Vertti kuvasi spagetille menneet kiskot, joilta tavarajuna suistui – asiantuntija: ”Pitkien hellejaksojen aikana on mahdollista…” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Vertti kuvasi spagetille menneet kiskot, joilta tavarajuna suistui – asiantuntija: ”Pitkien hellejaksojen aikana on mahdollista…”

Onnettomuustutkintakeskus tutkii tapahtunutta, eikä varmuutta onnettomuuden syystä ole.

Vertti Kontisen ottamissa kuvissa näkyy, miten ratakiskot ovat vääntyneet pahasti Vesangan onnettomuuspaikalla.

6.7. 20:49

Vesangan lauantaisen junaonnettomuuden tapahtumapaikan ratakiskot ovat pahoin vaurioituneet. Lauantaina Jyväskylän Vesangassa kuusi tyhjää raakapuuvaunua putosi raiteilta. Onnettomuus tapahtui noin kello kolme iltapäivällä.

Finntrafficin rataliikennekeskuksen liikennepäällikkö Rauno Helander kertoi lauantaina Ilta-Sanomille, että junan nopeus oli onnettomuushetkellä noin 60–70 kilometriä tunnissa.

Lauantaina onnettomuuden syy ei ollut selvillä.

Ratakisko oli pahoin mutkalla lauantaina.

Ilta-Sanomiin yhteyttä ottaneen Vertti Kontinen valokuvista näkyy, miten onnettomuuspaikalla ratakiskot ovat pahoin vääntyneet.

Hän kertoo saapuneensa paikalle noin 50 minuuttia sen jälkeen, kun vaunut olivat suistuneet raiteilta. Tuolloin paikalla oli henkilöitä, jotka ottivat kuvia onnettomuuspaikasta.

Humalamäentien tasoristeys suljettiin onnettomuuden jälkeen.

– Raiteet olivat tasoristeykseltä kaarteeseen asti aika vääntyneet ja mutkalla.

Kontinen muistelee, että lauantaina Vesangassa lämpötila oli noin 27–28 astetta.

Lue lisää: Junaonnettomuus Jyväskylän Vesangassa: Kuusi tavara­junan vaunua putosi kiskoilta

Suomessa rautatieverkoston ylläpidosta vastaa Väylävirasto. Viraston kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård ei ole nähnyt Kontisen ottamia kuvia, vaan muita alueelta otettuja kuvia.

Hän ei halua ottaa lopullista kantaa onnettomuuden syihin, koska Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tutkii lauantain tapahtumien syitä. Varmuutta ei ole, olivatko kiskot vaurioituneet jo ennen onnettomuutta vai vaurioituivatko ne onnettomuudessa.

– Täysin varmasti ei voi sanoa, mitä on tapahtunut, hän korostaa.

Hän pitää kuitenkin mahdollisena, että onnettomuus johtui niin sanotusta hellekäyrästä.

Ratakisko oli vääntynyt pitkältä matkalta.

Yleisesti hellekäyrällä tarkoitetaan ilmiötä, jossa aurinko lämmittää ratakiskoja ja saa kiskoissa aikaan lämpölaajenemisen.

Yleisesti hellekäyrällä tarkoitetaan ilmiötä, jossa lämpimässä ilmassa ratakiskoihin tulee lämpölaajenemisen vuoksi mutkaa, minkä lisäksi auringonpaiste lämmittää kiskoa edelleen.

Nygård kertoo, että pitkien lämpimien jaksojen aikana lämpölaajeneminen voi olla rajua ja aiheuttaa muutoksia rataan.

– Pitkien hellejaksojen aikana on mahdollista, että kisko tekee sivuttaisen mutkan.

Nygård korostaa, että onnettomuuspaikalta on otettu kuvia vain onnettomuuden jälkeen eli ei ole tietoa siitä, miltä onnettomuuspaikalla näytti ennen onnettomuutta. Mahdollista on, että kiskot liikkuivat myös junan painon vuoksi.

– Tämä on sellainen asia, johon mielelläni odotan Otkesin näkökulman.

Nygårdin arvion mukaan Vesangassa ratapölkkyjä ja kiskojen kiinnityksiä hajosi runsaasti. Varmuutta ei ole, kuinka paljon kiskoa joudutaan vaihtamaan, mutta hän olettaa, että osalta matkaa.

Kuumuuden vuoksi korjaukset tehdään yötyönä.

– Silloin lämpötilat ovat oikeat radan tekemiseen.

Taaimmaiset vaunut suistuivat kiskoilta.

Nygård kertoo, että hellekäyrät ovat tavallisia pitkien hellejaksojen aikana. Normaalisti niistä aiheutuvia haittoja pystytään välttämään laskemalla junien nopeuksia.

Hän kertoo, että hellekäyriä esiintyy lähes yksinomaan vanhoilla rataosuuksilla, joilla on ainoastaan tavaraliikennettä. Uudemmat henkilöliikenteen rataosuudet ovat hänen mukaansa rakenteeltaan jäykempiä, jolloin ne kestävät kovempia lämpötiloja.

– Kunhan rata on tehty oikeisiin lämpötiloihin, siinä ei ole mitään hätää.

Nygård kertoo, että ratojen rakentaminen on tasapainoilua lämpötilavaihtelujen kanssa, koska lämpötila voi vuoden aikana vaihdelle 30 pakkas- ja lämpöasteen välillä.

– Monin paikoin vaihtelu voi olla jopa yli 60 astetta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?