Ilta-Sanomien lukija nappasi myöhään perjantai-iltana ja varhain lauantaiaamuna Helsinki-Vantaan lentokentältä kuvia, joissa rahtikoneeseen lastattiin säteilyvaara-merkillä varustettuja putkia. Operaatioita valvoi monta poliisia.
Asiasta uutisoi ensin Iltalehti.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla lastattiin rahtikoneeseen ydinvoimalan polttoainetta perjantaina noin puolenyön aikaan.
Samanlainen operaatio toistui lauantaiaamuna. Rahtikone oli vain muuttunut.
– Kyseessä on tuoreen polttoaineen kuljetus eli ydinvoimalaan menossa olevaa vielä käyttämätöntä polttoainetta, selvittää Säteilyturvakeskuksen (STUK) ydinjätelaitosten valvontatoimiston toimistopäällikkö Mia Ylä-Mella.
Kuvat ottaneen lukijan mukaan poliisit ja vartijoiden autot pysyttelivät lauantaina aamulla lastattavana olleen rahtikoneen ympärillä valvomassa aina koneen lähtöön saakka.
Polttoaine oli peräisin Venäjältä ja se kuljetetaan Suomen kautta Eurooppaan.
Ylä-Mella sanoo, että muutamia kuljetuksia on tehty viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa.
Venäläisen raaka-aineen toimittaminen Suomen kautta onnistuu, sillä ydinvoimaloihin vietävä tuore polttoaine ei kuulu pakotelistalla oleviin aineisiin.
Kyseistä raaka-ainetta voi vielä tuoda Venäjältä, mutta sen jakelureitti on muuttunut Venäjän hyökättyä.
Ydinpolttoaineen kuljetus vaatii Suomessa Säteilyturvakeskuksen myöntämän kuljetusluvan.
Venäjä on sanktioiden piirissä eivätkä venäläiset lentokoneet voi lentää Euroopassa. Niinpä Suomesta on tullut venäläisen polttoaineen kauttakulkumaa.
– Sinällään tämä kuljetustoiminta on normaalia, mitä meille on tehty meidän omille voimalaitoksillemme. Mutta kauttakuljetukset ovat tulleet ajankohtaisiksi vasta viimeisen vuoden aikana, Ylä-Mella taustoittaa.
Ylä-Mella ei kerro tarkemmin, mistäpäin Venäjää polttoainekuljetus oli tulossa.
Raaka-aineena käytettävä uraani tulee kaivoksista. Sieltä uraani toimitetaan tehtaalle.
Venäjällä on Ylä-Mellan mukaan yksi polttoainevalmistustehdas, joka toimittaa raaka-ainetta ulkomaille.
Tuoreen polttoaineen kuljetusta ei Suomessa voi tehdä ilman Säteilyturvakeskuksen myöntämää kuljetuslupaa. Helsinki-Vantaalla nähdyt poliisit liittyvät kuljetusten turvaamiseen.
Poliisi valvoi perjantain ja lauantain välisenä yönä ydinpolttoaineen lastausta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
– Jokaiseen tuoreen polttoaineen kuljetukseen liittyvät yleensä turvajärjestelynäkökohdat eli halutaan varmistaa, että polttoaine liikkuu häiriöttömästi liikenteessä ja pääsee perille sinne, minne se on menossa.
Jokainen kuljetus, missä on radioaktiivista ainetta kyydissä, pitää merkitä säteilyvaaramerkeillä.
Tuore polttoaine ei Ylä-Mellan mukaan sinänsä ole säteilyvaarallista. Siitä ei aiheudu säteilyvaaraa kenellekään.
– Hyvä, että kuljetuksessa oli säteilyvaaramerkit. Silloin on toimittu kuljetussäännösten mukaisesti.
Tuore polttoaine tarkoittaa ydinvoimaloiden maailmassa luonnon uraania, joka on tehty polttoaineeksi.
– Siellä tosiasiassa kuljetetaan putkien sisällä sellaisia polttoainenippuja. Ne ovat valmiita nippuja, joita voi laittaa reaktoriin. Kun ne on reaktorissa käytetty, sen jälkeen niistä tulee säteilevää käytettyä polttoainetta, toimistopäällikkö Mia Ylä-Mella kertoo.
Yhden polttoainesauvan sisällä on pieniä uraanipellettejä.
– Ne muistuttavat vähän lakupatukoita, niitä on yhdessä sauvassa paljon. Sauvoja on laitettu yhteen ja niistä tehdään polttoainenippu. Varsinainen nippu viedään reaktoriin.
Lue lisää: Yle: Lappeenrannan lentokentälle saapui lauantaina venäläistä ydinpolttoainetta