Näe Volgan lautturit sekä muut upeat historiamaalaukset ja mestarilliset kansankuvaukset – tutustu videokierroksella Ateneumin Repin-suurnäyttelyyn - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Näe Volgan lautturit sekä muut upeat historiamaalaukset ja mestarilliset kansankuvaukset – tutustu videokierroksella Ateneumin Repin-suurnäyttelyyn

Ilja Repin on Venäjän kuuluisin taidemaalari, mutta myös erityisesti suomalaisten rakastama. Repin jäi Venäjän bolsevikkivallankumouksen jälkeen Suomen puolelle Terijoen ateljeehensa, jossa hän työskenteli elämänsä loppuun saakka – astumatta jalallaan Neuvostoliiton maaperälle.

31.3. 8:15 | Päivitetty 31.3. 15:52

On valtava sääli, että koronavirus pitää Ateneumin taidemuseon yhä yleisöltä suljettuna. Repin-suurnäyttely on vaatinut usean vuoden valmistelut ja poikkeuksellisen suuret logistiset satsaukset.

Nyt upea ripustus on valmis, mutta salit pysyvät tyhjinä.

ISTV toi helpotusta taideikävään toteuttamalla suoran lähetyksen Ateneumista keskiviikkona.

  • Katso tallenne suorasta lähetyksestä.

ISTV:n Museokierros tarjoaa katsojille mahdollisuuden tutustua Repin-näyttelyn kiinnostavimpiin teoksiin. Rauhallisesti etenevä videokierros näyttelyn kuraattorin, intendentti Timo Huuskon perehtyneellä opastuksella kestää runsaan tunnin. ISTV:n toimittaja on Antti Virolainen.

Zaporogit kirjoittamassa pilkkakirjettä Turkin sulttaanille (1880-1891) on Repinin huipputeos. Rahvaanomaisten päälliköiden tyypittely on mestarillista ja nauru kaikissa muodoissaan kohoaa elämän energian vertauskuvaksi.

Taiturimaisia, jättikokoisia, yksityiskohtaisia

Ateneum on saanut näyttelyynsä Repinin tunnetuimmat, taiturimaisen yksityiskohtaiset maalaukset, kuten Pietarin Venäläisen taiteen museosta tulleet Volgan lautturit (1870-1873) ja Zaporogit kirjoittamassa pilkkakirjettä Turkin sulttaanille (1880-1891).

Myös fantasiatyö Sadko vedenalaisessa valtakunnassa (1876) on erityisen kiinnostava.

Volgan lautturit (1870-1873) on Ilja Repinin väkevä läpimurtoteos suuren yleisön tietoisuuteen. Maalaus koettiin yhteiskunnallisena analyysinä. Radikaalit pitivät sitä kehotuksena toimintaan, vanhoilliset näkivät sen kumouksellisena.

Sadko vedenalaisessa valtakunnassa (1876) perustuu myyttiseen venäläiseen satuun. Teos on Repinille harvinainen fantasia-aihe, joka sai suitsutusta Venäjällä, mutta Pariisissa nuivan vastaanoton.

Esillä on lisäksi useita jättikokoisia historia-aiheisia maalauksia Venäjän suurmiehistä sekä tavallisesta rahvaasta.

Repinille tyypillisten isojen teosten joukkokohtauksissa on psykologisesti tarkkoja jännitteitä, joissa maalausten yksittäiset hahmot nousevat esiin historiallisten pyörteiden keskellä.

Ristisaatto Kurskin kuvernementissa (1881-1883) antoi käsityksen venäläisestä todellisuudesta 1800-luvun loppupuolella. Se on hurja joukkokohtaus, jonka 70 hahmosta löytyy valtavasti sisältöä.

Näyttelyn lukuisissa muotokuvissa esiintyvät niin taiteilijan perheenjäsenet kuin monet aikansa kulttuurivaikuttajat.

Näyttelyä oli haviteltu Ateneumiin jo 25 vuoden ajan. Esille on saatu yli 130 maalausta ja paperipohjaista teosta. Suuri osa teoksista nähdään ensimmäistä kertaa Helsingissä.

Ilja Repin on Omakuvassaan (1887) 43-vuotias kansainvälisestikin menestynyt taiteilija.

Ukraina, Pariisi, Pietari, Terijoki

Nykyisen Ukrainan alueella syntynyt Ilja Repin (1894-1930) vietti pitkiä aikoja Pariisissa, Pietarissa ja Moskovassa.

Avioliittonsa päätyttyä eroon taiteilija solmi suhteen suomalaissyntyiseen Natalia Nordmanniin ja rakennutti ateljeekodin Terijoen Kuokkalaan (nyk. Repino). Pariskunta oli asettunut pysyvästi Suomen suurruhtinaskunnan puolelle jo 1903.

Pyryharakka (1884) on taiteilijan tyttären Vera Repinan värikylläinen muotokuva.

Bolsevikkivallankumous sulki Suomen ja Venäjän rajan huhtikuussa 1918. Repin jäi emigrantiksi Suomeen, jonka tärkeimpiin taiteilijoihin (mm. Albert Edelfelt, Akseli Gallen-Kallela, Eino Leino) hän oli jo aiemmin luonut lämpimiä suhteita.

Repinin kunniaksi pidettiin suuret juhlat Helsingin Seurahuoneella 1920, jolloin paikalle saapui Suomen johtavia poliitikoita ja taiteen eliitti.

Suomen suurmiehiä (1920-1927) oli Ilja Repinille kivulias projekti. Sen valmistuminen vei vuosia ja maalauksen vastaanotto julkistamisen jälkeen ei ollut mairitteleva.

Komeiden illallisten inspiroimana Repin alkoi maalata paljon polemiikkia herättänyttä ja suurta vaivaa aiheuttanutta teosta Suomen suurmiehiä (1920-1927). Sekin on nähtävissä Ateneumin seinällä.

Näyttelyn toteuttavat Ateneumin taidemuseo ja Petit Palais, Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris/Paris Musées. Yhteistyössä ovat mukana Tretjakovin galleria ja Venäläisen taiteen museo.

Ateneumin jälkeen (29. elokuuta) näyttely siirtyy Pariisiin (Petit Palais).

Lähde: ateneum.fi

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?