Helsinki puuttuu kovin keinoin sähkö­potku­lautailuun – käyttö­kieltoja, nopeus­rajoituksia ja rahallisia sanktioita

Kokeilun tuloksia seurataan kevään ja kesän mittaan.

Jatkossa väärin pysäköidyistä sähköpotkulaudoista voi saada rahallisen sanktion. Arkistokuva.

27.3. 7:00

Helsingin kaupunki ja yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen operaattorit ovat sopineet kokeiltavista toimenpiteistä, joilla vähentää potkulaudoista aiheutuvia haittoja.

Kokeilun tuloksia seurataan kesän aikana, kerrotaan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan tiedotteessa.

Näkyvin muutos ovat lautojen pysäköintipaikat, jotka ilmestyvät katukuvaan lähiviikkojen aikana. Lautojen pysäköinnistä on aiheutunut haittaa erityisesti keskusta-alueella.

Sähköpotkulaudoille osoitetaan 25 kohdetta pysäköintipaikkoja varten Helsingin vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla. Paikkoja tulee yhteensä 400 kappaletta.

Operaattoreilta ei peritä pysäköintipaikoista vuokraa ja ne kustantavat pysäköintipaikat- ja telineet itse. Paikkojen yhteyteen asennetaan infotaulut, joissa kerrataan lautojen käytön pelisäännöt.

Lisäksi operaattoreille tulee yhteinen pysäköintipartio, joka pitää keskusta-alueen lautoja järjestyksessä sekä kaduilla että pysäköintipaikoilla.

Lautoja on mahdollista jättää pysäköintipaikkojen ulkopuolelle jatkossakin, mutta vuokraajan on otettava kuva pysäköidystä laudasta.

Operaattorit käyvät kuvia läpi ja antavat rahallisen sanktion selkeästi väärin pysäköidyistä laudoista. Pysäköintialueelle pysäköimisestä saa taas ilmaista ajoaikaa, kerrotaan tiedotteessa.

Lautakunta käsittelee pysäköintimallia kokouksessaan ensi tiistaina.

Operaattorit ovat sitoutuneet osana kokeilua viemään keskusta-alueelta vuorokauden sisällä pois sellaiset laudat, jotka ovat olleet käyttämättömänä tai epäkunnossa vuorokauden ajan.

Viime syksynä operaattoreiden asettamat käyttörajoitukset ovat toistaiseksi voimassa. Viikonloppuöisin laudat ovat kokonaan pois käytöstä keskiyöstä aamuviiteen saakka.

Päivisin nopeusrajoitus on 20 kilometriä tunnissa ja arkisin keskiyöstä aamuviiteen 15 kilometriä. Tutkimushankkeen edetessä käyttörajoituksiin saattaa tulla tarkennuksia keväällä.

Kaupunki on mukana operaattoreiden ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa Aalto-yliopiston toteuttamassa tutkimushankkeessa, jossa selvitetään laajasti sähköpotkulautailuun liittyviä ilmiöitä.

Yksi keskeisimmistä tutkimusaiheista on liikenneturvallisuus ja sähköpotkulaudoilla tapahtuvat onnettomuudet.

Lue lisää: Pyöräilijöitä koskeva promille- ja päihderaja etenee – selvityksessä mukana myös sähköpotkulaudat

Lue lisää: Näin pahaa jälkeä tulee, kun sähkö­potku­lauta törmää jalan­kulkijaan – karu törmäys­testi julki

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?