Meripelastusyhtiön toimitusjohtaja näki selvän syy-yhteyden tuulella ja Viking Gracen karilleajolla: ”Noin voi käydä” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Meripelastusyhtiön toimitusjohtaja näki selvän syy-yhteyden tuulella ja Viking Gracen karilleajolla: ”Noin voi käydä”

Merenkulkuyhtiö Alfons Håkansin toimitusjohtaja pitää Viking Linen kahta viime ajan merionnettomuutta silkkana sattumana ja huonona tuurina.

22.11. 20:24

Viking Linea on kohdannut kaksi ikävää merionnettomuutta lyhyen ajan sisällä – ja maantieteellisestikin hyvin lähellä toisiaan. 20. syyskuuta risteilyalus Amorella ajoi karille Ahvenanmaalla muutama kilometri Maarianhaminan satamasta. Lauantaina varustamon risteilyalus Viking Grace karahti rantakivikkoon vain parin sadan metrin päässä Maarianhaminasta.

Merenkulkuyhtiön Alfons Håkansin toimitusjohtajan Joakim Håkans vuonna 2013.­

Muun muassa pelastusoperaatioita ja hinauspalveluja tarjoavan merenkulkuyhtiön Alfons Håkansin toimitusjohtajan Joakim Håkansin mukaan siihen yhtäläisyydet sitten jäävätkin.

Yleisestä meriturvallisuuden heikentymisestä ei ole Håkansin mukaan kyse, ei myöskään laivakaluston tai merenkulkutaitojen rappeutumisesta, vaikka esimerkiksi merikapteeneilla on ollut keväästä lähtien vähemmän töitä, sillä laivavuoroja on vähennetty koronan vietyä matkustajat.

– Ei se niin ole! Ei ole mitään osviittaa, että onnettomuudet olisivat olleet samantapaisia. Onnettomuudet olivat ihan erillisiä ja johtuivat eri syistä.

– Ei tuossa ole muuta kuin äärettömän huonoa tuuria, onnettomien sattumien summa. Sama olisi voinut käydä mille varustamolle tahansa, Håkans painotti.

Lauantaina sattuneen Viking Gracen onnettomuuden osalta Håkans sanoo, että Maarianhaminan Länsisatama on kovalla, varsinkin etelän suunnasta puhaltavalla tuulella erityisen hankala paikka.

Satama sijaitsee ikään kuin pussinperällä, jonne päästäkseen laivojen on käännyttävä parin sadan metrin päässä – juuri Viking Gracen onnettomuuspaikalla – ja peruutettava loppumatka satamaan.

Viking Grace ajautui rantakivikkoon, kun se yritti kääntyä peruuttaakseen Maarianhaminan Länsisatamaan.­

Katso yllä olevalta videolta, kun Viking Grace saapui Turkuun 22. marraskuuta.

Håkans pitää täysin mahdollisena Viking Linen toimitusjohtajan Jan Hansesin sanomaa, että Viking Gracen kapteenin mukaan laiva yksinkertaisesti lähti käsistä ja ajautui väylältä rantakivikkoon.

– Se on haastava paikka, kun laiva pitää kääntää 180 astetta. Jos laiva joutuu silloin kovaan sivutuuleen, niin noin voi käydä. Itse aallokko tuossa ei ole välttämättä se paha juttu vaan tuulen voimakkuus yhdistettynä aluksen isoon tuulipinta-alaan, itsekin merikapteenin koulutuksen saanut Håkans kuvasi.

Tilannetta voi verrata autojen tieltä suistumisiin huomattavan kovalla sivutuulella.

– Eikä tilanne tarkoita sitä, että kapteeni olisi tehnyt inhimillisen virheen tai olisi ammattitaidoton, jos laivan voimat eivät yksinkertaisesti riitä kääntymään tuulen takia, Håkans huomauttaa.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi sanoi Ilta-Sanomille lauantaina, että joskus sääolojen ollessa erityisen hankalat laivat voivat jättää pysähtymättä Maarianhaminassa kokonaan.

Håkans ei ota kantaa, olisiko lauantain myrskyisissä sääoloissa pitänyt tehdä samoin.

– Varustamoilla on varmasti omat mittarinsa hankalia sääoloja varten, Håkans sanoi.

Viking Gracella oli onnettomuuden sattuessa 331 matkustajaa. Heistä noin 250 jatkoi laivalla Maarianhaminasta Turkuun, loput jäivät koteihinsa Ahvenanmaalle tai matkasivat toisilla aluksilla Ruotsin puolelle.­

Onnettomuus tapahtui lauantaina iltapäivällä. Laivassa oli onnettomuuden sattuessa yhteensä 429 henkeä, 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä.

Henkilövahinkoja ei tullut, eikä kukaan joutunut hengenvaaraan onnettomuuden johdosta.

Laiva saatiin vedettyä irti karilta ja hinattua Maarianhaminaan sunnuntaina aamuyöstä. Alus todettiin ehjäksi ja merikelpoiseksi, ja se sai viranomaisilta luvan jatkaa Maarianhaminasta sunnuntaina iltapäivällä Turkuun, jonne se saapuu reilut 24 tuntia aikataulustaan myöhässä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?