Eurofighter Typhoon on tarkan markan hävittäjä – mukana tulisi uusi ECRS Mk2 -tutka - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Eurofighter Typhoon on tarkan markan hävittäjä – mukana tulisi ”tulevaisuuden tutka-ase”

Eurofighter-yhteenliittymä mainostaa konettaan äärimmäisen kustannustehokkaana pakettina, jonka parhaita puolia ei ole vielä edes nähty.

26.11. 7:37
  • Hornetit poistuvat käytöstä tällä vuosikymmenellä. Niiden korvaajaksi on tarjolla viisi hävittäjävaihtoehtoa. Ilta-Sanomat esittelee nuo vaihtoehdot tällä viikolla, yhden per päivä.

– Potkusta sen tunnistaa. Se voima on täysin hullua.

Näin entinen Britannian kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n lentäjä Paul Smith luonnehtii sitä, miltä Eurofighter Typhoonilla tuntuu nousta ilmaan verrattuna muihin hänen lentämiinsä hävittäjiin – esimerkiksi Suomessa nyt käytössä oleviin Horneteihin.

Potkua on sen verran reippaasti, että tarvittaessa kone nousisi ilmaan vaikka pystysuoraan. Se tuntuu kyllä, kun Typhoonin kaksi EJ200-ohivirtausmoottoria pusertavat hävittäjän taivaalle 300 metrin jälkipoltinkiihdytyksen päätteeksi.

Mikäli Suomi valitsee Eurofighterin ilmavoimiensa uudeksi monitoimihävittäjäksi, näitä moottoreita voitaisiin rakentaa täällä.

Lue lisää: Rafale on robusti sotakone – Ranska tarjoaa Suomelle taisteluissa koeteltua moni­toimi­hävittäjää

Lue lisää: Näin Suomen Gripenit iskisivät itärajan yli – E-mallin kykyjä esitellyt Saab kiistää väitteet poliittisesta pelistä hävittäjä­tarjouksen ympärillä

Lue lisää: Boeing tarjoaa Super Hornetien lisäksi Suomelle täysin poikkeuksellista asetta – vastaus Putinin strategiaan

Britannian, Saksan, Italian ja Espanjan hallitusten, ilmavoimien ja teollisuuden muodostaman Eurofighter-yhteenliittymän tarjous pitää sisällään paitsi määrittelemättömän määrän hävittäjiä aseineen ja tykötarpeineen, myös huomattavan määrän teollista yhteistyötä.

Siihen liittyviä erilaisia hankekokonaisuuksia on 80, ja niistä riittäisi täällä tekemistä seuraavien 30 vuoden ajaksi.

Yhteistyön vaikutuksista on myös teetetty tutkimusarvio Oxfordin yliopiston kauppakorkeakouluun kytköksissä olevalla Oxford Economicsilla.

Sen mukaan ohjelma tuottaisi tuloja ja työpaikkoja paitsi siihen osallistuville suomalaisille yrityksille, myös niiden toimitusketjuille ja yrityksille, jotka hyötyisivät työntekijöiden ostovoimasta. Lisäksi yhteistyö kasvattaisi Suomen valtion verotuloja.

Britannian nuninkaallisten ilmavoimien RAF:n Eurofighter Typhoon lentonäytöksessä Helsingin Kaivopuistossa kesällä 2021. Hävittäjän puikoissa on luutnantti James Sainty.

Tutkimuksen mallinnusten perusteella Eurofighterin teollinen yhteistyö voisi synnyttää tai säilyttää Suomessa vuosittain keskimäärin 1 500, enimmillään noin 2 300 korkean osaamistason työpaikkaa vuosina 2022–2050.

Yhteistyö keskittyisi valmistavaan teollisuuteen ja tieto- ja viestintätekniikkaan, mutta hyöty tuskin rajoittuisi siihen. Esimerkkinä voidaan käyttää vaikkapa Nokiaa, jonka pohjalta on vuosien saatossa syntynyt suuri määrä alan yrityksiä.

Eurofighter-yhteistyön myötä Suomi pääsisi mukaan myös seuraavan Eurofighter-hävittäjän Tempestin kehitystyöhön. Siitä saataisiin esimakua jo pian toisen kehitysprojektin parissa.

