Antti ja Arto Suanto löysivät Jussi Peltolan auton joesta - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Näin veljekset löysivät 9 vuotta kadonneena olleen Jussin – pien­sukellus­vene varmisti löydön, josta piti soittaa heti poliisille

Antti ja Arto Suanto rakensivat tuhansien eurojen laitteet, joilla he löysivät vuolaana virtaavan joen pohjalta yhdeksän vuotta sitten kadonneen Citroenin, jonka sisällä oli vainaja.

Arto ja Antti Suanto löysivät Jussi Peltolan ajaman auton joen pohjalta Antin rakentaman pienoissukellusveneen avulla.

19.7. 7:00

Kun ruudulla näkyi Citroen, veljekset tiesivät löytäneensä etsimänsä. Yhdeksän vuotta sitten mökkiretkellä kadonnut Jussi Peltola oli löytynyt kolmen metrin syvyydestä joen pohjalta.

Nelikymppiset veljekset Antti ja Arto Suanto kävivät itsevarmoina etsimään 18-vuotiaana kadonnutta riihimäkeläistä poikaa. He käärivät hihat, lähettivät laitteensa vesille ja kolmantena päivänä joen pohjalta löytyi etsitty auto ja vainaja.

– Kyllä meillä se asenne oli, että Jussi kyllä löydetään, mutta oletus oli, että siihen menee paljon kauemmin, Antti kertoo.

Automerkin varmistuessa totuus tuli iholle, hän kertoo. Vainajaa he eivät laitteillaan nähneet.

Arto (vas.) ja Antti Suanto pienoissukellusveneen kanssa vanhempiensa kotipaikalla.

Jussi Peltola oli kadonnut kuin maan nielaisemana aamuyöllä 6. lokakuuta 2012. Kun ystävät tulivat saunasta, he huomasivat yöllä aiemmin entisen tyttöystävänsä kanssa puhelimessa keskustelleen Jussin ottaneen kaverinsa isältä lainassa olleen farmarimallisen tumman Citroenin ja lähteneen. Avaimet ja lompakko jäivät mökin pöydälle.

Yksi oletus oli, että vielä ajokoulussa ollut Jussi olisi saattanut lähteä kohti kotiaan Riihimäkeä. Johtolangat olivat vähissä, eivätkä puhelimen teletiedotkaan auttaneet etsinnöissä. Vanhojen uutisartikkeleiden mukaan Jussi oli nauttinut alkoholia.

Citroen C5 ja vainaja löytyivät perjantaina kahdeksan minuutin ajomatkan päästä mökiltä läheltä siltaa.

Tämäntyylisellä Citroenin C5-farmarilla Jussi Peltola lähti tien päälle aamuyöllä lokakuussa 2012.

Suannon Veljekset kertovat, että he olisivat yhtä hyvin voineet olla huomaamatta joen pohjalla puunrunkojen ja maa-aineksen alla katollaan lojunutta autoa. Viistokaikuluotaimen kuvasta oli kuitenkin jäänyt epäilys, joten veljekset päättivät vielä kokeilla kookkaalla magneetilla, onko pohjalla jotakin metallista.

– Aina tarvitaan tuuria mukaan, ja sitä meillä oli, Arto sanoo.

Heittomagneetti tarttui kiinni johonkin, mikä meni rikki, ja pintaan pulppusi monen minuutin ajan ilmakuplia. Oli selvää, että pohjassa on jotakin, missä on suuri ilmatasku. Pintaan nousi myös öljykalvo, mikä kieli ajoneuvosta.

Pienoissukellusvene varmisti löydön: pohjassa on Citroen. Veljekset soittivat hätänumeroon, ja kohta pelastuslaitos saapui paikalle ja hälytti poliisit avuksi.

Auto nostettiin perjantain ja lauantain välisenä yönä. Lauantaina kello 10.59 poliisi tiedotti pelastuslaitoksen nostaneen vedestä auton, joka kuului Äänekoskella vuonna 2012 kadonneelle. Autossa oli vedessä pitkään ollut vainaja.

Lopullisen varmuuden vainajan henkilöllisyydestä tarjoavat dna-testit. Perhe uskoo, että kyseessä on Jussi.

– Yhdeksän vuoden piina päättyi tänään. Nyt käsitellään tätä asiaa näin, Jussin isä Juha Peltola sanoi Ilta-Sanomille lauantaina.

Auto löytyi joen pohjalta läheltä siltaa.

Vapaapäivänään viime syksynä Arto selaili kadonneita ihmisiä internetistä, ja luki Jussi Peltolan tapauksesta. Kohta hänellä oli kartta auki, ja hän pohti tutkintalinjoja ja Jussin mahdollisia ajoreittejä Äänekoskella Parantalan kylässä sijainneelta mökiltä.

Samassa kunnassa sijaitseva Suojoen silta tuntui heti Arton mielestä loogiselta onnettomuuspaikalta.

– Se oli minun ensimmäinen ajatukseni, että Jussi on tuolla, Arto kertoo.

Hän soitti veljelleen, joka innostui mukaan etsimään Jussia. Talven mittaa eri puolilla Suomea asuvat veljekset puhuivat paljon puhelimessa.

Minkäänlaista kokemusta kadonneiden ihmisten etsimisestä tai pienoissukellusveneistä heillä ei ollut.

Arto koodasi pienoissukellusveneen ohjelmistoa kolme viikkoa ja opetteli 3D-mallintamaan tilatakseen sen osat.

Kävi nopeasti ilmi, että etsinnöissä tarvittaisiin tarkkoja laitteita. Viistokaikuluotain kiinnitetään yleensä veneen pohjaan, mutta kokosuurta venettä veljet eivät halunneet etsintöihin, joten Arto keksi kiinnittää viistokaikuluotaimen pienen kauko-ohjattavan veneen pohjaan. Tammikuussa hän sai kauko-ohjattavan vedenpohjaa tutkivan veneen valmiiksi, ja koska Suomenlahti ei ollut vielä jäässä, hän lähetti sen veteen.

Arto huomasi, ettei kaikuluotain yksin riitä, vaan se tarvitsee rinnalleen pienoissukellusveneen. Sitä varten hänen piti opetella 3D-mallintaminen, jotta hän saattoi tilata sukellusveneen palat. Kuivarunko valmistui Oulussa.

Kasaaminen alkoi maaliskuussa. Toukokuussa Antti huomasi, että tehtävää on niin paljon, että töistä pitää ottaa viikko vapaata. Kesäkuussa hän pyysi toisen viikon lomaa pienoissukellusveneen kasausta varten. Heinäkuun ensimmäisenä päivänä vene oli valmis.

Kaikki piti tehdä käsin. Pelkästään pienoissukellusveneen koodaaminen vei kolme viikkoa. Sillä voisi sukeltaa 90 metrin syvyyteen saakka.

Projektin hintalappu mitataan useissa tuhansissa, Arto kertoo. Vantaalle alkusyksynä muuttanut Antti kertoo tekemisen olleen mieluista ja että luppoaikaa oli, kun harrastukset olivat pandemian vuoksi tauolla.

Antti ohjaa pientä venettä, jossa on viistokaikuluotain. Kuva on otettu ensimmäisellä etsintäreissulla 5. heinäkuuta.

Veljekset eivät olleet omien etsintöjensä aikana yhteydessä poliisiin tai Peltolan perheeseen. He lukivat ja katsoivat vanhoja perheenjäsenten ja poliisien antamia haastatteluja. Läheisten haastatteluista kuulunut epätietoisuuden suru motivoi etsinnöissä.

Muita kuin julkisuudessa olleita tietoja heillä ei ollut. He eivät tiedä, onko poliisi aiemmin tehnyt tutkimuksia Suojoella.

– Jos olisi itse ollut sukeltamassa sitä, ei olisi välttämättä tullut huomanneeksi autoa, Antti sanoo.

Veljekset ovat kokeneita laitesukeltajia. Antti arvioi, että näkyvyys oli pohjalla muutamia kymmeniä senttejä. Kamerat lähettivät kuvaa, joka oli kuin lumisadetta. Virtauskin oli kova.

– Oli vaikea saada vene pysymään paikoillaan.

Arto Suanto kertoo, että Suojoki oli järjestyksessä toinen vesistö reitillä, jota hän ajatteli Jussi Peltolan ajaneen. Veljekset aloittivat heinäkuun toisella viikolla etsinnät Jussin ajattelemansa ajoreitin ensimmäisestä vesistöstä. Tarkoitus oli edetä systemaattisesti eri vaihtoehdot poissulkien.

Esimerkkikuva viistokaikuluotaimen tuottamasta kuvasta. Kuva ei liity Jussi Peltolan tapaukseen. Kuvassa näkyy pohjaan painotettu vesijohto kivikkoisella pohjalla.

Jo vuonna 2014 poliisi puhui Jussi Peltolan etsintöjen yhteydessä vesistöön joutumisen mahdollisuudesta. Poliisit ovat tutkineet lukuisia vesistöjä poikaa etsiessään.

– Myös tavalliset ihmiset ovat tutkailleet vesistöjä Google Earthista ja satelliittikuvista, ja ilmoittaneet meille järvissä näkyvistä varjostumista. Tällaisiakin vihjeitä on tarkistettu useita, tutkinnanjohtaja Markku Latvala kertoi Ilta-Sanomille syksyllä 2020.

Tutkinnanjohtaja kertoi, että kuin tuhka tuuleen kadonneen pojan tapauksesta keskustellaan poliisien kahvipöydässä viikoittain ja että maantietä ajettaessa poliisit usein pohtivat, missä tieltä olisi mahdollista suistua vesistöön.

Veljekset eivät halua nostaa itseään jalustalle.

– Me annamme viranomaisten työlle ison arvon, Arto sanoo.

Veljekset huomauttavat, että tekniikka on kehittynyt vuosien aikana, ja heidän käyttämänsä modernit laitteet helpottivat työssä paljon.

Antti sanoo vaikuttuneensa siitä, miten viranomaiset nostivat vuosikaudet joen pohjassa olleen auton hetimmiten yötöinä joesta.

Kuvaajan käydessä onnettomuuspaikalla lauantaina hiekkarannalla oli metalliromua, joka ilmeisesti oli jäänyt paikalle autoa nostettaessa.

Tällä hetkellä mielessä on Jussin perhe, Arto sanoo. Vuosien jälkeen he saavat epävarmuudelle lopun ja hautakiven poikansa muistolle.

– Jussin iskä soitteli. Pitää ymmärtää, että he saattavat nyt surutyötä eteenpäin, Arto sanoo.

– Ajatukset ovat heidän kanssaan.

– Voin vain kuvitella näin isänä. Hienoa saada poika kotiin.

Jussin isä Juha kertoi Ilta-Sanomille vaikuttuneensa syvästi, kun hän kuuli, miten auto löydettiin.

– Meidän Jussia varten he olivat rakentaneet kaikki nämä vehkeet. Niin suurta hattua ei olekaan, jonka nostaminen riittäisi tässä kohtaa, isä sanoi.

Isosisko Iina Peltola, 29, oli myös kiitollinen siitä, että vuosien epätietoisuus loppuu.

– Yhdeksän vuotta on tehty surutyötä ja nyt tämä käsitellään loppuun. Saamme viimein Jussin sellaiseen paikkaan, jossa pystymme muistelemaan häntä.

Arto ja Antti Suanto aikovat jatkaa kadonneiden ihmisten etsintää. Mikään yksittäinen tapaus ei ole mielessä, mutta vesistöön joutuneiden etsimiseen on nyt varustus valmiina.

– Laitetaan kokemukset nippuun ja mietitään, Arto sanoo.

Antti huomauttaa, että auto tekee etsinnästä paljon helpompaa ja jo pohtii, millaisen laitteen voisi ensi talvena rakentaa.

– Hetki pitää ensin hengittää, hän sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?