Robottinainen paljastui Asemalla – teki hyvin pienen virheen - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Robottinainen paljastui Asemalla – teki hyvin pienen virheen

Ruotsin sanakirja johti robottinaisen jäljille.

28.8. 14:14

Pääradan lähiliikenne on ollut sekaisin koko kesän johtuen Helsingin Pukinmäessä Kehä I:n ylittävän rautatiesillan remonttityömaasta.

Matkustajat ovat olleet enemmän tai vähemmän eksyksissä, koska osa lähijunista on ajanut Oulunkylästä Tikkurilaan pysähtymättä väliasemilla Pukinmäessä, Malmilla, Tapanilassa tai Puistolassa.

Osa junista on entiseen tapaan pysähtynyt väliasemille, paitsi Pukinmäkeen, mutta etenkään alkukesästä kukaan ei tuntunut tietävän, mikä juna ajaa milloin ja mitenkin. Edes konduktöörit eivät osanneet neuvoa tai jos yrittivät, saattoivat neuvoa väärin.

Kaaosta lisäsi, kun alkuperäisiin poikkeusjärjestelyihin jouduttiin tekemään poikkeuksia.

HSL:n viestinnästä kerrotaan liikenteen palaavan ennalleen sunnuntaina.

– Tilanne on ollut todella epätoivottava, viestinnästä todetaan.

Matkustajien epätoivoa on lisännyt Helsingin Asemalla kovaäänisistä päivästä toiseen kaikunut opastus, joka teki harvan tiedonjanoisen hullua hurskaammaksi. Pikemminkin päin vastoin. Sekoitti lopullisesti.

Kuulutus on pitkä – koska asiakin on monimutkainen – ja se esitetään yksitoikkoisella äänellä ilman sellaisia hengähdystaukoja, jotka antaisivat kuulijalle aikaa ajatella ja sisäistää kuulemaansa.

Ilta-Sanomien lukija kiinnitti huomiota outoon yksityiskohtaan kuulutuksen ruotsinkielisessä osassa.

... på vardagarna klockan cirka fem trettio nitton kolon trettio kör K-tågen endast mellan Dickursby och Kervo...

  • Kuuntele erikoinen kuulutus jutun alussa olevalta videolta.

Lukija katsoi sanakirjasta, mitä tarkoittaa outo sana kolon, joka ääntyi ”kuulon”.

Kävi ilmi, että kolon on kaksoispiste ruotsiksi. Sama kaksoispiste, joka erottaa lähiliikenteen näyttötauluissa tunnit ja minuutit, esimerkiksi näin: 19:30.

Lukija alkoi epäillä mekaanisten pötköohjeiden antajaksi robottia. Se selittäisi myös hengitystaukojen puuttumisen. Ihminen tarvitsee välillä happea.

Robotti ei hengitä.

Kuulutuksen lisäksi matkustajia ohjeistetaan hyvin monimutkaisista poikkeusjärjestelyistä valotauluilla.

HSL:stä kerrotaan lähiliikenteen asemien kuulutusten olevan Fintrafficin vastuulla. Sen omat pysäkkikuulutukset lukee ihminen, lihaa ja verta.

Johtaja Heidi Saarinen Fintraffic Raide Oy:stä kertoi, että Aseman kuulutus tehdään synteettisellä Text-to-speech toiminnallisuudella.

– Toiminnallisuuden säännöt määrittelevät sen, miten eri asioita lausutaan. Säännön mukaan kyseisen kuulutuksen kellonajan tulisi kuulua nitton trettio.

Ja nyt tullaan mielenkiintoiseen asiaan:

– Tarkistimme kuulutuksen ja tuon osalta ei tullut virheellistä lausuntaa esille. Saarinen kertoi sähköpostivastauksessaan.

Fintrafficissa ei kuultu kaksoispistettä.

Mitä tulee viestin ymmärrettävyyteen, Saarinen myöntää sen olevan pitkä, ”sillä tavoitteemme on tiedottaa tilanteesta kattavasti”.

– Matkustajainformaatiojärjestelmämme on uusi, joten kehityskohteita tulee varmasti vielä esille, Saarinen päätti sähköpostiviestinsä.

Nyt alkoi IS epäillä kaksoispisteen kuulleen lukijansa korvia.

Asia oli onneksi helppo selvittää kävelemällä Asemalla ja kuuntelemalla kuulutus.

Lukija oli ollut oikeassa. Siellä kuuluu ”kuulon” eli kolon.

Paitsi kolon, kaksoispiste on ruotsiksi dubbelpunkt. Se olisi hypätä töksäyttänyt terävämmin korvaan kuin äänteellisesti virtaviivainen kolon.

Robotti oli tehnyt pienen virheen ja paljastunut.

– Kuuntelemme sen vielä uudelleen, Saarinen lupasi uudelleen haastateltuna.

Robotti oli kuitenkin tehnyt virheen vain yhden kerran, ei järjestelmällisesti jokaisen kellonajan yhteydessä, mikä on epärobottimaista.

Oliko sillä ollut avustaja?

Saarinen ei toistaiseksi osaa ottaa kantaa, mitä on tapahtunut.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?