Yhdeksäsluokkalaisten matematiikan osaamisessa on huomattavia eroja - Kotimaa - Ilta-Sanomat

9-luokkalaisten matematiikan osaamisessa isoja eroja – yksi syy löytyy nyky­koulujen opetuksesta: ”Ei enää tarvitse osata ulkoa”

Ilmiötä selittää osaltaan etäopiskelu koronapandemian aikana.

Oppilaat ovat nyt jakautuneet matematiikassa aiempaa paljon selvemmin heikosti, keskimääräisesti tai erittäin hyvin menestyviin, tuoreessa selvityksessä sanotaan.

9.12.2021 7:03 | Päivitetty 9.12.2021 11:33

Yhdeksäsluokkalaisten matematiikan osaaminen on kuluneena vuonna eriytynyt huomattavasti, selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) arvioinnista.

Karvin mukaan oppilaat ovat nyt jakautuneet matematiikassa aiempaa paljon selvemmin heikosti, keskimääräisesti tai erittäin hyvin menestyviin.

–  Käytännössä ero oppilaiden välillä tarkoittaa sitä, että parhaat yhdeksännen luokan oppilaat hallitsevat jo ylioppilaskokeen lyhyen oppimäärän tehtäviä ja heikoimmilla oppilailla on vaikeuksia kuudennen luokan tai jopa kolmannen luokan tasoa vastaavissa tehtävissä, sanoo johtava arviointiasiantuntija Jari Metsämuuronen Karvin tiedotteessa.

Ilmiötä selittää osaltaan koronapandemia ja etäopiskelu, mikä on joillekin oppilaille osoittautunut haasteellisemmaksi kuin toisille. Ne oppilaat, joilla on vähemmän motivaatiota, itsesäätelytaitoja tai tukea perheeltään, näyttävät jääneen jälkeen, arvioinnissa todettiin.

Karvin mukaan näin huomattava eriytyminen voi ainakin osittain selittyä myös oppilaiden vaihtelevilla kyvyillä perustella vastauksiaan arvioinnissa.

Osaaminen heikentynyt jo pitkään

Koronapandemia tai vastaustekniikka eivät silti selitä pitkäaikaista laskevaa trendiä. Matematiikan osaamisen taso on ylipäätään heikentynyt tasaisesti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, koronapandemiasta riippumatta.

Tähän on monia syitä. Yksi on se, että faktojen ulkoaoppimista ei enää painoteta samoin kuin ennen.

– Sivistynyt arvaus on, että osaamisen lasku liittyy ainakin osittain siihen, että moderneissa oppimiskäsityksissä ja kansallisissa opetussuunnitelmien perusteissa faktojen muistamisen sijaan tiedonhankinnan prosessien osaaminen on painottunut, sanoo Metsämuuronen.

– Heikommin suoriutuvilla oppilailla saattaa olla käsitys, että matematiikassa mekaanisia asioita kuten laskukaavoja ei enää tarvitse osata ulkoa, koska tiedon löytää helposti ja vaivattomasti tietoverkosta. Tällöin kuitenkin yksinkertaistenkin koetehtävien suorittaminen hidastuu ja vaikeutuu, koska laskukaavoja ei useinkaan ole näkyvissä, Metsämuuronen sanoo.

Silloin taidoiltaan heikompien oppilaiden osaaminen ei enää saavuta aiempien vuosien tasoa, mikä heijastuu kokonaisosaamisen laskuna.

Karvi arvioi matematiikan osaamista yhdeksännen luokan lopussa viime keväänä, vuosi koronapandemian alkamisen jälkeen. Kansalliseen oppimistulosarviointiin osallistui melkein 12 500 oppilasta yli 160 koulusta Suomessa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?