Satakunnan käräjäoikeus on antanut tuomion tapauksessa, jossa mies ajoi moottoripyörällä puomien ohi tasoristeykseen suoraan lähestyneen junan alle. Kyydissä ollut nuori nainen kuoli.
Vuonna 1994 syntynyt mies tuomittiin yli neljäksi vuodeksi vankeuteen.
Vuonna 1994 syntynyt mies törmäsi moottoripyörällä suoraan veturin keulaan.
Onnettomuuspaikka ilmakuvassa. Kuvaan on merkitty junan ja moottoripyörän kulkusuunnat nuolilla.
Turma tapahtui heinäkuun 2021 alussa Porissa Karjarannantien tasoristeyksessä.
Tasoristeyksen puomit olivat alhaalla, ja molemmilla puolilla risteystä oli useita ajoneuvoja jonossa odottamassa.
Moottoripyöräilijä ajoi kiihdyttäen kohti tasoristeystä, ohitti omalla puolellaan pysähdyksissä olleet vähintään 2–3 ajoneuvoa käyttäen vastaantulevan liikenteen kaistaa, ohitti alhaalla olevan puomin ja ajoi puomin ohi tasoristeykseen suoraan lähestyvän junan eteen.
Moottoripyörä kuvattuna tapahtuman jälkeen.
Moottoripyörän ja kypärän löytöpaikka.
Junan veturin keula osui moottoripyörään niin, että mies päätyi rautatien toiselle puolelle ja nainen raahautui junan mukana useiden kymmenien metrien matkan. Hän kuoli saamiinsa vakaviin vammoihin.
Oikeudessa todistajana kuultiin muun muassa naista, joka odotti autojonossa puomien avautumista. Hän muisti kiinnittäneensä huomiota takaa kuuluvaan moottoripyörän ääneen. Todistaja oli katsonut taaksepäin ja nähnyt moottoripyörän lähtevän ohittamaan, vaikka autoja oli ollut jonossa.
Mies lähti moottoripyörällään ylittämään junarataa, vaikka puomit olivat alhaalla.
Kun moottoripyörä oli lähestynyt junarataa, takana istunut nainen oli todistajan mukaan näyttänyt kuljettajalle vasemmalla kädellään, että juna tulee. Kuljettaja oli vilkaissut junaa, kääntänyt päätään ja painanut kaasua. Samaan aikaan tuli juna.
Kun juna oli mennyt, todistaja oli nähnyt moottoripyörän ja sen kuljettajan maassa. Kyydissä ollutta naista ei näkynyt.
Syyttäjä vaati 28-vuotiaalle miehelle yli kolmen vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta. Syytetty myönsi syytteet, mutta katsoi, että noin kaksi vuotta vankeutta olisi riittävä rangaistus.
Onnettomuuspaikalta löytynyt kypärä.
Naisuhri raahautui junan mukana yli 60 metriä.
Mies oli käyttänyt ennen ajoa huumausaineita, huumelääkkeitä sekä muita lääkeaineita. Hänellä ei myöskään ollut voimassa olevaa ajo-oikeutta, sillä hänet oli jo aiemmin määrätty ajokieltoon.
Oikeus katsoi, että mies oli toiminut täysin piittaamatta lähestyvästä junasta, alhaalla olevista puomeista, eteensä pysähtyneistä ajoneuvoista ja kyydissä olleen naisen yrityksistä viittoa käsillään lähestymässä olevasta junasta.
Törmäysjäljet merkittynä raiteille.
Oikeuden mukaan miehen huolimattomuus oli jopa poikkeuksellisen törkeää. Menettelyssä oli käräjäoikeuden arvion mukaan kysymys liki tahallisesta teosta.
Rangaistuksen mittaamisessa oikeus otti huomioon sen, että mies oli syyllistynyt useasti aikaisemmin samankaltaisiin rikoksiin. Rikollisen toiminnan jatkaminen oli ollut tasaista ja jatkunut useiden vuosien ajan. Oikeus katsoi, että miehen syyksi luettujen rikosten suhde aikaisempiin rikoksiin osoitti vastaajassa ilmeistä piittaamattomuutta lain kielloista ja käskyistä.
Niklas Antero Rikhard Elonen tuomittiin neljäksi vuodeksi ja kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, rattijuopumuksesta, huumausainerikoksesta, huumausaineen käyttörikoksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeutta.
Mies määrättiin tuomiolla vangittavaksi.
Tuomio ei ole lainvoimainen.