Jaakko huomautti huonosta käytöksestä uimahallin saunassa – tällainen oli tyly reaktio

Vantaalla sijaitsevan Myyrmäen uimahallin vakiokävijä kritisoi tilojen huonoa hygieniaa, vierailijoiden käytöstä ja asiakaspalvelun puutteita. Liikuntajohtajan mukaan ongelmiin vastataan resurssien puitteissa.

Myyrmäen uimahallin ongelmista on keskusteltu muun muassa Facebookin puskaradioryhmässä.

9.3. 21:09

Myyrmäen uimahallin vakiokävijä Jaakko Hyypiä on lopen kyllästynyt hallin hygieniaan ja uimareiden käytökseen.

Hallissa 15 vuotta uinut Hyypiä kertoo viikoittain kohtaavansa sääntöjen rikkomista ja jopa aggressiivista käytöstä.

– Ihmiset eivät noudata järkeviäkään sääntöjä. Valvojat eivät seuraa tilannetta tai puutu siihen. Olen antanut useita parannusehdotuksia, mutta niihin ei ole tartuttu, Hyypiä harmittelee.

Esimerkeiksi huonosta käytöksestä Hyypiä nostaa uimapukujen käytön saunassa ja ihokarvojen ajelun suihkutiloissa.

Hän on muun muassa ehdottanut, että kyltti uimapukujen käyttökiellosta laitettaisiin saunan oveen tai saunan sisäpuolelle. Tämä helpottaisi asiasta huomauttamista.

Jaakko Hyypiä kritisoi Myyrmäen uimahallin allasosaston siisteyttä.

Uimahallin hygieniaakin Hyypiä suomii tiukkasanaisesti.

– Suihkutiloissa haisee virtsa ja pinnat ovat ruskeina likaisuudesta. Jos katsoo altaan pohjia tai kattoa, niin näkee älyttömän määrän likaa pinnoilla.

Keskiviikkona Hyypiä julkaisi Facebookin puskaradioryhmässä kirjoituksen uimahallin ongelmista. Se on kerännyt yli 400 tykkäystä ja pari sataa kommenttia, joista suurimmassa osassa kirjoittaja on Hyypiän kanssa samaa mieltä.

Itse uimahallilla Hyypiä on omien sanojensa mukaan kohdannut uhkaavaa käytöstä.

– Olen saunassa huomauttanut uimahousuista ja saanut vastauksina, että mikä v***n uimahallipoliisi sinä olet, pitäisi lyödä turpaan, jos olisin nuorempi niin kävisin päälle. Kerran minua oltiin lyömässä saunakauhallakin.

Mikä v***n uimahallipoliisi sinä olet, pitäisi lyödä turpaan.

Hyypiän mukaan uhkaavista tilanteista kertoessa uimahallin henkilökunta ei ole reagoinut asiaan. Kommunikointia vaikeuttaa kielimuuri osan työntekijöistä kanssa.

– Reaktio on ollut puhdas nolla.

Lisäksi Hyypiä on toivonut varoitusta tai määräaikaista porttikieltoa huonosti käyttäytyville, mutta kaupunki ei ole suostunut siihen.

– Uimahallin alakerrassa olevalta kaupungin kuntosalilta voidaan kyllä poistaa, jos ei noudata sääntöjä. Miksi sama ei toimisi uimahallissa, Hyypiä ihmettelee.

Liikuntajohtajan mukaan Vantaan kaupunki pyrkii kuuntelemaan asiakkaiden palautetta.

Yhteys Vantaan kaupunkiin on Hyypiän mukaan toiminut sinänsä avoimesti ja hyvässä hengessä, mutta kaupunki ei ole hänen mielestään reagoinut ongelmiin riittävällä vakavuudella.

Vantaan kaupungin liikuntajohtaja Veli-Matti Kallislahden mukaan uimahallien siisteyteen suhtaudutaan vakavasti.

– Jos käyttäjien mielestä mitoitus siistimisessä ei riitä, niin meidän täytyy keskustella siivoustyön hankinnasta vastaavien kanssa. Pöydälleni ei tosin ole kantautunut terveystarkastajien tasolta moitetta, eikä asiakkaidenkaan osalta ole tullut isompia yhteydenottoja.

Henkilökuntamme ensisijainen tehtävä on varmistaa altaassa tapahtuvan oleskelun turvallisuus.

Kallislahti toteaa, että pesu- ja pukuhuonetilojen käytösongelmiin on nykyresursseilla haastavaa puuttua.

– Henkilökuntamme ensisijainen tehtävä on varmistaa altaassa tapahtuvan oleskelun turvallisuus. Henkilöstöresurssi ei yksinkertaisesti riitä jatkuvasti valvomaan pesutiloissa.

Käytännössä tapaukset ovat sana sanaa vastaan -tyyppisiä, koska henkilökunnan on vaikea olla itse tilanteessa paikalla.

– Tiedän, että vakiokäyttäjiä se varmasti ärsyttää, Kallislahti harmittelee.

Myyrmäen uimahallilla resurssiongelmat vaikuttavat ongelmatilanteiden hoitoon.

Mahdolliset uhkaavat tilanteet tulee Kallislahden mukaan tuoda henkilökunnan tietoon, jolloin asia viedään eteenpäin viranomaisille.

Hänen mukaansa työntekijät ovat suomen kielen taitoisia, joten kielimuuria ei pitäisi olla.

– Uhkaukset henkilön terveyteen tai turvallisuuteen ovat automaattisesti poliisiasioita. Silloin pitää ottaa yhteyttä henkilökuntaan, jolloin otamme virkavallan paikalle. Meidän henkilöstöllämme ei ole järjestyshenkilövaltuuksia.

Olemme kyllä pohtineet, olisiko meillä tarvetta ottaa uimahalleihin ajoittain vartijoita paikalle.

– Olemme kyllä pohtineet, olisiko meillä tarvetta ottaa uimahalleihin ajoittain vartijoita paikalle, Kallislahti täydentää.

Porttikielto- ja poistosäännöt ovat liikuntajohtajan mukaan samat niin kuntosaleilla kuin uimahalleissakin.

Uimahallikäytöksessä olennaista on liikuntajohtajan mielestä kärsivällisyys.

Myyrmäen alueellinen kehitys on Kallislahden mielestä osaltaan luonut tilanteen, jossa uimahallin käyttäjien erilaiset tavat voivat ajoittain aiheuttaa jännitteitä.

Kallislahti penää kaikilta vierailijoilta kärsivällisyyttä, jotta riidat ja ylilyönnit vältetään.

– Tässä on kyse kulttuurin muutoksesta. Olemme tilanteessa, jossa hallin käyttäjäkunta monipuolistuu – se vaatii sopeutumista, pitkämielisyyttä ja kärsivällisyyttä kaikilta. Erityisesti heiltä, jotka ovat pitkään olleet hallin käyttäjiä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?