypuhelun jälkeen kilokaloreita on kulunut noin 85, istuskellen niitä palaisi samassa ajassa vain 35. 30 min puhelu = -50 kcal

6. Hoida työasiat kasvotusten

Käy juttelemassa työkaverin kanssa sen sijaan, että lähettäisit hänelle sähköpostia. Viiden minuutin reipas kävely kuluttaa 20 kilokaloria. Jos kaverin työpisteellä käy neljästi päivässä, kilokaloreita palaa 80. Se on 45 kilokaloria enemmän kuin koneella istuessa. Neljä piipahdusta päivässä kollegan luona = -45 kcal

7. Halaile seisten

Nouse sohvalta halailemaan ja pussailemaan puolisoa aimo toviksi. Halailu istualtaan kuluttaa yhtä paljon kaloreita kuin pelkkä istuskelu, mutta seisomahalailu jo 60 kilokaloria enemmän tunnissa. Puolen tunnin halisessio sohvalta nousten = -30 kcal

8. Tee kyykkyjä ruoan valmistuessa

Kun ruoka valmistuu mikrossa, älä istahda odottelemaan. Tee vaikka kyykkyjä. Viiden minuutin kyykkääminen kuluttaa 35 kilokaloria, rauhallisesti istuessa palaisi vain 5. 5 min kyykkyjä = -30 kcal

9. Parkkeeraa auto kauemmaksi

Työmatkalla ja kauppareissulla voit pysäköidä auton parkkipaikan laidalle. Vain viiden minuutin kävely autolle kuluttaa jo 20 kilokaloria lisää. Jos tämän tekee kahdesti päivässä, kuluu 40 kilokaloria enemmän. Kauppareissulla joutuu vielä vähän rehkimään ostoskassien kanssa. 2 x ylimääräinen 5 min kävely = -40 kcal

10. Juo vettä ennen ruokailua

Juo pari lasia vettä ennen pääaterioita. Tuoreen tutkimuksen mukaan silloin tulee ahmittua keskimäärin 75 kilokaloria vähemmän. Vettä ennen lounasta = -75 kcal

11. Rytmitä imurointia kyykäämällä

Imuroidessa pysähdy välillä tekemään askelkyykkyjä. 3 x 5 min askelkyykkyjä = -145 kcal

12. Kävele portaat

Vanha klisee: unohda hissi edes pari kertaa päivässä. Kaksi minuuttia portaiden nousua kuluttaa noin 15 kcal enemmän kuin seisominen. 2 x 2 min porraskävelyä = -30 kcal

13. Sovi kävelytreffit

Älä ehdota treffejä leffaan, vaan lähtekää mieluummin romanttiselle kävelylle. Tunnin kävelylenkillä kuluu vähintään 100 kaloria enemmän kuin kahden tunnin leffassa - puhumattakaan siitä, että lenkillä harvemmin tulee syötyä karkkia ja popcornia. Kävelytreffit = -100 kcal

14. Valitse lisukkeeksi kasvikset

Jätä ruoka-annoksesta perunat ja riisit pois ja ota tilalle höyrytettyjä kasviksia ja salaattia. Annoksessa keitettyä valkoista riisiä on 120 kilokaloria, parissasadassa grammassa höyrytettyjä kasviksia vain 60. Kasviksista saa pitkäkestoista hiilihydraattia ja enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita. Kasvislisuke riisin sijaan = -60 kcal

15. Pue rennot työvaatteet

Käytä töissä mukavia vaatteita. Amerikkalaistutkimuksen mukaan ihmiset kävelivät töissä enemmän niinä päivinä, joina pukeutuivat mukavasti. Mukavat työvaatteet = -25 kcal

16. Hyppää aiemmin bussista pois Jää työmatkalla bussista muutamaa pysäkkiä aiemmin pois, näin kävelyä kertyy enemmän. 10 min kävelyä = -40 kcal

17. Vaihda parkkipaikkaa naapurin kanssa

Jos asut useamman talon taloyhtiössä, tee naapurin kanssa sopimus. Vaihdatte parkkipaikkoja keskenänne. Aamuisin joudut hakemaan autosi naapuritalon pihasta ja kävelet enemmän. Viiden minuutin kävely autolle kuluttaa jo 20 kilokaloria lisää. Jos tämän tekee kahdesti päivässä, kuluu jo 40 kaloria enemmän. 2 x 5min kävelyä = -40 kcal

18. Hylkää sohva Siirrä jumppapallo sohvan viereen ja kokeile joskus katsoa hetki televisiota jumppapallon päällä istuen. Pidä hyvä, ryhdikäs istuma-asento. Kilokaloreita kuluu tunnissa 5 enemmän kuin istuessa. Samalla syvät lihakset vahvistuvat. 1 h jumppapallolla istuen = -5 kcal

19. Omista hetki tanssille

Kun kuuntelet kotona musiikkia, tanssahtele ja riehu - tai vaikka heiluta tukkaa - musiikin tahdissa. Vartin tanssiminen kuluttaa 80 kilokaloria, joka on 60 kilokaloria enemmän kun pelkkä rento istuskelu. Nouse sohvalta tanssimaan vartiksi = -60 kcal

20. Tuunaa ruokia terveellisiksi

Lisää kasviksia ruokiisi. Puuroannoksen voisilmässä (10g) on noin 70 kilokaloria, desilitrassa mustaherukoita vain 30. Vaihda voisilmä marjoihin = -40 kcal

21. Valitse mäkinen lenkkireitti Jos tapana on lähteä joka päivä lenkille asfaltoidulle tielle, valitse kerrankin vaikeampi maasto. Mitä enemmän esteitä, epätasaisuutta, lunta ja hiekkaa, sitä enemmän kaloreita palaa. Tunnin maastojuoksussa kuluu 70 kilokaloria enemmän kuin tasaisella maastolla. Suuntaa maastoon = -70 kcal

22. Pyöräile kauppaan Jos markettireissulla unohtui juusto, lähde pyöräillen lähikauppaan. Yhteensä vartin nopeassa pyöräilyssä kuluu noin 140 kilokaloria. Viiden minuutin autolla ajossa kuluu sen sijaan vaivaiset 10 kilokaloria. Pyörällä ruokakauppaan = -130 kcal

23. Meikkaa seisten

Meikkaa ja laittaudu seisten, älä istuen. Seisoen puuhastelussa kuluu 60 kilokaloria enemmän tunnissa. 10 min meikkaus seisten = -10 kcal

Asiantuntija: Tsemppareiden personal trainer Ilona Nygård Kunto Ilona -yrityksestä. Lähteet: Caloriecount.about.com, Kalorilaskuri.fi, Livestrong.com, Academy of Nutrition and Dietetics (www.eatright.org) American Council on Excercise (www.acefitness.org).

EDIT: Jutun otsikkoa päivitetty 20.2. kello 8:38, yksiköksi muutettu kilokaloria, ei kaloria.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?