Laihdutus

9 lihottavinta kesäruokaa

Julkaistu:

Kesä on oikeaa ruuan juhlaa - hyvässä ja pahassa. Grillauskausi, juhlat, ulkoilmatapahtumat ja muut kekkerit houkuttelevat syömään ja juomaan hyvin.
Kaikki kesän herkut eivät suinkaan ole kevyitä, vaan saavat vararenkaan kertymään syksyksi. WebMD.com listasi yhdeksän kesän lihottavinta ruokaa. Jos haluat olla kuosissa vielä syksylläkin, harkitse näiden ruokien ylensyömisen rajoittamista.

Rasvaiset grillilihat ja makkarat

Grillattu liha on todella hyvää, mutta se on myös melkoisen energiapitoista. Yksi suuri pihvi voi sisältää jopa satoja kilokaloreita. Maustevoilla höystettynä energiamäärä kasvaa entisestään. Onneksi grilliin voi heittää myös vähärasvaisempia vaihtoehtoja, kuten kanaa ja kasviksia.


Friteerattu kana ja muut lihat

Kanastakin saa lihottavaa, jos sen valmistaa friteeraamalla. Jätä friteerattu liha vähälle, ja keskity sen sijaan kevyempiin valmisteisiin.

 
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Majoneesipohjaiset salaatit

Makkaran paras kaveri, perunasalaatti, on kaloripommi. Esimerkiksi Atrian tavallinen perunasalaatti sisältää 190 kcal/100 g. Majoneesilla rikastetut tonnikala- ja pastasalaatit ovat myös oma lukunsa. Kokeile korvata majoneesi kevyemmillä tuotteilla. Vaikkapa kermaviili voi korvata majoneesin ruuanvalmistuksessa. Kokeile myös kevyitä jogurtteja ruuanlaitossa.


Rasvaiset salaatin lisukkeet


Salaatti on mainio kesäruoka, sillä se on kevyttä ja terveellistä. Kuitenkin salaatistakin saa lihottavan, jos sen höystää rasvaisilla aineksilla. Esimerkiksi majoneesi, pekoni, rasvaiset kanapalat, juusto ja leipäkrutongit kasvattavat salaatin energiamäärää huomaamatta. Kiinnitä huomiota kaikkiin salaatin aineksiin, ettei kalorimäärä pääse yllättämään.


Makeat alkoholijuomat

Terassilla piipahtaminen kuuluu kesään. Mieti kuitenkin, mitä lasissasi on: makeat drinkit ovat yllättävän tuhteja energiamäärältään. Esimerkiksi piña colada voi sisältää 240 - 490 kilokaloria. Makeat juomat sisältävät paljon sokeria. Hörpi terassilla kevyemmin, jolloin juomista saatu energiamäärä on pienempi. Kokeile esimerkiksi valkoviiniä, tai kivennäisveteen tehtyjä drinkkejä.


Limsat, energiajuomat, smoothiet, pirtelöt

Yksi lasillinen (2 dl) ehtaa virvoitusjuomaa, kuten vaikkapa Coca-Colaa sisältää noin 80 kilokaloria. Päivän mittaan juoduksi voi tulla useampi lasillinen limpparia, energiajuomia, pirtelöitä ja muita virkistäviä herkkuja. Päivän juomista kertyy helposti jopa aterian verran energiaa. Vaihda juomat sokerittomiksi versioiksi, tai juo janoon vettä.


Jäätelö


Rasvainen kermajäätelö on kesäinen herkku, mutta kuitenkin petollista. 100 grammaa suklaakermajäätelöä sisältää noin 260 kilokaloria (esimerkkinä Ben & Jerry’s Chocolate Macadamia). Jäätelöannoksen lisukkeet kasvattavat energiamäärän suuremmaksi. Jäätelön voi vaihtaa kevyempiin vaihtoehtoihin, kuten hedelmäsoseisiin tai sorbetteihin.


Naposteltavat ja niiden lisukkeet

Mikä olisi houkuttelevampaa kuin päivä rannalla perunalastupussin vieressä? Perunalastut ovat tunnetusti rasvapitoista herkkua. Lisäksi jos niitä dippaa juustokastikkeessa tai muussa rasvaisessa lisukkeessa, saa helposti syötyä normaalin aterian verran kaloreita. Kevyempiä vaihtoehtoja rouskutukselle saa kasviksista tai vähärasvaisista popcorneista.

 
Rasvaiset välipalat

Hot dog pallopelissä, hampurilainen kaupungilla kävellessä, jälkiruoka jäätelökioskilta, hattara huvipuistosta…kesällä vaanivat monet houkutukset. Esimerkiksi yksi hodari voi sisältää kolmesataa kilokaloria. Energian lisäksi monet suolaiset herkut sisältävät natriumia, joka kertyy elimistöön aiheuttaen haittavaikutuksia.


Lähde ja lue miten valitset herkut viisaasti ja vältät turhat kalorit!: Tohtori.fi



Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt