Professori väittää: Tee työt seisten - neljä senttiä pois vyötäröltä!

Julkaistu:

LIV
Tutkijoiden mukaan säännöllisesti toistetut seisomajaksot työpäivän aikana voivat kaventaa vyötärönympärystä neljä senttiä.
Ei hillitöntä hikoilua kuntosalilla, ei edes ihmedieettiä. Seisomalla töissä työpöydän vieressä voi vatsanympäryksestä lähteä pois neljä senttiä.

- Jos liikkuu työpöydän ympäri minuutin joka puolen tunnin välein tai vaikka seisoo, lähtee vatsanympäryksestä neljä senttiä, veren kolesteroliarvot laskevat ja verensokeri parantuu, professori
Maj-Lis Hellénius Karoliinisesta instituutista kertoi
Aftonbladet-lehdessä.

Tukholmassa sijaitseva Karoliininen instituutti on maailman suurin vain lääketieteeseen erikoistunut yliopisto.

Havainto on osa maailmalla virinnyttä kiinnostusta istumatyön haittojen tutkimiseen ja torjumiseen. Aihe ei ole uusi Suomessakaan. Istumatyön haitoista on viime aikoina keskusteltu myös meillä runsaasti.

- Ihmisen energiankulutus kasvaa 10-13 prosenttia, kun ihminen nousee seisovaan asentoon ja aktivoi suuret, asentoa ylläpitävät lihakset, lähinnä reisilihakset, liikuntafysiologi Arto Pesola Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Seisova ihminen, homo erectus on nykyisin lähinnä homo sedeo, istuva ihminen. Suomalainen istumatyöntekijä on paikallaan 90 prosenttia työajasta. Vapaa-ajallakin istutaan ja katsotaan televisiota.

Ruotsalaisissa tutkimuksissa kalorinkulutus kolminkertaistui heillä, jotka nousivat seisomaan. Seisomisen terveysvaikutukset ovat kuitenkin monisyisempiä kuin pelkkä energiankulutuksen lisääntyminen.

- Kun lihasten energiantuotanto käynnistyy, se aktivoi veren haitallisia rasvoja pilkkovan entsyymituotannon, Pesola sanoo.

Myös verensokeriarvot asettuvat paremmalle tasolle, diabeteksen riski vähenee. Huomion kiinnittäminen istumiseen johtaa usein myös muihin terveydelle edullisiin elämäntapoihin.

- Kun tv:n edessä istuminen jää vähemmälle, niin usein tilalle tulee liikuntaa ja vähennetään vaikka tarpeetonta syömistä.

Ruotsalaisten arvioima neljän sentin vähennys pitää Pesolan mukaan arvioida väestötasolla tapahtuvaksi muutokseksi. Siihen vaikuttavat lukuisat pienet, mutta terveydelle myönteiset teot, joihin istumatyön haitallisuuden tiedostaminen antaa herätyksen.

Pesola pitää jokseenkin varmana, että lähiaikoina istumatyön tauottamisesta annetaan ohjeistusta.

- Jo nyt on ollut asiantuntijoiden parissa vetoa siihen suuntaan, että jatkuva istuminen pitäisi rajoittaa kuuteen tuntiin, Pesola sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt