Helsingin hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota – Raaseporin tasoristeysturmassa kuorma-autoa ajaneen varusmiehen syytteet kaatuivat, kyseessä oli tapaturma - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Helsingin hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota – Raaseporin tasoristeysturmassa kuorma-autoa ajaneen varusmiehen syytteet kaatuivat, kyseessä oli tapaturma

"Kuljettajan näkyvyys oikealle takaviistoon risteysajossa on olematon."

0 Skogbyn käytöstä poistettu tasoristeys Raaseporissa.

10.12.2020 10:43

Helsingin hovioikeus ei muuttanut Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden tuomiota Raaseporin tasoristeysturmasta, jossa kuoli kolme varusmiestä.

Käräjäoikeus oli aiemmin hylännyt Puolustusvoimien kuorma-autoa kuljettaneen varusmiehen syytteet kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta.

Onnettomuus tapahtui lokakuussa 2017 Skogbyn vartioimattomassa tasoristeyksessä, kun Puolustusvoimien kuorma-auto ja VR:n taajamajuna törmäsivät. Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui.

Hovioikeus toteaa ratkaisussaan, että vasta onnettomuuden jälkeen tehdyissä tutkimuksissa on käynyt ilmi, että kuljettajan näkyvyys oikealle takaviistoon risteysajossa on olematon.

– Kuljettaja ei tasoristeyksen kulmasta ja kuorma-auton rakenteesta johtuen edes kurkottamalla näe auton hytistä oikealle takaviistoon niin, että hän voisi nähdä lähestyvän kiskobussin ajoissa, hovioikeuden tiedotteessa kerrotaan.

Kuljettaja ei laiminlyönyt huolellisuusvelvoitetta

Hovioikeus otti ratkaisussaan kantaa myös toimenpiteisiin, joihin kuljettajan olisi syyttäjän mukaan pitänyt ryhtyä.

– Hovioikeus on vastaanotetun todistelun perusteella katsonut, ettei maastokuorma-auton kuljettaja ollut laiminlyönyt vallinneiden olosuhteiden edellyttämää ja häneltä vaadittua huolellisuusvelvollisuutta, vaan teko oli perustunut tapaturmaan, tiedotteessa todetaan.

Käräjäoikeuden ratkaisusta valittaneen syyttäjän mukaan kuljettajan olisi pitänyt ymmärtää, että kuorma-auton ohjaamosta ei pysty näkemään oikealta mahdollisesti lähestyvää junaa. Siksi kuljettajan olisi syyttäjän mukaan pitänyt pyytää jotakuta toista ohjaamossa olevaa katsomaan, ettei juna ole tulossa, tai menemään ulos ohjaamaan ylitystä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?