Laihdutus

Eläkeläinen - Älä kokeile näitä dieettejä!

Julkaistu:

Hyvä olo
Televisiosta tuttu Hanna Partanen tuomitsee niin mehupaastot kuin kaalisoppadieetit laihdutusmenetelminä.
Terveystieteiden maisteri Hanna Partanen kohtaa työssään laillistettuna ravitsemusterapeuttina useita ravintoon liittyviä huolestuttavia piirteitä, joista hän kertoo tällä viikolla ilmestyneessä kirjassaan Vireyttä vuosiin viisailla valinnoilla.

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi painonpudotus tekisi monelle hyvää, mutta nykyisenä laihdutusvimmaisena aikana syntyy samalla myös terveyden kannalta hyvinkin vaarallisia suuntauksia.

– Valitettavasti on yllättävän paljon keski-ikäisiä, joiden laihdutustavoitteet ovat epärealistisia, jopa vaarallisia. Halutaan päästä samaan painoon, jossa oltiin parikymppisenä. Pyrkimys on hyvin huolestuttava. Keski-iässä ja eläkeiässä pitäisi olla painon suhteen oleellista se, että pysyy toimintakykyisenä, eikä pelkästään se, miltä näyttää, Partanen tähdentää.

Laihduttaminen ja ravitsemus kiinnostavat kovasti myös eläkeikäisiä.

– Eläkeiässä laihduttaminen voi olla vaarallista. Silloin laihdutetaan usein väärällä tavalla, vaikka nimenomaan juuri iäkkäämpien pitäisi olla laihduttamisessa hyvin tarkkana. Painon pitäisi tippua hitaasti liikuntaa ja proteiinia lisäämällä.

Uutuuskirjassaan Hanna neuvoo kuinka kiloja voi karistaa turvallisesti.

– Nopeasti painoa pudottavia ja vähän proteiinia sisältäviä pikadieettejä ei pitäisi kenenkään, mutta ei varsinkaan ikääntyvien käyttää. Mehupaastot, kaalisoppadieetit ja vastaavat ovat terveydelle haitallisia. Sen tarkemmin on hankala nimetä vaarallisia dieettejä, koska esimerkiksi karppausta toteutetaan niin monella tavalla, että mahdolliset haitat vaihtelevat.

Hannan vinkit terveyteen


1. Varmista riittävä proteiinin saanti jokaisella aterialla. Vältä vähän proteiinia sisältäviä pikadieettejä kuten kaalisoppadieettiä tai mehupaastoa. Etenkin eläkeikäisellä ne syövät jo ennestään heikkenevää lihasmassaa.

2. Rapistuvan lihasmassan suojelemiseksi liiku ja mielellään harjoita nimenomaan lihaskuntoliikuntaa.

3. Tarkkaile rasvan laatua. Älä laita rasvoja pannaan. Hyvät, pehmeät rasvat ovat keholle tärkeitä.

4. Mieti tarvitseeko sinun todella laihduttaa vai riittääkö painonhallinta eli painon pitäminen entisellään.

5. Liiallinen lihansyönti on nykyihmisen helmasynti. Jokaisella aterialla ei tarvitse olla lihaa.

6. Älä käytä alkoholia rentoutumiseen tai unilääkkeenä. Ikääntyessä kehon nestetasapaino heikkenee, ja alkoholinsietokyky heikkenee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt