Tämä tiedetään Viking Gracen karilleajosta nyt – matkustajat aiotaan evakuoida sunnuntaina aamupäivällä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Tämä tiedetään Viking Gracen karilleajosta nyt – matkustajat aiotaan evakuoida sunnuntaina aamupäivällä

Avoimia kysymyksiä ovat, mistä onnettomuus johtui ja miksi laiva yritti hyvin haastavassa säässä päästä merenkulullisesti vaikeaan Maarianhaminan satamaan.

21.11. 23:29

Viking Linen ristelyalus Viking Grace ajoi karille Korvikin ja Maarianhaminan Länsisataman välissä Ahvenanmaalla lauantaina iltapäivällä kello 14.10.

Alus oli lähtenyt lauantaiaamuna Tukholmasta, ja sen piti pysähtyä iltapäivällä Maarianhaminassa.

Onnettomuus sattui vain noin parinsadan metrin päässä Maarianhaminan Länsisatamasta paikassa, jossa Maarianhaminaan saapuvat laivat kääntyvät ja peruuttavat satamaan.

Toistaiseksi tuntemattomasta syystä Viking Grace ajautui vasen kylki edellä käytännössä rantaan kiinni ja sai pohjakosketuksen vain muutaman metrin päässä rannasta.

Henkilövahinkoja ei tullut, eikä kukaan joutunut hengenvaaraan onnettomuuden johdosta. Laivan pohjaan ei myöskään tullut vuotoa, eli laivan sisälle ei päässyt vettä.

Sää onnettomuushetkellä oli hyvin haastava. Maarianhaminan edustalla tuulen nopeudeksi mitattiin puuskissa yli 25 metriä sekunnissa eli myrskylukemat.

Laivassa on yhteensä 429 henkeä, 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä. Matkustajat ja miehistö yöpyvät laivassa, ja laiva on suunniteltu tyhjennettävän sunnuntaina aamupäivällä säätilan salliessa.

Viking Grace ajautui lähes rantaan kiinni ja tömähti tukevasti karille.­

– Tilanne laivassa on hyvin vakaa ja rauhallinen. Matkustajat saavat ruokaa, ja ainakin osa laivan kahviloista on auki, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström sanoi Ilta-Sanomille lauantai-iltana.

Viking Linen Gabriella-alus korvaa karilla nököttävän Gracen reitillä Turku–Maarianhamina–Tukholma maanantaista alkaen.

Muutama kysymys onnettomuuden tiimoilta on yhä auki.

Mistä onnettomuus johtui?

Viking Linen edustajat kertoivat, että onnettomuuden syy oli myrskyävän kova tuuli. Yhtiön toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi Ylelle, että yksi myrskypuuska työnsi aluksen rantaa vasten.

Tuuli puhalsi etelästä, jolloin saariston suojasta ei ollut apua.

Viking Linen mukaan Viking Graceen ei tullut teknistä vikaa.­

– Tuulen kovuuden ohella merkitsee myös tuulen suunta. Tuulen osuus täytyy analysoida, Boijer-Svahnström sanoi.

Boijer-Svahnströmin mukaan aluksessa ei ainakaan alustavien tietojen mukaan ole havaittu teknistä vikaa. Matka Tukholmasta avoimen Itämeren yli Ahvenanmaan saaristoon oli sujunut täysin suunnitelmien mukaan.

Miten matkustajat pääsevät laivasta koteihinsa?

Vielä on ratkaisematta, miten matkustajat saatetaan laivasta ulos. Yksi vaihtoehto on samanlainen lasiputki, jota pitkin matkustajat menevät laivaan ja laivasta pois terminaaleissa.

Kun laiva on niin lähellä rantaa, yksi vaihtoehto on tehdä laivaan ”silta”, jota pitkin matkustajat poistuvat laivasta.

Onnettomuus tapahtui kohdassa, jossa laivat yleensä kääntyvät peruuttaakseen Maarianhaminan satamaan.­

Sunnuntain sääolot ratkaisevat lopulta sen, miten laiva tyhjennetään.

Laivan tyhjentämisellä ei lauantaina pidetty kiirettä. Alusta ei lähdetty tyhjentämään heti onnettomuuden jälkeen osin ikävien sääolojen eli sateen ja kovan tuulen takia, osin sen takia, että matkustajien majoittaminen hotelleihin olisi ollut haasteellista, eivätkä jatkoyhteydet manner-Suomeen tai Ruotsiin olisi onnistuneet enää lauantaina illalla.

Matkustajat aiotaan evakuoida sunnuntaina aamupäivällä valoisaan aikaan.

Miksi laiva yritti hankalassa säässä Maarianhaminaan?

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoi, että hyvin hankalissa sääoloissa risteilylaivat jättävät joskus pysähtymättä Maarianhaminaan, koska Länsisatama on ikään kuin pussinperällä, johon päästäkseen laivojen täytyy kääntyä parin sadan metrin päässä (onnettomuuspaikassa) ja peruuttaa loppumatka satamalaituriin.

Vielä ei ole varmuutta, koska Viking Grace saadaan irrotettua rannan tuntumasta.­

Esimerkiksi Långnäsin satama Ahvenanmaalla olisi merenkulullisesti helpompi paikka.

– Sen päätöksen tekee aluksen kapteeni sen mukaan, miten ongelmalliseksi hän säätilan kokee. Päätöstä voidaan joskus muuttaa nopeastikin, Boijer-Svahnström sanoi.

Miten ja koska laiva voidaan irrottaa karilta?

Tästä ei vielä ole olemassa päätöksiä. Sää näyttää sellaiselta, ettei laivan irrottaminen karilta vielä sunnuntaina välttämättä onnistu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?