Jannella, 35, on miljonäärien luotto­kortti – kertoo nyt, miten absurdeja asioita sillä saa

On salaista tietoa, miten monella suomalaisilla on vain rikkaille myönnettävä luksusluottokortti – mutta tuskinpa kovin monella. Janne Uoti, 35, on yksi sellaisen haltijoista. Leveä elämä on hänelle arkea.


10.3. 5:30

Kun Janne Uoti pudottaa maksukorttinsa pöydälle, kuuluu kolahdus. Se painaa 18 grammaa ja on tehty titaanista.

Musta Amex, viralliselta nimenään American Express Centurion, on harvinainen näky. Kenelle tahansa sellaista ei myönnetä.

Turkulainen Uoti antaa omansa auliisti toimittajan hypisteltäväksi ja kaataa lasiinsa helsinkiläistislaamon viskiä. Uoti on yksi parhaillaan kypsyvän tynnyrisatsin osaomistajista. Vain siksi, että hänellä on musta Amex. Osaomistajuuden hinta oli 4 000 euroa, hänelle pelkkiä pennosia.

IS on nähnyt Uotin Amex-laskuja muutamilta kuukausilta. Laskujen summat vaihtelevat noin 15 000 ja 25 000 euron välillä. 25 000 euroa on summa, joka keskituloisella suomalaisella palkansaajalla jää suunnilleen käteen vuodessa.

Koska musta Amex on itsessään merkki haltijansa huomattavasta vauraudesta, se herättää usein huomiota. Uoti sanoo, ettei kortti ole hänelle kuitenkaan mikään statussymboli.

– Se on elämäntapa, hän väittää.

Mustaan Amexiin liittyy mystiikkaa. Ulkopuolisille sen eduista tihkuu vain niukasti tietoa. Osa pitää korttia vain turhamaisten nousukkaiden hömpötyksenä.

Ainakaan Suomessa moni ei ole kiinnostunut esittelemään omaansa julkisuudessa. Janne Uoti on itse asiassa tiettävästi ensimmäinen, joka niin nyt tekee. Mustan Amexin omistajaksi on tunnustautunut aiemmin myös artistinimellä Cheek tunnettu Jare Tiihonen.

– Jos on musta Amex, niin ei se ole mikään häpeä, salaisuus tai stigma, Janne Uoti kokee.

Kuvassa näkyvä musta Amex on Janne Uotin vanhempi kortti, joka ei ole enää voimassa. Hän sai valita kuosin kolmesta eri vaihtoehdosta, joista valitsi perusmustan.

Fakta

Luksuskortteja on useita

American Express Centurion -korttia ei voi hankkia, vaan kortinhaltijaksi kutsutaan, jos käyttää riittävän suurella summalla Amexin kortteja. Rajaksi on arvioitu noin 250 000 dollaria vuodessa.

Janne Uoti sai kutsun syksyllä 2020. Loppuvuodesta 2019 hän ja vaimonsa olivat hankkineet Amexin Platinium -kortit. Uotikin on kuullut 250 000 dollarin vuosikäytöstä kortin saamisen edellytyksenä. Sellaisen hän halusi.

– Käytettiin tosi paljon rahaa sinä vuonna. Tai sinäkin vuonna. Joka kuukausi jotain 10 000–20 000 euroa, Uoti muistelee.

Maailman mittapuulla kortti löytyy arvioiden mukaan noin 100 000 ihmiseltä. IS tiedusteli sekä Amexin suomalaisesta asiakaspalvelusta että yhtiön viestintäjohtaja Elizabeth Crostalta edes karkeaa arviota mustan Amexin omistavien suomalaisten määrästä.

– Pitkäaikainen käytäntömme on ollut, ettemme keskustele Centurion Card -jäsenyyden yksityiskohdista, Crosta kirjoittaa sähköpostivastauksessaan.

Uoti on nähnyt Amexin suomalaisille mustakorttilaisille järjestetyissä tapahtumissa arvionsa mukaan noin alkuperäistä 15 kortinhaltijaa, joista naisia on ollut yksi. Alkuperäisten kortinhaltijoiden lisäksi myös heidän mahdollisella puolisollaan voi olla musta Amex rinnakkaiskorttina.

Suomen lisäksi myös muualla maailmalla suurin osa kortinhaltijoista on miehiä.

Mustalla Amexilla ei ole luottorajaa. Se ei myöskään ole luottokortti, vaan maksuaikakortti. Se tarkoittaa, että sillä tehtyjen ostosten lasku tulee maksaa kerralla ja kokonaisuudessaan pois maksuajan päättymisen jälkeen, käytännössä kuukausittain.

American Express ei ole ainoa toimija, jolla on myös suomalaisille suunnattuja luksuskotteja.

  • Nordean palveluihin kuuluu Black-luottokortti, joka myönnetään, jos hakijalla on vähintään miljoonan euron varallisuus. Kortti tarjoaa esimerkiksi rajoittamattoman määrä maksuttomia vierailuja lentokenttien Priority Pass -loungeissa sekä concierge-palveluita.

  • Handelsbankenin musta kortti on nimeltään Platinum. Korttia on mahdollista hakea pankin verkkopankista. Kortin haltijalla on rajaton pääsy LoungeKey-verkoston yli 950 loungeen lentokentillä ympäri maailman.

  • Myös Aktian ja Osuuspankin mustat kortit ovat nimeltään Platinum. Aktian kortilla pääsee esimerkiksi jo mainitun LoungeKey-verkoston loungeihin maksuttomasti neljä kertaa vuodessa. OP:n korttiin taas kuuluu muun muassa concierge-palveluja.

  • Danske Bankin musta kortti on luottoyhtiö Mastercardin World Elite -kortti. Kortti myönnetään asiakkaille, joiden kotitaloudella on pankissa säästöjä ja sijoituksia yli miljoonan euron verran. Kortin etuihin kuuluu esimerkiksi kymmenen maksutonta VIP-loungevierailua sekä concierge-palveluita.

Mustan Amexin käyttöönottomaksu on Suomessa 3 500 euroa ja vuosimaksu samansuuruinen.

Kuulostaa kalliilta.

– Jos ajattelet, että onko kortin omistaminen sen arvoista, niin se on väärä kortti, Uoti sanoo.

Kun kortti tuli Uotille ja hänen vaimolleen postitse syksyllä 2020 – mustaan Amexiin saa liitettyä yhden rinnakkaiskortin – mukana oli pieni tervetulopaketti, joka sisälsi muun muassa Pradan nahkaisen rannekkeen NFC-ominaisuudella.

– Paketin kun avasi, niin se oli puhdasta pornoa. Paperit vain rapisivat, Uoti kertoo.

Kortin edut ne vasta ”pornoa” ovatkin. Osa kuulostaa tavan tallaajan korviin käsittämättömiltä.

Todella karkeasti arvioituna Janne Uoti kuuluu niihin 0,0004 prosenttiin suomalaisista, joilla on musta Amex.

Kortinhaltijana Uotilla on käytössään esimerkiksi Amexin matka-agenttipalvelu. Amexin sovelluksen kautta hän voi ilmoittaa haluavansa matkustaa vaikkapa Thaimaahan. Sovelluksen kautta hän varaisi soittoajan matka-agentille eli conciergelle, jolla on olemassa valmis profiili Uotin toiveista – esimerkiksi siitä, että hän suosii kuljetuksissa mustia mersuja. Concierge varaa kuljetukset lentokentältä hotellille autoille asetettujen vaatimusten mukaan. Jos Uoti haluaa, niin matkalla hotellille tarjoillaan vaikkapa samppanjaa.

Ei me osattaisi vaimon kanssa järjestää sellaista. Tulisi hirveä stressi, kun joutuisi suunnittelemaan noita.

Concierge suosittelee kohteesta hienoja hotelleja, joihin kortinhaltija saa ilmaisen huoneluokan korotuksen. Uotin mukaan he ovat yleensä saaneet nukkua yönsä sviitissä.

Lisäksi concierge voi suunnitella pariskunnan päiväkohtaisen ohjelman reissun ajalle – omaa päätä ei tarvitse vaivata. Viimeisimmälle Kööpenhaminan-reissulle Amex tarjosi kolmea eri pakettia, joista sitten Uoti valitsi lääkärivaimonsa kanssa mieluisimman.

New Yorkin reissulla Amex majoitti pariskunnan ensin viikoksi pilvenpiirtäjähotelli Equinoxin yläkertaan, jossa parilla oli käytössä hotellin omat concierge-palvelut. Seuraavaksi viikoksi heidät siirrettiin The Dominick -hotelliin SoHon kaupunginosaan. Avioparille järjestettiin tutustuminen Men in Black -elokuvasta tunnettuun pizzeriaan ja Wall Streetille.

– Ei me osattaisi vaimon kanssa järjestää sellaista, emmekä halua katsoa halvimpia hintoja. Tulisi hirveä stressi, kun joutuisi suunnittelemaan noita. Amex tekee kaiken meidän puolesta, Uoti sanoo.

– Me ei tulla ilman tätä toimeen. Se ei ole sijoitus tai kuluerä, vaan me ei tulla ilman sitä toimeen.

Janne Uotin ei enää tarvitse suunnitella matkojaan. Riittää, kun hän kertoo Amexin conciergelle, mitkä asiat tällä kertaa kiinnostavat.

Uotilla on kokemusta sellaisistakin reissuista, jotka hän on suunnitellut itse. Hän kuvailee vuoden 2019 Thaimaan-reissua sanalla groteski.

– Se oli kaksi viikkoa ihan sekoilua. Ei me osattu varata kuljetuksia ja kiukuteltiin, että hitto nämä on paskalaatuisia, Uoti sanoo.

Pariskunta yöpyi parin viikon ajan tyylikkään näköisen hotellin villassa ja maksoi yöpymisistä kymppitonnin. Majoitus ei kuitenkaan vastannut toiveita.

– Se oli tosi kallis ja ihan paska. Palvelutaso oli huono ja ruoka hirveää. Ei ollut huonepalvelua, ei tyyliin mitään samppanjoita, ei edes skottiviskejä.

Uoti myöntää, ettei matkanjärjestely kuulu hänen vahvuuksiinsa. Se oli yksi syy, miksi hän toivoi saavansa joskus mustan Amexin.

– Äkkilähtöjen kohdalla oli stressaavaa katsoa, että saako paikat bisnesluokasta ja saako hotellit, hän kertoo.

Kun haluaa glamouria, niin ei tarvitse epäillä, että saako sitä.

Lista Uotin hyödyntämistä mustan Amexin eduista kuulostaa loputtomalta ja osa kokemuksilta suorastaan absurdeilta.

Esimerkiksi jouluaaton aattona vuonna 2021 aviopari oli viettämässä häämatkaansa New Yorkissa. Pariskunta ei ollut varannut aattoillaksi pöytää ravintolasta. Ehkä sellaisen saisi Amexin kautta, Uoti mietti ja soitti conciergelle. Tämä lupasi hoitaa asian.

Tunnin kuluttua Uotin puhelin soi. Pariskunnalle oli varattu jouluaatoksi pöytä kahden Michelin-tähden Gabriel Kreuther -ravintolaan Manhattanin Midtowniin.

– Mentiin limusiinilla sinne, siellä oli joku 15 ruokalajin illallinen, jossa oli omat palvelijat ja ravintolan nimikoitua samppanjaa vuodelta 1996, Uoti muistelee.

Janne Uoti ja Mimosa-vaimo kuvattuna Gabriel Kreuther -ravintolassa jouluaattona 2021.

– Amexilta tuli ohje, että älkää maksako tippiä koko summasta, vaan unohtakaa se 1 000 dollarin samppanjapullo, juomista ei tarvitse tipata. Ne auttoi meitä tällaisissa. Tämä oli sellainen, että vau.

Samalla reissulla luottokorttiyhtiö järjesti Uotille ja vaimolle limusiinikyydin New Jerseyyn, jossa pariskuntaa odotti helikopteriajelu. Limusiinissa nautiskeltiin huippukallista rosésamppanjaa.

– Kun haluaa glamouria, niin ei tarvitse epäillä, että saako sitä.

Muita mustan Amexin luksusetuja ovat esimerkiksi kutsut tapahtumiin, mahdollisuus napata ilmaislippuja maailmankuulujen artistien keikoille, lounge-palvelut eri lentokentillä ja luokkakorotukset esimerkiksi lentoyhtiöillä, autovuokraamo- ja hotelliketjuissa.

Uoti selaa sovelluksensa listaa artisteista, joiden keikoille kortinhaltijat saavat ilmaislipun. Niitä riittää.

Savoyhin kun menee, niin tonni uppoa nopeasti.

