Pidä paino kurissa myös raskausaikana! - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Pidä paino kurissa myös raskausaikana!

Olet varmasti jo tietoinen siitä, että raskausaika ei ole "syö niin paljon kuin jaksat" -vapaalippu. Ruoanhimo saattaa olla iso, mutta mikäli kaikille mieliteoilleen antaa vallan, lihominen on väistämätöntä. Tutustu näihin Everydayhealthin ohjeisiin, miten voit motivoida itseäsi ja saat pidettyä sormesi kurissa keksipurkilta.

Raskaanakaan ei voi syödä ihan mitä huvittaa.

12.4.2009 8:00

1. Vähennä kaikki turhat kalorit

Painopiste tässä ohjeessa on sanalla turhat, sillä hyvien kaloreiden saaminen auttaa lasta kasvamaan ja kehittymään. Raskuasaikana ei tule pudottaa painoa vaan hidastaa painon kertymistä. Jo pienillä ruokavaliomuutoksilla saa paljon aikaan: maidon vaihtaminen rasvattomaan, ranskalaiset perunat keitettyihin jne. Myös makeiset on hyvä jättää ruokavaliosta pois.

2. Seuraa annoskokoja

Seuraa syömiesi annosten kokoa. Suositellut annoskoot saattavat olla paljon pienempiä kuin luuletkaan. Tiesitkö esimerkiksi, että liha- tai kana-annos ei saisi olla tietokoneen hiirtä suurempi.

3. Keskity ruoan laatuun

Valitse runsaskuituisia ruokia. Ne pitävät sinut kylläisenä pidempään, mutta sisältävät vähemmän kaloreita. Tuoreet vihannekset ja hedelmät, vähärasvainen kana, liha ja kala sekä kaurapuuro ovat hyviä vaihtoehtoja. Muista juoda janoosi vettä, virvokkeiden ja mehujen sijaan.

4. Karsi rasvoja

Jotkut rasvat ovat välttämättömiä varsinkin raskausaikana, mutta liiallinen rasvankäyttö saa sinut vain lihomaan. Syö leipäsi ilman rasvaa, vähennä kastikkeiden syömistä ja juokse karkuun kun näet jotain rasvaista ja paistettua.

5. Ole aktiivinen

Mikäli lääkärisi ei kiellä, tee säännöllisestä liikunnasta rutiini raskausaikana. Aloita vaikka mamma-jooga tai muu raskauteen soveltuva liikuntamuoto. Lisää myös hyötyliikunnan määrää jokapäiväisissä toimissasi: parkkeeraa esimerkiksi auto pidemmälle ja kävele loppumatka ja käytä portaita hissin sijaan.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?