Kun Juuso palasi torstaina lenkiltä, posti oli tuonut epämieluisan yllätyksen.
Ei, kyse ei ollut tällä kertaa epätoivotusta laskusta. Vaan tiliotteesta.
Mutta ei Juuson omasta tiliotteesta vaan hänelle ventovieraan ihmisen tiliotteesta, joka sisälsi henkilötunnuksen, tilinumeron sekä kaikki tilitapahtumat menneen kuukauden ajalta.
Asian arkaluontoisuuden ja tietoturvaseikkojen takia Juuso esiintyy artikkelissa pelkällä etunimellään.
Juuso työskentelee itse rahoitusalalla, eli hän on työnsä kautta tottunut käsittelemään ihmisten luottamuksellisia tietoja todella tarkasti. Juuso sanookin, että vikaosoitteeseen menevällä tiliotteella voisi vääriin käsiin päätyessään olla tuhoisat seuraukset, koska tiliote sisältää niin paljon henkilökohtaista tietoa.
Juuson mukaan vastaanottajan sukunimi oli sama kuin hänellä ja etunimi melkein sama, jota Juuso käytti aiemmin. Asuinpaikkana oli Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva kunta, jossa molemmat miehet asuivat vielä 2–3 vuotta sitten.
Lähetys tuli Postin pakkaamassa kirjeessä, jossa oli merkintä ”osoiteselvitys tehty Postissa”. Sisällä oli pankin ikkunallinen kirjekuori, jossa näkyivät toisen miehen tiedot.
Silti posti jaettiin Juuson kotiin.
– Onhan tämä tosi huolestuttavaa. Olkoon vika kummassa tahansa – pankissa tai Postissa – niin jos tehdään osoiteselvitys ja kyse on pankin toimittamasta aineistosta, pitäisi olla jonkinlainen tuplatsekkaus, Juuso painottaa.
– Jos kyseessä on Postin vika, tässä rikotaan kirjesalaisuutta ja asioiden salassapitovelvollisuutta räikeästi, Juuso summaa.
Postin viestinnän Ulla Parviainen kertoo, että kyse on inhimillisestä virheestä.
– Tässä tapauksessa kirjeen alkuperäisessä osoitteessa on ollut puutteita, joita ei ole pystytty koneellisesti korjaamaan ja valitettavasti manuaalisessa selvityksessä tapahtui tämä harmittava, inhimillinen virhe, hän kertoo sähköpostitse.
Jos osoitetiedot ovat kunnossa ja ajan tasalla, voi virhe tapahtua Parviaisen mukaan joko koneellisessa lajittelussa tai inhimillisenä virheenä.
Hänen mukaansa tärkeää on, että nimi- ja osoitetiedot ovat oikein ja ajan tasalla sekä lähettäjällä että Postin rekisterissä. Osoitetiedot pitää ilmoittaa Postille, mutta nimitiedot tulevat Digi- ja väestötietoviraston rekisterin kautta.
Valtaosa kirjelähetyksistä lajitellaan koneellisesti. Jos osoitteessa on puutteita tai virheitä, jotka lajitteluprosessin aikana huomataan, lähetykselle tehdään osoiteselvitys. Se voidaan tehdä lajittelukoneiden konenäöllä tai manuaalisesti eli ihmissilmin selvittämällä.
Ikävintä Juuson mielestä on se, että hän sai viime syksynä samaisen miehen tiliotteen postissa kotiinsa jo kertaalleen.
– Tämä sama on tapahtunut jo kerran aikaisemmin. Silloin soitin saman tien pankkiin ja sanoin, että voin katsoa asian tämän kerran läpi sormien, mutta tämä ei saisi toistua enkä halua nähdä vastaavaa uudelleen.
Nyt kun tilanne kaikesta huolimatta toistui, Juuso teki heti torstaina ilmoituksen pankkeja, rahoituslaitoksia ja vakuutusyhtiöitä valvovaan Finanssivalvontaan.
– En minä haluaisi omia pankkitietojani lähetettävän kenellekään toiselle. Tuskin kukaan muukaan, Juuso sanoo.
POP-pankin viestintäpäällikkö Maija Hyötyläinen kertoo selvittelytyön jälkeen, että pankilla ei ole ollut kyseisistä tapauksista tietoa.
– Pankki ei ota kantaa yksittäiseen tapaukseen, mutta nähtävästi tässä saattaa olla kyse automaattisesti lähteneestä tiliotteesta, joka on postissa käännetty toiselle henkilölle, kun se olisi pitänyt palauttaa lähettäjälle.
Hyötyläinen kertoo, että pankilla osoitteet tulevat automaattisesti väestötietorekisteristä. Lisäksi pankissa tarkastetaan asiakastapaamisten yhteydessä osoitetiedot.
– Ja totta kai me yritämme muistutella, että asiakkaat muuttamisen yhteydessä muistaisivat tarkistaa osoitteensa.
Postin Ulla Parviaisen mukaan kirjeiden kokonaismäärään nähden virheitä tapahtuu hyvin vähän.
– Mutta yksikin on liikaa ja ymmärrämme asiakkaidemme harmin. Teemme kaikkemme, että virheitä ei tapahtuisi.
Kirjeen oikea vastaanottaja ei saa automaattisesti tietoa siitä, että kirje on jaettu väärälle vastaanottajalle. Väärin jaetun kirjeen osoite selvitetään uudelleen ja toimitetaan oikealle vastaanottajalle, jos ajantasainen osoite löytyy Postin rekisteristä. Jos osoitetta ei löydy, kirje palautetaan lähettäjälle.
Jos kirjeessä ei ole näkyvillä lähettäjän osoitetta, kirje toimitetaan Postista Traficomille, jossa asiaa voidaan selvittää avaamalla kirje.
Toiselle osoitettua kirjettä ei saa avata eikä lukea. Jos niin tekee epähuomiossa, ei saa lukea pidemmälle eikä kirjettä saa hävittää.