Helsingin hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa riitajutussa, jossa autoliikkeen kauppaama BMW-merkkinen auto hajosi käyttökelvottomaksi pian kaupanteon jälkeen.
Voimaan jäi käräjäoikeuden loppuvuonna antama päätös, jolla kauppa määrättiin purettavaksi.
Pitkälliseen oikeustaistoon johtaneet tapahtumat käynnistyivät maaliskuussa 2019, jolloin parikymppinen mies osti käytetyn urheilumallisen auton 19 000 euron hintaan.
Ostohetkeen mennessä autolla oli ajettu noin 240 000 kilometriä, ja se oli hiljattain katsastettu. Auto oli lisäksi viritetty, mutta asiasta ei ollut mainintaa kauppasopimuksessa.
Alle kaksi kuukautta kauppojen jälkeen auto simahti selittämättömästi kesken ajon. Nuori mies joutui hinauttamaan auton merkkikorjaamolle.
Korjaamolla auton polttoainejärjestelmän korkeapainepumpusta paljastui merkittäviä ongelmia. Pumpun paineet olivat merkittävästi alhaisemmat, kuin olisi pitänyt.
Pumpun sisäosan ja polttoainesäiliön havaittiin olevan täynnä metallisilppua. Viat olivat niin massiivisia, että ne estivät auton käytön kokonaan.
Synkän lopputuleman päätteeksi korjaamo löi tiskiin karut luvut: auton korjaus maksaisi yli 8 700 euroa, eli lähes puolet auton kauppasummasta.
Nuori mies reklamoi autoliikkeelle ja vaati sitä maksamaan korjauksen tai alentamaan BMW:n kauppahintaa.
Myyjä kieltäytyi, mutta tarjoutui maksamaan kolmasosan pumpun korjauskustannuksista, vaihtamaan autoon hiukkassuodattimen ja päivittämään auton niin sanotusti tehdasasetuksiin.
Pettynyt autonomistaja koki vastaantulon riittämättömäksi ja vei asian Kuluttajariitalautakuntaan, joka niin ikään suositti kaupan purkamista.
Autoliike kieltäytyi jälleen, joten ostaja ryhtyi edistämään asiaa oikeusteitse.
Haastehakemuksen laatimishetkellä auto oli lojunut käyttökelvottomana yli tuhat päivää.
Helsingin käräjäoikeus katsoi viime vuoden marraskuussa antamassaan ratkaisussa, että auto oli merkittävästi huonommassa kunnossa kuin ostajalle oli annettu ymmärtää.
Ostajalla oli käräjäoikeuden mielestä oikeus edellyttää, että lähes 20 000 euroa maksanut premium-luokkainen auto kestäisi tavanomaisessa käytössä yli kahden kuukauden ajan ilman, että autossa ilmenisi vakavaa vikaa, jonka korjaaminen maksaisi lähes puolet auton kauppahinnasta.
Käräjäoikeus katsoi, ettei autoliike oikaissut virhettään kuluttajansuojalain mukaisesti.
Nuorella miehellä oli oikeus kaupanpurkuun.
Lue lisää: Uuden auton ostanut ajoi 40 km, samalla luvatusta viiden vuoden takuusta katosi kahdeksan kuukautta
Eri linjoilla ollut autoliike piti kaupan purkua perusteettomana ja vaati, että ostajan kanne hylätään.
Myyjä vaati käräjäoikeudelta, että kaupan purkamisen sijaan asiassa määrättäisiin 3 000 euron hinnanalennus.
Autoliike kiisti auton viat ja väitti, että ostaja olisi ollut tietoinen auton ”tehoa kasvattaneesta” ohjelmoinnista eli virityksestä.
Korkeapainepumpun rikkoutuminen liki 250 000 ajokilometrin kohdalla oli autoliikkeen mukaan normaalista kulumisesta johtuvaa.
Käräjäoikeus puolestaan katsoi, että myyjä oli tehnyt tiedonantovirheen, kun nuorelle miehelle ei ollut kerrottu auton virityksestä, jonka voidaan katsoa edesauttavan erinäisten osien kulumista.
Auton katsastuksen ja huoltokirjamerkintöjen pohjalta ostajalla oli oikeuden mukaan syy olettaa, että hän saisi käyttöönsä toimivan auton.
Käräjäoikeus vahvisti epäonnisen autokaupan puretuksi. Autoliike joutui palauttamaan nuorelle miehelle 19 000 euron kauppahinnasta 18 000 euroa.
Kauppahinnasta vähennettiin tuhat euroa käyttöhyötyä, jonka ostajan katsottiin saaneen siltä ajalta, kun auto oli toiminnassa. Lisäksi autoliikkeen maksettavaksi koitui oikeudenkäyntikuluja noin 6 300 euroa.
Surkeat autokaupat tehnyt nuorimies joutui niin ikään korvaamaan omat oikeuskulunsa, joista kertyi maksettavaa yli 10 500 euroa.
Autoliike valitti käräjäoikeuden ratkaisusta hovioikeuteen, joka ei kuitenkaan maanantaina antamassaan päätöksessä myöntänyt jatkokäsittelylupaa.
Käräjäoikeuden ratkaisu jäi voimaan.