Tero Karjalaisen kolumni: Sähköauto, hybridi vai polttomoottori? Tupakalta tavoitettu diesel-mies paukautti ratkaisun ja perusteet - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Tero Karjalaisen kolumni: Sähköauto, hybridi vai polttomoottori? Tupakalta tavoitettu diesel-mies paukautti ratkaisun ja perusteet

Leijonaa ihaillaan, vaikka aasi on paljon hyödyllisempi, kirjoittaa Ilta-Sanomien uutispäällikkö Tero Karjalainen kolumnissaan.

26.4.2021 19:30

Suora leikkaus 1980-luvulle: Kun serkku täräytti käyntiin 1970-luvun alun Chevrolet Camaron, V8:n jylyn kuuli koko naapurusto. Kontrasti nykyautoihin on valtava.

Viime kesänä ajoin yksityisliisatulla hybridi-Corollalla kaksi kuukautta. Kun käynnistin auton napista, yksikään pää ei kääntynyt. Me henkiset pikkupojat ihailemme leijonaa, mutta aasi on hyödyllisempi. Camaro vie matka-ajossa yli 10, kaupungissa vähintään 20 litraa satasella. Nykyautolla ajaa jopa ilmaiseksi – kun ensin vähän maksaa.

Polttonesteet kallistuvat. Päästöjä niistetään ja polttomoottori on matkalla Kehruu-Jennyn kaveriksi museoon. Soitin kaverilleni pohjoiseen. Hän on kuljetusalan yrittäjä, jonka elämäntyö käy dieselillä.

Kaveri vastasi puhelimeen tupakalta kotitalonsa terassilla. Hän paalutti laajakaarisena yleiskantanaan, että ”kaikenlaisten asioiden polttaminen on perseestä”.

Yllätyin kevyesti, sillä hän on elämässään polttanut bensaa ja dieseliä puolentoista miljoonan kilometrin edestä ja tienannut sillä leipänsä. Kaverilta lähti terveiset valittajille: Miettikää ratkaisuja, jos haluatte asua maaseudulla.

Ammattiautoilijasta paljastui sähköautomies, etenkin perheen kakkosautona. Hybridistä ei kuulemma ole mihinkään. Turha raahata raskasta mötikkää (noin satakiloinen polttomoottori) mukana.

Toisin kuin yleisesti pilkataan, hän ei ajattele että sähköä saa kun laittaa töpselin seinään, eikä usko sähköauton pelastavan koko maailmaa, vaan konstina säästää euroja.

Sähkö kuitenkin maksaa ja sitä myöten ajaminen. Kaverini visioi katolle laitettavia aurinkopaneeleja. Siihen kytkettäisiin sähköauto sekä kodinkoneet ja lämminvesivaraaja, jotka ohjelmoidaan toimimaan valoisaan aikaan. Hallitus saa korottaa rauhassa bensaveroa, kun aurinko paistaa.

Sähköauton ja aurinkopaneelin yhdistelmä kuulostaa järkevältä, mutta otetaan toinen mielipide. Kannattaako rahallisesti? Siinä ja siinä ja riippuu tapauksesta, arvioi sähkötekniikan ja elektroniikan diplomi-insinööri Vesa Linja-aho. Hän ynnäsi kustannusten suuruusluokan: Aurinkopaneelit saa omakotitalon katolle reilulla 5 000 – 10 000 eurolla ja suomalainen ajaa keskimäärin 50 km päivässä.

Jos tekee töitä kotona, aurinkosähköllä autoilee huhtikuusta lokakuulle, Linja-aho sanoi. Eli aurinkopaneelit voivat kannattaakin. Jos sähköautolla käy muualla töissä, niin menee monimutkaisemmaksi, vaikka lataus aamulla ja illalla on tyhjää parempi. Entä sydäntalvi, kun aurinko ei paista? Ei kahta puhetta: Valtakunnan virtaa tarvitaan.

Vuokrasin taas auton neljälle tulevalle kesäkuukaudelle. Mersujen katselusta aloitin ja lopulta löin itseäni lompakolla otsaan ja liisasin tylsän mutta järkevän bensa-Seatin. Hybridi? Aivan liian kallis. Sähköauto? En edes katsonut, mutta nyt visioitiinkin tulevaisuutta.

Kirjoittaja on Ilta-Sanomien uutispäällikkö.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?