Leuanveto: Näillä vinkeillä opit vetämään leukoja - Kuntokoulu - Ilta-Sanomat

Haluatko oppia vetämään leukoja? Näillä SM-mitalistin nikseillä se onnistuu nopeammin kuin uskotkaan!

Julkaistu: 10.2.2016 7:40

Leuanveto on helppoa – usko tai älä! Superpalomies Joonas Mäkipellon ME 5050 on utopiaa, mutta vaatii vain pientä harjoittelua kiskaista se ensimmäinen leuka. Toinen menee sitten kuin itsestään.

Leuanveto on voimailun kuningaslaji siksi, että se on yksinkertainen, mutta niin monipuolinen kehonpainoharjoitteluliike.

  • Jaksatko vetää yhden leuan? Haluaisitko vetää kolme tai jopa kymmenen? Katso leuanvedon ABC-niksit ISTV:n videolta. Opettajana SM-mitalisti Milla Vahtila, joka auttaa sinut vaikeaksi koetun alkukynnyksen yli.

Milla Vahtila, 26, aloitti leuanvedon nollasta. Hän ei saanut ylös ensimmäistäkään. Mutta kahden kuukauden harjoittelun jälkeen nousi jo kymmenen!

Millan leuanvetokoulun ABC + DEFG:

A) Aloita roikkumalla kädet suorina

B) Vedä lapoja yhteen

C) Laskeudu hitaasti suorille käsille

D) Avusta jaloilla

E) Avusta kuminauhalla

F) Vedä ensimmäinen leuka

G) Muuttele käsiotetta

H) Lisää irtopainoja

Valtavasti lihaksia töissä

Leuanveto vahvistaa monia keski- ja ylävartalon lihaksia. Muun muassa leveät selkälihakset, isot liereälihakset, epäkkään keskiosa, suunnikaslihakset, takaolkapäät, ojentajan pitkä pää, hauikset, olkalihakset, olkavärttinäluulihakset ja kyynärvarren lihakset osallistuvat leuanvetoon.

Monipuolisuutensa takia leuanvetoon tarvitaan vielä rintalihaksia, vatsalihaksia, selän ojentajaa ja epäkkäiden alaosaa.

Leuanvetoa voi ja kannattaa tehdä useilla erilaisilla otteilla. Perusotteet ovat vasta- ja myötäote.

Vastaotteella vedettäessä saa hauiksen vahvemmin mukaan kuin myötäotteella. Myötäoteleuoissa lihastyö kohdistuu vastaoteleukoja puhtaammin selän lihaksiin.

Muutama lisäneuvo

Milla antaa leuanvedon aloittelijoille vielä muutaman lisäneuvon:

– Leuanvetoja ei tosiaankaan kannata treenata heiluritekniikalla, jota minä käytän leuanvetokilpailuissa. Heiluminen rasittaa niveliä ja etenkin olkapäitä, eikä sillä tekniikalla kannata vetää leukoja muuta kuin kilpailuihin valmistavalla treenikaudella, Millä sanoo.

– Itse teen treeneissä hallittuja ”tiukkoja” leukoja. Harjoittelen lisäksi paljon lisäpainoilla, sillä jotta saisin kehitettyä omaa maksimi- ja kestovoimaani.

Milla Vahtila on nyt leuanvedon SM-hopeamitalisti. Marraskuussa 2015 hän kiskaisi Jyväskylän SM-tangolla 25 leukaa. Tuon tavoitteen saavuttamiseen sisukkaalta naiselta meni vain puolitoista vuotta.

Milla Vahtila ja Hänen miehensä rengasvoimistelija Markku Vahtila opastavat nettisivuillaan kaikenlaiseen kehonpainonhallinnan treeniin. Löydät ne osoitteesta www.voimavahtila.fi

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta