Lohta hamstraavat asiakkaat kylvävät tuhoa Kampissa – ”Kuiskailtiin, että muissa kaupoissa tätä ei enää tarjota”

Kalatiskiä edullisemman salaattibaarilohen hamstraaminen aiheuttaa päänvaivaa Kampin K-Supermarketissa Helsingissä. Ilmiö on vanha, mutta hintojen nousun myötä entistä yleisempi.

22.2. 18:01

K-Supermarket Kampin salaattibaarin 17,90 euron kilohinta on kannustanut asiakkaita luoviin ratkaisuihin.

Kalan hinnan noususta johtuen on yleistä, että asiakkaat täyttävät kulhonsa salaattibaarin edullisella lisukelohella. Tällä hetkellä Kampin K-Supermarketin kalatiskilohi on tarjouksessa hintaan 24,90 euroa.

Lisukelohi on Kampin K-Supermarketissa liiankin suosittua.

Kaupan osastovastaavan Pinja Kemppaisen mukaan ilmiö on yleinen, mutta ei sinänsä uusi.

– Sitä käy monta kertaa viikossa, Kemppainen kuvailee.

Hintojen laajempi nousu vuonna 2022 selittää ilmiötä.

– Tämä on aina ollut ongelma, mutta viime vuonna ihmiset alkoivat tulla lohen takia salaattibaariin. Kuiskailtiin, että muissa kaupoissa tätä ei enää tarjota, Kemppainen jatkaa.

Lisukelohi on ilmiön näkyvin esimerkki, mutta ongelma ei rajoitu ainoastaan siihen.

– Ihmiset tulevat hakemaan pelkästään lohta tai muita kalliita raaka-aineita. Esimerkiksi katkarapua ja avokadoakin lähtee herkästi, Kemppainen kuvailee.

Emilia Puukan salaattiin kuuluu lohen sijaan kana.

Kaupassa on tehty toimenpiteitä ilmiön rajoittamiseksi.

– Vähensimme lohen määrää ja teimme niin, että lohi on vain tiettyinä päivinä tai tiettyyn vuorokaudenaikaan esillä. Illalla tullaan helposti hakemaan lohta, kun ketään ei ole katsomassa.

Itse lohen hintaa ei voida nostaa, koska salaattikulho myydään kilohinnalla valituista ainesosista riippumatta. Lohen poistamiseen linjastolta ei ole toistaiseksi päädytty, kuten monissa muissa kaupoissa.

Linda Tietäväinen on lohisalaatin ystävä, mutta ei tee valintojansa kalan kilohinnan mukaan.

Ilta-Sanomien haastattelemat K-Supermarket Kampin asiakkaat eivät ole kuulleet ilmiöstä, mutta pitävät sitä sinänsä loogisena.

– Ovathan ne tietysti aika kalliita aineita, toteaa Saara Lehtonen.

– Jos olisin yhtään pidemmälle ajatellut tai tykkäisin lohesta, niin tekisin itsekin niin, naurahtaa linjastolla caesarsalaatin kasannut Emilia Puukka.

Hintataktikointia olennaisempia lienevätkin omat makumieltymykset.

– En ole koskaan ajatellut sitä sen enempää, ihan makujeni mukaan menen, kertoo lohtakin salaattiinsa napannut Linda Tietäväinen.

Aiheesta kertoi ensimmäiseksi Yle Uutiset verkkosivuillaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?