Yhteistyössä Suomi pääsisi myös mukaan kehittämään uutta ECRS Mk2 -tutkaa, jonka on määrä tulla palveluskäyttöön vuonna 2025. Saksan viime vuonna tilaamat 38 uutta Typhoonia varustetaan tällä aktiivisesti elektronisesti keilaavalla tutkalla, ja sama koskisi myös Suomeen tulevia koneita.

ECRS Mk2:n kutsuminen ”pelkäksi tutkaksi” ei tee laitteelle oikeutta, sanoo puolustusasioihin keskittyvä pitkän linjan brittijournalisti Francis Tusa.

Tusan mukaan ECRS Mk2 on todellinen tulevaisuuden sodankäynnin väline.

– Kuninkaalliset ilmavoimat laiskotteli pitkään tutkan kehittämisen suhteen. Osa ilmavoimien väestä oli niin kovasti Lockheed Martinin F-35-hävittäjien pauloissa, ettei tutkaa nähty prioriteettina. Sittemmin asenne ja näkemys ovat muuttuneet, Tusa sanoo.

Kun tutka on tarpeeksi tehokas, niin kyllä häivekoneetkin nähdään.

Tutkan kehittämiseen suorastaan sataa rahaa, ja työ on edennyt todella pitkälle. Valmistajien ja RAF:n yhteinen testikäyttö alkaa ensi vuonna.

– Skotlannin rannikolla käytettynä sillä on havaittu Pohjois-Norjassa lentäviä F-16 -hävittäjiä, Tusa sanoo.

Havainnekuva uudesta ECRS Mk2 -tutkasta Eurofighterin ”nenässä”. Tutka on tehokas, elektronisesti keilaava, ja sitä voidaan käyttää myös elektroniseen sodankäyntiin.

Tusan mukaan on yleinen väärinkäsitys, että hävittäjän häiveominaisuudet tekisivät siitä mahdottoman havaita. Todellisuudessa häivehävittäjät ovat ainoastaan hankalampia havaita ja ottaa niin sanotusti lukkoon ohjuksen ampumista varten.

– Kun tutka on tarpeeksi tehokas, niin kyllä häivekoneetkin nähdään.

Eurofightereiden uusi tutka ei ole tehokas ainoastaan havaintokykynsä osalta, vaan siinä on myös huomattavia elektronisen sodankäynnin kykyjä. Kun koneen elektronisen sodankäynnin sensorit havaitsevat, että vihollisen tutka on ottanut hävittäjän kohteekseen, tutka kykenee kertomaan tarkalleen, missä tämä vihollisen tutka sijaitsee.

– Tämä kuulostaa ihan Star Warsilta, mutta sitten voit käyttää tutkaasi aseena ja lähettää niin paljon kohdennettua elektromagneettista säteilyä, että vihollisen tutka menee jumiin tai jopa kärähtää käyttökelvottomaksi, Tusa sanoo.

Ilta-Sanomien haastattelemat Eurofighterin edustajat vakuuttavat, että mikäli Suomi valitsee Eurofighterin hävittäjäkseen, ei negatiivisia taloudellisia yllätyksiä ole luvassa. Hävittäjä on testattu taisteluissa, mutta myös kulupuoli on viilattu kuntoon.

Samoilla linjoilla on myös Francis Tusa. Hän kertoo, että Britannian puolustusministeriön julkisesti ilmoittamat luvut puhuvat puolestaan. Eurofighterin käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat Tusan mukaan samaa suuruusluokkaa ranskalaisen Rafalen kanssa ja huomattavasti pienemmät kuin Lockheed Martinin F-35:lla.

Eurofighter Typhoon -hävittäjän esittelypäivä Pirkkalassa. Kone nousee lentoasemalta.

Tusan mukaan lentotukikohtien muuttaminen muille koneille – etenkin F-35:lle – sopiviksi maksaa pitkän pennin. Eurofighterin kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Eurofighter-yhteenliittymä painottaa myös sitä, että käytännössä kaikki hävittäjiin liittyvä – kokoonpano, varaosat, ohjelmistopäivitykset, data ja niin edespäin – olisivat suomalaisten omissa käsissä. Suomalaiset voisivat toimia ja käyttää hävittäjiä täysin itsenäisesti.

Itsenäisyydestä ja sen turvaamisestahan hävittäjähankinnassa on aivan pohjimmiltaan kyse.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?