Tämä 6. luokan valta­kunnallisen kokeen matematiikan tehtävä ällistyttää – olisitko itse osannut? - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Tämä 6. luokan valta­kunnallisen kokeen matematiikan tehtävä ällistyttää – olisitko itse osannut?

Opettaja ei pidä kuudesluokkalaisten tehtävää erityisen onnistuneena.

Matematiikan kokeen tehtävä on herättänyt hämmennystä.­

23.4. 6:54

Teknologiateollisuuden koulutusjohtaja Leena Pöntynen kertoi Twitter-tilillään 6. luokan valtakunnallisen matematiikan kokeen tehtävästä.

Tehtävä on herättänyt Twitterissä runsaasti keskustelua.

Tehtävänanto kuuluu näin: Pohdi ja päättele. Alla olevassa tienviitassa on kesäolympialaisten viimeisimpiä isäntäkaupunkeja. Päättele puuttuva etäisyys seuraavaan isäntäkaupunkiin Tokioon.

Tehtävän ohessa on taulukko, jossa etäisyydet kaupunkeihin on kerrottu: Sydney 1 500 km, Ateena 1 400 km, Peking 1 600 km, Lontoo 1 500 km, Rio de Janerio 2 900 km.

Jäljelle jää Tokio, joka etäisyys pitäisi päätellä.

Tehtävän ratkaisu löytyy tämän jutun lopusta.

– Minusta olisi tärkeää, että lapset oppisivat havainnoimaan maailmaa matematiikan silmin. Tehtävä ei ollut tässä mielessä kovin onnistunut, vaikka se saattoi koetella ongelman ratkaisun taitoja, Pöntynen kertoo.

Hänellä on laajempi huoli Suomen koulutusjärjestelmästä. Varsinkin lukion matematiikan opetuksesta on keskusteltu tänä vuonna muutoinkin melko paljon.

– Suomeen tarvittaisiin strategia, jolla matemaattisten aineiden oppimistulokset saataisiin nousuun. Siihen tarvittaisiin monenlaisia toimenpiteitä, kuten opettajien täydennyskoulutusta sekä lasten ja nuorten tiedetoimintaa.

– Suomessa tarvitaan yhä enemmän teknologiaosaajia ja matemaattinen osaamisen rakentaa pohjaa tähän. Tärkeää on, että matematiikkaa harjoitellaan pitkäjänteisesti, mutta matematiikan ongelmia viedään myös käytäntöön.

– Tulevaisuudessa korostuvat ongelmanratkaisutaidot ja monien eri asioiden ymmärtäminen laajasti. Siksi laaja-alainen sivistys on tärkeää. Matematiikka voi luoda kieltä erilaisten tilastojen ja diagrammien ymmärtämiseen. Siksi sitä tarvitaan ihan jokaisella alalla, hän sanoo.

Oikea vastaus

Tehtävän ratkaisu perustuu siihen, että vertaillaan kaupunkien nimissä olevia kirjaimia ja nimissä olevien vokaalien ja konsonanttien määrää. Kaupunkien nimistä käy ilmi, että vokaali on 200 ja konsonantti 300.

Tokio-sanassa on 3 vokaalia ja 2 konsonanttia eli 3 x 200 = 600, johon lisätään 2 x 300 = 600. Tämä on yhteensä 1 200.

Yksi vilkkaaseen keskusteluun osallistuneista oli Sampo Nevalainen. Hän esitti ratkaisun yhtälöparilla Twitter-tilillään.

Opettaja piti tehtävää erikoisena.

– En pidä tätä tehtävää erityisen onnistuneena mittaamaan alakoulussa opittua matematiikan oppimäärää, Vaasan hietalahden kuudennen luokan opettaja Pia Siltala kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?