Suomessa Uoti on esimerkiksi käynyt mustakorttilaisille järjestetyillä Chisun ja Lauri Tähkän yksityiskeikoilla sekä erilaisissa viininmaistelutilaisuuksissa.

Suomessa kortin kautta saa Uotin mukaan tiettyihin ravintoloihin yhteensä 1 200 euroa käyttörahaa per vuosi. Uoti sanoo, että summasta voi käyttää kerralla 200 euroa. Se summa ei tosin riitä hänestä vielä mihinkään.

– Savoyhin kun menee, niin tonni uppoaa nopeasti, kun tilaa Dom Pérignonin pöytään pikkaisen humalassa, että perkele, otetaan se 2006 vuosikerta, hän sanoo ja näyttää IS:lle illallislaskun elokuulta 2022: 1 146 euroa.

Vuoden 2006 Dom Pérignon kuuluu Uotin suosikkijuomiin. Pullo löytyy toki myös kotoa.

Miten ihmeessä Janne Uoti on edes päässyt osaksi tätä mystistä miljonäärikerhoa?

Uoti ei yritä piilotella leveän elämänsä alkuperää. Hän on perinyt sen.

23-vuotiaaksi mennessä sekä äiti, isä että isoisä olivat menehtyneet. Uotille jäi miljoonia, jotka ovat kiinni esimerkiksi kiinteistöissä ja ulkomailla.

– Se oli kova paikka, hän kommentoi vanhempiensa kuolemaa.

Pian nuorimies tajusi olevansa taloudellisesti riippumaton. Töissä ei ollut mikään pakko käydä.

Uoti kertoo avoimesti, mistä on rahansa saanut, mutta sanoo kipuilevansa asian kanssa yhä. Omaa ansiota vauraus ei ole. Ehkä juuri siksi Uoti ei ole jäänyt vain lepäilemään ja törsäämään.

Uskon, että saan synnytettyä hyvää.

Uoti työskenteli kymmenen vuoden ajan Puolustusvoimissa viestiupseerina muun muassa kouluttaen varusmiehiä ja Libanoniin lähteneitä valmiusjoukkoja. Uotin sotilasarvo on yliluutnantti evp.

Myöhemmin Uoti opiskeli insinööriksi ja muun muassa palkittu vuoden nuorena projektipäällikkönä. Nyt hän vaikuttaa esimerkiksi BNI:ssä, Rotareissa, Turun Kauppakamarissa, Aurajoen Nuorkauppakamarissa sekä Turun yrittäjien hallituksessa. Uotin missiona on hankkia rahoituksia eri yritysten innovaatioille. Hän käyttää itsestään titteliä rahoitusasiantuntija ja sanoo olevansa ammattiverkostoituja.

– Uskon, että saan synnytettyä hyvää, hän sanoo.

Lisäksi hän on käyttänyt asemaansa esimerkiksi keräämällä rahaa hyväntekeväisyyteen ja lahjoittamalla kuolinpesästä rahaa naisten rintasyöpätutkimukseen.

Huonoa omaatuntoa rikkaudestaan hän ei pode.

– Pärjäisimme ilman kuolinpesiä, mutta sitten kuitenkaan emme. Sanotaan, että ne ovat mahdollistaneet asioita.

Kuten sen, että vapaa-ajalla voi rentoutua samppanjalasillisen ja sikarin äärellä oman pihan porealtaassa.

Janne Uotilla on kotonaan tuhansien eurojen arvoinen sikarikokoelma.

Fakta

Janne Uotin rahankäyttö

Janne Uotin ja hänen vaimonsa kuukausittainen Amex-lasku pyörii 10 000–25 000 eurossa. Uoti avaa kulujaan kuukauden mittaiselta ajanjaksolta tammikuun loppupuolelta eteenpäin. Tuona aikana rahaa paloi pyöreästi 15 000 euroa.

  • Oma viskitynnyri HDCO:lta / 4 000 eur

  • Osuus isosta viskitynnyristä / 1 000 eur

  • Uusia pukuja kuvauksia varten ja niihin liittyvät tarpeet (kauluspaidat yms) / 3 000 eur

  • Ravintolaillallisia 4 kpl / 2 000 eur

  • Kuukauden ruokaostokset K-Citymarketissa / 800 eur

  • BNI-, Rotary-, yms. -bisneslounaat / 200 eur

  • Louis Vuittonilla vierailu (hajuvesiä, huiveja) / 1 000 eur

  • Vaimolle viikkokimput yms. yllätykset / 1 000eur

  • Muut satunnaiset kulut (bisneskumppanien kanssa spontaanit vierailut kahviloihin yms, tarjoamiset, vaimon vaateostoksia, Woltit) / 1 000 eur

  • Taksi / 200 eur

  • Granitista sisustustarvikkeita / 500 eur

  • Biltema, K-rauta ja Bauhaus / 300 eur

Uoti sanoo tiedostavansa etuoikeutetun asemansa, mutta hetkittäin se unohtuu. Silloin ”tavallisesta perheestä” tuleva vaimo vetää Uotin takaisin maan pinnalle.

– Aina kun sanoin jotain, että eikö teillä ollut tällaista lapsena, niin vaimo sanoo, että Janne, turpa kiinni, ei tuollainen ollut normaalia. Vaikka bisnesluokan lennot 3-vuotiaana, Uoti sanoo.

Uoti on pahoillaan siitä, että inflaatio vaikuttaa jopa keskituloisten elämään pienituloisista puhumattakaan, kun taas hän voi kuluttaa rahaa miltei kuten huvittaa. Ja kyllähän se tuntuu hölmöltä, kun upporikkaiden maksukortilla saa halutessaan noutaa ketjukahvilasta päivittäin parinkymmenen euron ilmaisen eväspussin leipineen ja kahveineen.

– Ja kun vielä verkostoituu, niin tuntuu, ettei mun tarvitse maksaa enää mistään mitään. Eikö sen pitäisi mennä niin, että ne, joilla ei ole rahaa, saisivat ilmaisia asioita? hän pohtii.

Rikkaudesta puhumisen häpeä puskee lopulta hänelläkin vähän pintaan. Hän mainitsee, ettei yleensä puhu aiheesta näin avoimesti, vaikka onkin tuttu myös tv:n Rikkaat ja rahattomat -sarjasta.

– En haluaisi häpeillä, mutta hävettää. En halua pahoittaa kenenkään mieltä puheillani, hän sanoo, vaikka tietää, että jokuhan tästäkin jutusta vetää herneet nenään.

Janne Uoti painii sen ristiriidan kanssa, että hän saa luksusluottokorttinsa ansiosta ilmaista ruokaa, kun vähätuloiset kärvistelevät inflaation kourissa.

Uoti saattaa vaivata päätään myös esimerkiksi miettimällä, miten hänen ystävänsä reagoisivat, jos perheen mersut vaihtuisivat Porscheihin ja nykyinen asunto kaksikerroksiseksi kivitaloksi. Ymmärtäisivätkö muut enää heidän elämäntyyliään?

– Tarkoitus ei ole elvistellä, vaan kyse on siitä, että me nautitaan tällaisesta, Uoti sanoo.

– Haluan elämään glamouria ja samppanjaa. Että kaikki kiiltää ja voidaan tarjota ystäville parasta. Mutta mussa on myös se vanhemman sukupolven kaiku. Että jos vähän yrittäisi himmata.

Uoti kertoo ystävystyvänsä helpommin sellaisten ihmisten kanssa, joilla on hyvä tulotaso ja tietty yhteiskunnallinen status.

– Se ei ole itseisarvo, mutta keskustelu on helpompaa.

Tarkoitus ei ole elvistellä, vaan kyse on siitä, että me nautitaan tällaisesta.

Kaikki eivät Uotin elämäntyyliä sulata. Taviksen silmiin meno näyttääkin aika pröystäilevältä.

Kun hän kertoo hakeneensa edellispäivänä uuden puvun, johon meni taas kaksi tonnia ja lisäävänsä perään, että “kyllä sitä rahaa vain menee, ei sille voi mitään”, tekisi mieli sanoa, että kylläpäs voi.

Mutta Uotin ei tarvitse voida.

Janne Uoti matkustaa vaimonsa kanssa ulkomaille 3–5 kertaa vuodessa.

Mies myöntää, ettei kaikki hänen kulutuksensa ole kestävää – otetaan esimerkiksi vaikkapa helikopterilento New Yorkin yllä – mutta toisaalta hän suosii erityisen paljon kotimaisten yrittäjien palveluita. Heille Uotin kaltainen rahankäyttäjä on tietysti unelma-asiakas.

– Mehän eletään vain kerran, hän muistuttaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?