Teemu Keskisarjan kolumni: Ensimmäinen historian oppikirja yllättää - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Teemu Keskisarjan kolumni: Ensimmäinen historian oppikirja yllättää

Toivottavasti yläasteella sitten valkenee, että Suomen savutupien nokinaamat eli ”Pohjolan neekerit” eivät kyenneet orjuuttamaan muita kehitysmaalaisia, kirjoittaa Ilta-Sanomien kolumnisti Teemu Keskisarja.

10.8. 8:00

Otin äsken käteeni Edukustannuksen oppikirjan Mennyt. Sillä alkaa historian opetus viidennellä luokalla. Jännittää, mitä 10–11-vuotiaiden peruskoululaisten tulee ihan ekaksi tietää menneisyydestä!

Arvuuttelenpa aloitusta.

Alkuräjähdys, taivaan ja maan luominen, ihmisapinan jalkautuminen savannille vai jääkauden jälkeiset metsästäjät? Ei, koska kronologia kiertyisi käsittämättömyyksiin. Mikael Agricola, Suomen itsenäistyminen tai EU-jäsenyys? Äh, liian puisevaa heti kättelyssä.

Päästän itseni jännityksestä ja katson sisällysluetteloa. Ahaa. Oppikirjailijat ovat lähteneet liikkeelle aikakausien ja maantieteen taitteesta: Kolumbuksen löytöretki Amerikkaan vuonna 1492.

Hyvä idea, suoraan isoon asiaan.

Mutta miten esittää se vasta-alkajalle, joka ei ole kuullut esimerkiksi Intian etsimisestä ja pallomme pannukakkumuodosta?

Muutenkin haasteita epäilemättä riittää kirjanteossa. Historia sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille. Koulusta sellaiset pitää poistaa. Eipäs! Ensimmäisen aukeaman piirroksessa on alistamista, vangitsemista, tikarilla ja miekalla lyömistä. Ja siristelen silmiäni: käsien katkomista??

Jopa jotakin.

Kilttejä alkuasukkaita kiduttavat kovin valkoiset miehet. Ihonväri ei oikein täsmää rokonarpisiin roikaleisiin, joita mustasi kuukausien suihkuton purjehdus. Liekö pyrkimys 2020-luvun rasismin näpäyttäminen konkistadori-esi-isiemme pahuudesta.

Jos vanhemmat tätä vilkaisevat, kädenkatkonta assosioituu 1800-luvun Kongoon. Sopi se kai Kolumbuksenkin pirtaan. Mutta kirkastuuko täten uuden mantereen löytämisen tarkoitus ja merkitys sekä ensiarvoisin syy ja seuraus?

Tykittäminen on tymäkkä tyylilaji, mutta kolonialismin täyslaidallinen ei muutamalla sivulla mahdu kääntymään.

Maailmanselitys vaatisi kirjastollisen tekstiä sikälikin, että vuonna 1492 kaikenrotuiset olivat kaikkialla kutakuinkin ihmisarvottomia. Toivottavasti yläasteella sitten valkenee, että Suomen savutupien nokinaamat eli ”Pohjolan neekerit” eivät kyenneet orjuuttamaan muita kehitysmaalaisia.

Tästä piti tuleman kiihotuspakina, mutta kun luen oppikirjaa pidemmälle, lepyn. Kokonaisuudelle annan kiitettävän arvosanan. Kettuilematta. Lukujen aiheet ovat eläväisiä, tietämys karttuu kertomuksilla. Kuvittaja on tavoittanut ihmisyyttä kautta aikain. Kieliasustakin tykkään. Näkökulmat herättelevät viidesluokkalaisten mielenkiintoa moniin erilaisiin historioihin – ja sehän on tärkeintä.

Mustavalkojuttuja on vähän verrattuna aikuisten maailmaan.

Mennyt ei toru (kanta)suomalaisia tervaorjalaivoista ja liki aution tundran siirtomaaherruudesta. Siihen keskusteluun minun pitäisi osallistua, mutta en uskalla mielenterveyden tähden.

Voi käydä kuten Lapinlahden Lintujen sketsissä, jossa kansakoulunopettaja tuskaantuu älyttömän tai kompaisen vastauksen toistoon ja komerossa ampuu itsensä.

Kirjoittaja on historioitsija.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?