TEkniikan nimi on mukautuva eli adaptiivinen vakionopeuden säädin.
Auto havainnoi liikennemerkkejä ja sopeuttaa auton nopeutta nopeusrajoituksiin.
Ja – jos hassusti käy – vaalimainosten numeroihin.
Laite on – monen muun auton tavoin – Volkswagenin sähköautossa Id.5:ssä, jollaisella Susanna oli maanantaina matkalla töihin.
Mies ajoi, Susanna istui vieressä. Määränpää oli Pori.
Nopeusrajoitus valtatie 2:lla Ulvilan kohdalla oli 80 km/t.
– Äkkiä se [auto, ei aviomies] alkoi kiihdyttää 120:een, Susanna kertoo.
– Se laite toimii yleensä tosi hyvin. Tulkitsee liikennemerkkejä ja muuta liikennettä ja pitää turvavälit, Susanna kuvailee.
Kiihdytys oli mahdollinen, koska edessä ei ajanut autoa, joka olisi edellyttänyt turvaväliä.
– Mietittiin, mitä ihmettä tapahtuu.
Susanna kulkee samaa reittiä päivittäin. Nyt maisemassa oli edelliseen viikkoon verrattuna uusi elementti: vaalimainokset.
Susanna ei vielä maanantaina ehtinyt huomata, mistä vaalimainoksesta auto ”nappasi uuden nopeuden”.
Ilmiö toistui lähempänä Poria.
Asia tuli puheeksi työpaikalla.
– Työkaverini kertoi, että hänelle oli viikonloppuna käynyt samalla tavalla, Susanna kertoo.
Työkaveri oli maininnut numeron 124.
Vaalimainosten ehdokasnumeroiden graafinen idea ja sommittelu muistuttavat usein nopeusrajoitusmerkkejä.
Suomessa järjestetään eduskuntavaalit sunnuntaina 2. huhtikuuta. Mainonta virkistyi heti, kun ehdokkaat saivat numeronsa.
Satakunnan vaalipiirin 124 on perussuomalainen taksinkuljettaja ja metallimies Jyri Sarin. Susannan työkaverin havainto taisi kuitenkin olla epätarkka.
– Ei minulla ole tienvarsimainoksia. Se on niin 70-lukua, Sarin naurahtaa.
Lähemmäksi olemassa olevaa liikennemerkkiä tulee puoluetoveri Arto Nurmi, lehtori ja amk-insinööri ja numero 120. Hänelläkään ei ollut mainoksia valtatie 2:n varressa.
Tiistaina Susanna osasi olla valpas.
– Ihan sama juttu kävi taas, se oli 125, Susanna kertoo.
Satakunnan vaalipiirin 125 on perussuomalainen fysioterapiayrittäjä Tiina Stenman.
Mutta onko ylipäätään mahdollista, että vaalimainos alkaisi ajaa autoa?
Ajatus on selvästi uusi alan ammattilaisillekin.
Autoalan keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg on aluksi epäileväinen.
Etenkin aluksi tarjottuun lukuun 124.
– En oikein usko, että se alkaisi poimia mitään irtonumeroita noiden 80, 100 ja 120 väleistä, Sohlberg sanoo.
Muidenkin lukujen suhteen Sohlberg oli skeptinen, mutta innostui niin sanotusti ”kilauttamaan kaverille”.
– On se kuulemma mahdollista, Sohlberg soittaa takaisin.
Vaalit lähestyvät, ja ehdokkaat vaalimainoksissa, jotka ohitetaan maanteillä. Erilaisin seuraamuksin.
Autokorjaamopalvelu Diagno Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Seppälä kertoo ajaneensa edellisten vaalien aikaan Tuusulantietä, kun vaalimainoksen ehdokasnumero 50 alkoi vaikuttaa nopeuteen.
– Niin voi käydä, jos numero on optimaalisessa paikassa. Sen sijainti on looginen sen suhteen, missä kamera olettaa liikennemerkin olevan, Seppälä sanoo.
Myös hän empii, voiko laite huomioida sellaisen numeron, jolla ei ole vastaavuutta tunnetuissa liikennemerkeissä.
Volkswagenia maahantuovan K-Auton teknisestä koulutuksesta vastaava Kimmo Perhoniemi ei ole kohdannut vastaavia tilanteita.
– Mielenkiintoinen hypoteesi, Perhoniemi sanoo.
Hän muistuttaa ennakoivassa järjestelmässä olevan rinnakkain kamera ja yhteys navigoinnin tietokantaan.
– Sekin voi joskus tuottaa ristiriitaista tietoa ja tulee tulkintoja.
Aihe on ollut esillä silloin tällöin.
Poliisin liikennevalvontakeskuksen johtaja komisario Dennis Pasterstein kertoi äskettäin MTV:lle aiempien vaalien yhteydessä tulleen yksittäisiä oikaisuvaatimuksia ylinopeuksista.
Niissä oli perusteena vaalimainoksen eksyttämä auto.
Vaatimukset hylättiin, koska kuljettaja on viime kädessä vastuussa ajamastaan nopeudesta, ei auto.
Maaliskuussa 2019 Iltalehti kertoi tapauksesta, jossa ehdokasnumero 100 otti viidenkympin alueella valtaansa lahtelaisen autoilijan.
Tosin toistettuna luku muuttui mystisesti kympiksi.
Lue lisää: Tienpenkkojen vaalimainokset sekoittaneet autojen elektroniikkaa – jo useita tapauksia
IS:n pyynnöstä K-Auto laati listan mahdollisista tilanteista, joissa liikennemerkkitunnistus saattaa toimia rajoitetusti, epäloogisesti tai ei toimi olenkaan.
Korkea ympäristön lämpötila tai pitkäaikainen suora auringonpaiste
Heikko näkyvyys kuten lumisade
Auringonpaisteesta tai vastaantulevasta liikenteestä aiheutuva häikäisy
Suuri nopeus
Likainen tai peitetty kamera
Liikennemerkki on kameran näkökentän ulkopuolella
Liikennemerkki on kokonaan tai osittain puiden, kasvillisuuden lumen, lian tai toisten ajoneuvojen peittämä
Liikennemerkki ei ole virallisten standardin mukainen
Liikennemerkki on vahingoittunut tai vääntynyt
Järjestelmässä on vanhentunut karttamateriaali
Liikennemerkki on sähköinen ja vaihtuvanäyttöinen, esimerkiksi led-valoilla toimiva
Ajoneuvoon liimattu liikennemerkkiä esittävä tarra, kuten kuorma-autojen nopeusrajoitusmerkintä
Muu tulkittavissa oleva numero, joka on pyöreällä pohjalla tien varressa kameran lukualueella
Jos nopeusrajoitus ilmenee epäsuorasti, kuten taajamamerkillä, järjestelmä tunnistaa sen vain navigointitietojen perusteella
Susannan tapaukseen pätee kohta 13, ”muu tulkittavissa oleva numero” eli vaalimainos.
Suomessa ei kuitenkaan ole käytössä nopeusrajoitusta 125 km/t.
Voisiko syy olla, että tunnistusjärjestelmä on kansainvälinen?
Vai mistä muusta voisi olla kyse?
K-Auton / Keskon viestintä vastaa:
– Kamera on ohjelmoitu tunnistamaan nopeutta ilmoittavat liikennemerkit, jotka ovat tasalukuja.
– Itse tunnistusvaiheessa voi tulla väärin lukuja.
– Jos vaikka numero on 125 tai 128 ja kyltissä on likaa tai tuulilasissa likaa kameran kohdalla tai aurinko häikäisee tai joku muu syy, se voi tulkita numeron olevan 120.