Laihdutus

Pariisilainen dieetti on talven uusi hitti – jopa pasta ja leipä sallitaan!

Julkaistu:

Laihis
Ranskalaisten kehittämän dieetin tavoitteena on muuttaa ruokailutottumuksia lempeästi.
Ranska tunnetaan hyvien viinien ja herkullisen ruoan kotimaana. Silti ranskalaisista vain 16,9 prosenttia on hyvin lihavia.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa vastaava luku on 33,9, toteaa ravintoasiantuntija Jean-Michel Cohen tuoreessa kirjassaan Pariisilainen dieetti.

Cohen kertoo kirjassaan kehittämästään dieetistä, jonka tavoitteena on muuttaa ruokailutottumuksia lempeästi, mutta niin, että laihduttajakin voi nauttia hyvästä ruoasta. Ranskalaisen asiantuntijan mukaan kyseessä on "uusi lähestymistapa syömiseen".

Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professorin Mikael Fogelholmin mukaan pariisilaisen dieetin lupaama painonpudotus on mahdollinen. Fogelholm suhtautuu dieettiin kuitenkin skeptisesti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

- Se on kuin tipaton tammikuu monilla: sinänsä joillekin ihan hyvä, mutta eikö olisi järkevämpää juoda kaikki 12 kuukautta kohtuullisesti?

Myös erikoistutkija Merja Paturi Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta suhtautuu dieettiin epäillen.
- Tosi harva niillä (dieeteillä) onnistuu, ne kilot tulevat usein takaisin.

Fogelholmin mukaan pariisilaisessa dieetissä hyvää on, ettei ensimmäistä vaihetta lukuun ottamatta tähdätä liian nopeaan painonpudotukseen.

Dieetin viimeisessä vaiheessa ei myöskään määrätä välttämään erityisesti tiettyjä ruoka-aineita, kuten pastaa, leipää tai perunaa.
- Jos mennään omasta ruokakulttuurista pois, ihminen kohtaa huikeita vaikeuksia.


Ruokakulttuurilla Fogelholm tarkoittaa sitä, miten on tapana syödä: kuinka monta ateriaa päivässä ja millaista ruokaa.

- Jos dieetti muuttaa liian rajusti ruokailutottumuksia, riskinä on, että laihduttaja pian palaa vanhoihin tapoihin, koska ympäristö on niin paljon muutoksia vastaan.

Jos on ainoa laihduttaja perheessä, voi olla vaikeaa tehdä jokaiselle aterialle omat ruoat samalla kun tekee muille tavallista ruokaa.

Ihmeidentekijäksi ei pariisilaisesta dieetistäkään ole. Jos mielii laihtua pysyvästi, edessä on elämäntapamuutos. Pelkkä dieetin orjallinen noudattaminen ei auta, jos ei ole valmis muuttamaan ruokailutottumuksiaan pysyvästi ja lisäämään liikunnan määrää.

- Laihtuminen on kokonaisvaltainen projekti, THL:n Paturi muistuttaa.

Varsinaisen laihduttamisen jälkeen siirrytään syömään yhdeksän rajoittamatonta ateriaa ja viisi vähäkalorista ateriaa viikossa. Vuorottelu muistuttaa Fogelholmin mukaan 5:2-dieettiä, jossa on paastopäivä kaksi kertaa viikossa.

- Se on kuin säästäisi valaistuksessa siten, että joskus olisi aivan pimeässä ja joskus pitäisi kaikki valot päällä. Järkevää olisi sammuttaa turhat valot päivittäin.

Jos haluaa karistaa vain muutaman kilon, se on Fogelholmin mukaan turvallisinta tehdä liikuntaa lisäämällä.
- Ihmisen pitäisi laihduttaa, kun lihavuudesta on terveydellistä haittaa.


Tällainen pariisilainen dieetti on käytännössä

Pariisilainen dieetti koostuu kolmesta vaiheesta, joista ensimmäinen on vapaaehtoinen. Vaiheiden järjestys ei ole kiveen hakattu, vaan kolmannesta vaiheesta voi palata toiseen tai jopa ensimmäiseen, mikäli siihen on tarvetta.

