Näin sähköpotkulautojen käyttöä rajoitetaan Helsingissä – ministeri Harakka: ”Tässä on kaikkien havaitsema huoli” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Näin sähköpotku­lautojen käyttöä rajoitetaan Helsingissä – ministeri Harakka: ”Tässä on kaikkien havaitsema huoli”

Uusilla nopeusrajoituksilla pyritään vähentämään etupäässä yöajan humalaisesta sähköpotkulautailusta koituvia onnettomuuksia.

Harakka kertoo saaneensa Helsingissä yleistyneistä menopeleistä roppakaupalla palautetta.

7.7. 20:22

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) järjesti keskiviikkona kokouksen rajoittaakseen sähköpotkulautojen käyttöä Helsingissä. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kertoo Ilta-Sanomille, että kokoukseen osallistuneet vuokrayritykset esittivät laitteidensa yöajan maksiminopeudeksi 15 kilometriä tunnissa. Tavallisesti sähköpotkulaidoilla pääsee enimmillään kymmenen tuntikilometriä lujempaa.

– Peräti kaksi kolmasosaa Liikenneturvan viikko sitten julkaiseman kyselyn vastaajista on kokenut liikenneturvallisuutensa heikentyneen sähköpotkulautojen takia. Olen saanut sähköpostiin ja kaikkiin välineisiin valtavan määrän kommentteja siitä, mitä näille laudoille pitäisi tehdä, Harakka sanoo.

Harakan mukaan kaikki kolme koolle kutsuttua yritystä – Voi, TIER ja Lime – olivat yksimielisiä rajoitusten tarpeellisuudesta. LVM:n ja yritysten lisäksi kokoukseen osallistui Liikenneturvan, Helsingin kaupungin ja poliisin edustajia. Rajoitetun yöajan määrittely jää Harakan mukaan yritysten vastuulle.

– Tässä on kaikkien havaitsema huoli sekä kuljettajien että sivullisten liikenneturvallisuuden vaarantumisesta.

Suurimpana turvallisuusongelmana kokouksen osanottajat pitivät alkoholin vaikutuksen alaisena lautailevia kuljettajia. Päihtyneet lautailijat aiheuttavat vaaratilanteita sekä yö- että päiväaikaan. Harakan mukaan monissa tapauksissa ilmenee piittaamattomuutta tai puutteellista ymmärrystä liikennesäännöistä.

– Liikennesäännöt yksiselitteisesti kieltävät sähköpotkulautojen käytön jalkakäytävällä. Se aiheuttaa paljon huolta varsinkin ikäihmisille, näkövammaisille ja muille liikuntarajoitteisille.

Harakka kertoo LVM:n halunneen ratkaista ongelman mieluummin kunta- ja yritystasolla, koska valtakunnallisen lainsäädännön muuttaminen olisi hidas prosessi. Valtaosa lautailuun liittyvistä ongelmatapauksista painottuu joka tapauksessa pääkaupunkiseudulle. Lisäksi ruohonjuuritason rajoituksilla pyritään säästämään poliisin resursseja.

– Ei voida edellyttää, että poliisit tuolla vahtivat viikonloppuisin keskellä yötä kuljettajien kuntoa. Kokoukseen osallistunut poliisi sanoi pitävänsä aivan erinomaisena, että yritykset toimivat itse vapaaehtoisesti vaaratilanteiden vähentämiseksi.

LVM valmistelee joka tapauksessa uutta liikenneturvallisuusstrategiaa, jossa poliisille taataan valtuudet estää humalaisen kuljettajan liikkeellelähtö sähköpotkulaudalla, sähköpyörällä tai polkupyörällä. Tällä hetkellä poliisi ei voi puhalluttaa moottorittoman ajovälineen kuljettajia. Harakka arvelee, että jatkossa poliisi voisi todentaa kuljettajan ajokunnon oman harkintansa pohjalta.

– Itse lähden siitä, että aistinvarainen ja elämänkokemuksen tuoma havainto olisi ihan riittävä estämään onnettomuuksia syntymästä.

Sähköpotkulaitojen maksiminopeuksia voi säädellä vuokrayritysten kautta, mutta entäpä jos rajoitukset paisuttavat lautojen myyntiä? Voisivatko baarista kotiin lautailevat helsinkiläiset jatkaa harrastustaan hankkimalla oman laitteen?

– Kokoukseen osallistui Augment-niminen yritys, joka liisaa potkulautoja pitkäaikaisempaan käyttöön. Yrityksen edustajan esille tuomiin asioihin vedoten uskon, että sähköpotkulaudan itselleen ostaneet ihmiset ovat tietoisia liikennesäännöistä ja liikkumisen eettisistä vaatimuksista tavalla, jota ei voi edellyttää ihmiseltä, joka humalaisessa päähänpistossa päättää napata kulkupelin, Harakka vastaa.

Keskiviikon palaveriin osallistunut Lime Suomen operatiivinen johtaja Mikael Uusivuori kertoo, että kulkuvälineiden rajoitukset toteutetaan teknisin keinoin. Laitteiden enimmäisvauhti on hänen mukaansa helppo säätää rajatuksi ajanjaksoksi tietylle tasolle.

Uusivuori vahvistaa Harakan näkemyksen kokouksen osanottajien välillä vallitsevasta yhteisymmärryksestä.

– Olimme hyvällä hengellä ja kaikki toimijat ovat uskoakseni samaa mieltä siitä, että jokainen loukkaantuminen on liikaa. Pyrimme toimillamme vähentämään välittömästi kaikkia loukkaantumisia ja vaaratilanteita, Uusivuori sanoo.

Operatiivisen johtajan mukaan yritykset ovat sopineet saattavansa rajoitukset voimaan samoihin aikoihin. Alustavasti kilpailijat ovat keskustelleet tulevasta viikonlopusta.

– Tämä vaatii sen, että kaikki firmat tekevät tämän yhdessä.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) kertoi tiedotteessaan kesäkuussa, että pelkästään Meilahden yhteispäivystyksessä on hoidettu toukokuun alusta kesäkuun puolivälin tienoille 143 sähköpotkulautatapaturmassa loukkaantunutta. Yhden viikonloppuyön aikana neljäsosa päivystyspotilaista oli loukkaantunut sähköpotkulautaonnettomuudessa.

Husin osastonylilääkäri Arja Kobylin kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että työvoiman tarve on lisääntynyt konkreettisesti sähköpotkulautojen aiheuttamien tapaturmien myötä. Tapauksia on ollut selvästi enemmän verrattuna aiempiin kesiin.

Ajopeleihin liittyvä turvallisuuskeskustelu ei rajoitu vain Suomeen. Ranskan pääkaupungissa Pariisissa laudat on uhattu kieltää kokonaan, elleivät vuokrayritykset paranna niiden turvallisuutta. Uhkavaatimus esitettiin sen jälkeen, kun kävelemässä ollut 31-vuotias nainen kuoli sähköpotkulaudan törmättyä häneen. Limen Mikael Uusivuori kertoo, että Lime on osallistunut rajoituksista käytävään keskusteluun ja rajoitusten toimeenpanoon useammassa kaupungissa.

Juttua muokattu kello 20.43. Korjattu Mikael Uusivuoren nimi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?