Kaksi samantyyppistä liikenneonnettomuutta on vienyt ihmishengen vain neljän päivän aikana – tästä on kyse - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Kaksi saman­tyyppistä liikenne­onnettomuutta on vienyt ihmis­hengen vain neljän päivän aikana – tästä on kyse

Kuollut kulma voi olla nimensä mukainen. Näkyvyyttä kuorma-autojen ohjaamosta yritetään kohentaa uusilla tyyppihyväksyntä­vaatimuksilla.

Oikealle kääntyminen on vaaran paikka. Peiliin katsomalla voi nähdä taakse, mutta vieressä voi esimerkiksi samaa vauhtia ajaa pyöräilijä, jotka kuljettaja ei näe.

19.4. 20:17

Suojatietä ylittänyt yhdeksänvuotias tyttö kuoli kääntyvän kuorma-auton alle Espoon Lähderannassa perjantaina.

Maanantaina iäkäs jalankulkija kuoli liki identtisessä onnettomuudessa ylittäessään suojatietä Tampereen keskustassa.

Vaikka onnettomuuksien tutkinta on kesken, yhdistää niitä jo ensi tietojen perusteella kolme asiaa: oikealle kääntyvä kuorma-auto, ja liikennevalo-ohjattu suojatie ja raskaan kaluston niin sanottu kuollut kulma. Sillä tarkoitetaan katvealuetta, jonne kuljettaja ei voi nähdä.

– Vaikka kuorma-auton ohjaamo on korkealla, ajoneuvon ympäristöön jää alueita, joihin kuskin penkiltä ei näe, kuljettajien jatkokoulutuksesta vastaava suunnittelija Toni Vuoristo Liikenneturvasta sanoo.

Itsekin ammatikseen kuorma-autoa ajanut Vuoristo tietää ongelman.

– Oikealle kääntyminen on vaaran paikka. Peiliin katsomalla voi nähdä taakse, mutta vieressä voi esimerkiksi samaa vauhtia ajaa pyöräilijä, jotka kuljettaja ei näe.

Raskaan kaluston kuljettajien koulutuksessa korostetaan havaintojen tekemistä juuri ennen kääntymistä, mutta aina sekään ei takaa turvallisuutta.

– Vaikka olisi vilkaissut ympärilleen, katveessa voi olla silti ihminen.

Vaikka katveongelma on luoteeltaan tekninen, se ei poista kuljettajan vastuuta.

– Kuljettajan vastuulla on varmistaa, että kääntyminen tapahtuu turvallisesti. Kukaan ei aja tahallaan lapsen päälle, mutta traagisia inhimillisiä virheitä tapahtuu.

Kääntyvän kuorma-auton alle on kuollut kaksi lyhyen ajan sisällä. Viime syksynä Herttoniemessä, jossa pyöräilijä kuoli kääntyvän kuorma-auton alle. Mechelininkadulla Helsingissä 2015 kuoli yhdeksänvuotias tyttö, aivan kuten Espoossa perjantaina.

Kuorma-auton ja kevyen liikenteen onnettomuudet ovat epäsuhtaisia. Vaikka ne ovat liikenneonnettomuuksina harvinaisia, jälki on tuhoisaa ja johtaa usein kuolemaan.

Valitettavan usein niissä on osapuolena lapsi, joka ylittää suojatietä turvalliseksi luulemallaan vihreällä valolla – aivan kuten kääntyvä kuorma-autokin.

– Lapsille vihreä valo antaa tietynlaisen harhan siitä, että nyt tien voi ylittää turvallisesti. Tutkimuksissa on havaittu, että pieni lapsi ei hahmota liikenteen ajoneuvojen nopeutta, eikä sitä, että joku ei näe.

Kuolleen kulman ymmärtäminen voi olla vaikeaa aikuisellekin, joka ei ole käynyt istumassa kuorma-auton kuljettajan penkillä.

Oikealle kääntyvää liikennettä ohjaavan valon muuttamista nuolivaloksi tarjotaan usein ratkaisuksi ongelmaan.

Silläkin on haittapuolensa.

Liikenteen sujuvuus kärsii. Nuolivalon aikana jalankulkijan valo jäisi pidemmäksi ajaksi punaiselle ja se voi johtaa siihen, että punaisia päin käveleminen lisääntyy.

Ratkaisua on haettu peilien lisäämistä ja kuljettajaa avustavasta sensoritekniikasta.

– 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä kuorma-autojen pelivarustusta määrättiin lisättäväksi, Juha Valtonen Liikenneturvasta sanoo.

Nyt tuo tie on käyty lähes loppuun, sillä peilejä ei voi loputtomasti lisätä ilman, että ne itse alkavat heikentää näkyvyyttä ohjaamosta.

– Heikko näkyvyys kuorma-auton ohjaamosta on ongelma, johon haetaan nyt parannusta ajoneuvoteknisin keinoin, Valtonen sanoo.

Ongelma tunnistetaan, sillä EU:n tasolla noin 1 000 jalankulkijaa ja pyöräilijää kuolee vuosittain onnettomuuksissa kuorma-auton kanssa.

Sveitsin Genevessä YK:n alaisessa Euroopan tyyppihyväksyntävirastossa laaditaan parhaillaan uusia säännöksiä kuorma-autojen ohjaamonäkyvyydelle.

– Suoran näkemisen vaatimus kuorma-auton ohjaamosta lisätään vuodesta 2025 tyyppihyväksynnän ehtoihin, Valtonen sanoo.

Uusien kuorma-autojen ovien ikkunapinta-ala kasvaa olennaisesti. Samaan aikaan kehitellään myös uusia tutkiin, kameroihin ja sensoreihin perustuvia kuljettajan havainnointia tukevia järjestelmiä.

Kuolleen kulman varoittimet ovat olleet arkipäivää uusissa henkilöautoissa jo pitkään. Moottoriteillä hyvin toimivan tekniikan tuominen kaupunkiympäristöön on kuitenkin vaikeaa, eikä toistaiseksi asiassa ole edetty pitkälle. Järjestelmän pitäisi pystyä tunnistamaan kuorma-auton vieressä oleva pieni jalankulkija vaikkapa liikennemerkistä.

Huomioarvostaan huolimatta onnettomuustyyppinä kääntyvän auton ja pyöräilijä-jalankulkijan kuolettava kohtaaminen ei ole sittenkään ole niin yleinen kuin ensiarvaamalta voisi luulla.

Ennakkotietojen mukaan 2020 liikenteessä kuoli 30 pyöräilijää ja 22 jalankulkijaa. Edeltäneiden viiden vuoden aikana kääntyvän kuorma-auton ja kevyen liikenteen onnettomuuksissa on kuollut seitsemän ihmistä.

– Niistä jokainen on silti liikaa, Juha Valtonen Liikenneturvasta sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?