Kahvilavaihe

Vapaaehtoisessa, enintään kymmenen päivää kestävässä vaiheessa pudotetaan jopa puoli kiloa päivässä. Vaiheen aikana on syötävä monivitamiini- ja magnesiumtabletteja lisäravinteena.

Kahvilavaihe on nopea alku ennen siirtymistä bistro- ja gourmetvaiheisiin ja sisältää paljon nesteitä: smoothieita, soseita, keittoja ja juomia, kuten vettä, teetä ja mustaa kahvia.

Esimerkki kahvilamenusta:

Aamiaiseksi banaani-päärynäpirtelö, lounaaksi kesäkurpitsa-raejuustopannu, kuusi saksanpähkinän puolikasta (noin 15 grammaa) ja 30 grammaa kovaa juustoa sekä päivälliseksi purjokeitto ja hedelmä, esimerkiksi yksi pieni omena viipaloituna (noin 140 grammaa) ja omenaviipaleiden päälle kanelia maun mukaan.


Bistrovaihe

Tässä vaiheessa on mahdollista laihtua 3,5-5 kiloa kolmessa viikossa, sillä dieetti on niukka. Kolmen viikon jälkeen on siirryttävä seuraavaan vaiheeseen.

Bistrovaiheeseen voit siirtyä myös suoraan, jos kahvilavaihetta on liian hankala noudattaa.

Esimerkki klassisesta bistromenusta:

Aamiaiseksi jogurttia, lounaaksi herne-artisokkasalaattia, paahtopaistia ja palsternakkaa raejuuston kera ja hedelmä, päivälliseksi retiisisalaatti kinkun ja parsakaalin kera, juusto ja hedelmä.

Esimerkki nopeasta bistromenusta:

Aamiaiseksi cheddarpaahtoleipä ja jogurtti, lounaaksi kinkku-munakoisopaahtoleipä ja hedelmä ja päivälliseksi omenajogurtti.
Esimerkki hiilihydraateista pitävän bistromenusta: aamiaiseksi paahtoleipää ja raejuustoa, jogurtti ja hedelmä, lounaaksi muna-kasvissalaatti ja hedelmä ja päivälliseksi spagettia tomaattikastikkeessa ja hedelmä.


Gourmet-vaihe

Ensimmäisen kuukauden aikana paino putoaa keskimäärin 3,5-5 kiloa ja seuraavina kuukausina 2,5-4 kiloa. Ensimmäisen kuukauden jälkeen voit myös palata muutamaksi päiväksi bistrovaiheeseen tai jatkaa vaihdellen näitä kahta vaihetta.

Jos paino pysyy paikallaan, voi palata muutamaksi päiväksi myös kahvilavaiheeseen.

Esimerkki klassisesta gourmetmenusta:

Aamiaiseksi ohukainen ja marjajogurtti, lounaaksi raikas kurkkusalaatti, jauhelihapihvi vihreän paprikan kera, hedelmä ja juusto sekä päivälliseksi raejuustodippi, pinaattikala riisin kera ja hedelmä.

Esimerkki gourmet-kasvismenusta:

Aamiaiseksi pähkinähilloleipä ja juusto, lounaaksi kasvispihvit ja höyrytetyt kasvikset sekä jogurtti ja hedelmä ja päivälliseksi mustapapu-sienitortillat, jogurtti ja hedelmä.



Laihdutuksen jälkeen

Painoa pidetään yllä syömällä viikon aikana viisi vähäkalorista ateriaa ja yhdeksän rajoittamatonta ateriaa. Mikäli jonain päivänä tulet syöneeksi enemmän kuin pitäisi, tasapainottavalla aterialla on tarkoitus päästä takaisin ruotuun.

Tasapainottava ateria voi olla esimerkiksi kaksi kovaksi keitettyä kananmunaa, joista syödään vain valkuaiset tai yksi rasvaton, sokeroimaton jogurtti. Tasapainottavaa ateriaa ei suositella diabeetikoille.

Dieettiohjeiden lähde: Jean-Michel Cohen: Pariisilainen dieetti


Ilta-Sanomat julkaisee tammikuun ajan joka päivä verkossa kuntoiluun, hyvään oloon ja laihdutukseen liittyviä juttuja. Annamme myös kevyitä ruokaohjeita. Lisäksi toimittaja Seppo Varjus testaa ja pitää päiväkirjaa Kekkos-dieetistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt