Suomalainen rahtilaiva pelasti kolme valtameripurjehtijaa Atlantista – kaatuneen katamaraanin neljäs mies hukkui - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Suomalainen rahtilaiva pelasti kolme valtameripurjehtijaa Atlantista – kaatuneen katamaraanin neljäs mies hukkui

”Käänsimme kurssia ja meiltä kesti noin neljä tuntia päästä paikalle.”

Merenkäynti vaikeutti pelastusoperaatiota.­

9.11. 18:13

Ahvenanmaalaisen Godby Shipping Oy:n rahtilaiva Midas pelasti lauantaina kolme valtameripurjehtijaa Portugalin rannikon edustalta Atlantin valtamerestä.

Miesten 15-metrinen katamaraani oli kaatunut perjantaina ja miehet olivat viettäneet yön kaatuneen aluksen päällä ja siirtyneet sitten pelastuslautalle, jonka köysi oli irrotettu katamaraanista.

Pikkuruinen lautta löytyi aavalta valtamereltä paikannussignaalin avulla.­

Katamaraanin miehistön neljäs jäsen hukkui.

– Hän oli ollut vahtipäällikkönä ja oli ollut juuri tekemässä kannella tarkastusta kun alus kaatui, kertoo Midaksen päällikkö Timo Väänänen.

– Hän joutui veden varaan ja katosi.

Yön haaksirikkoutuneet olivat viettäneet katamaraanin päällä.­

Kolme pelastettua ovat parhaillaan Midaksella ja he pääsevät maihin Azoreilla maanantaina noin kello 19 Suomen aikaa.

– Tunnelmat ovat heillä hyvin ristiriitaiset, helpotus tietysti pelastumisesta, mutta suru ystävän menetyksestä, Väänänen kuvailee.

Myöhään lauantaina illalla Portugalin meripelastusviranomaiset löysivät ruumiin merestä.

Väänäsen piti näyttää pelastetuille viranomaisten lähettämä hukkuneen miehen kuva, josta he tunnistivat toverinsa.

– Se oli hyvin traagista, Väänänen sanoo.

Pelastetut ovat erittäin kokeneita valtameripurjehtijoita. He olivat matkalla Ranskasta Gran Canarialle, josta matkan piti jatkua myöhemmin Karibialle.

Kaatuneella katamaraanilla on osallistuttu suuriin purjehduskilpailuihin ja sillä on ylitetty Atlanttikin monta kertaa.

Midas oli lähtenyt Riikasta Latviasta ja oli matkalla Floridaan, kun se sai pelastustehtävän.

Lauantaina kello 4.30 laivan aikaa eli UTC-aikaa Lissabonin meripelastuskeskus soitti satelliittipuhelimen välityksellä Midakselle.

– He kertoivat, että 50 merimailia meistä itään oli tullut huviveneestä hätäsignaali eikä veneeseen oltu saatu sen jälkeen mitään yhteyttä, joten todellisen hädän laadusta ei ollut tietoa, Väänänen kertoo.

Satelliitin kautta oli käynyt ilmi, että Midas oli lähin alus sillä hetkelle.

– Käänsimme kurssia ja meiltä kesti noin neljä tuntia päästä paikalle. Samaan aikaan sinne tuli Portugalin rannikkovartioston lentokone.

Löytäminen onnistui paikannussignaalin ansiosta.

Portugalin rannikkovartioston lentokone kierteli matalalla.­

Meressä näkyi väärinpäin makaava iso katamaraani ja sen lähellä pieni pelastuslautta. Lentokone jäi kiertelemään hyvin matalalla.

Se etsi mahdollisia meressä olijoita.

Merenkäynti oli sen verran kova, ettei Midaksen MOB-venettä (Man Over Board) voitu laskea. Myöskään ei voitu laskea Free Fall -pelastusvenettä, koska vaikka se olisi saatu laskettua, nostaminen ylös ei olisi onnistunut.

– Temppuilimme siinä sitten merenkäynnin ja tuulen kanssa niin, että saimme ajettua laivan niin lähelle kuin uskalsin pelastuslauttaa, Väänänen kertoo.

Sen jälkeen turvauduttiin ”raketti”-laitteeseen, joka ampuu räjähdyspanoksella ohuen narun jopa parin sadan metrin päähän.

– Se on vaikea saada menemään oikeaan suuntaan tuulessa, mutta onnistuimme saamaan sen aika lähelle pelastuslauttaa.

Rakettiköysi ammuttiin kohti lauttaa.­

Jo ensimmäinen laukaisu onnistui, mutta varmuuden vuoksi ammuttiin toinen perään.

– He meloivat sitten viimeisillä voimillaan ja ainoalla melalla köyden kiinni, Väänänen kuvailee operaation etenemistä.

Sitten lautta vedettiin lähemmäksi.

Satametrinen Midas käännettiin tuulensuojaksi, minkä jälkeen maihinnoususilta laskettiin alas ja haaksirikkoutuneet pääsivät nousemaan Midakselle.

– He olivat paljain jaloin, olivat olleet kahdeksan tuntia pienessä pelastuslautassa ja sitä ennen koko yön väärinpäin kaatuneessa katamaraanissa.

– Seisoneet vedessä ja odottaneet auringonvaloa siirtyäkseen pelastuslautalle, joka oli köydellä kiinni katamaraanissa, Väänänen kertoo.

Haaksirikkoutuneet kapuavat Midakselle.­

Meriveden lämpötila oli 17–18 astetta.

Miehillä ei ollut koko aikana mitään käsitystä, oliko kukaan vastaanottanut heidän hätäsignaaliaan.

– Aika epätoivoisessa tilanteessa he olivat olleet.

Tämän jälkeen Midas sai luvan jatkaa keskeytynyttä matkaa.

– Poikkeamme nyt reitiltä sen verran, että käymme Azoreilla Ponta Delgadan edustalla, jossa heidät tullaat hakemaan pois, Väänänen kertoo.

Midas ottaa sen jälkeen suunnaksi Floridan ja siellä Lauderdalen Port Evergladesin, josta se avaa ainakin vuoden ajaksi linjan Haitiin.

Väänänen on kipparoinut rahtilaivoja maailman merillä 17 vuotta.

– Ensimmäistä kertaa jouduin tällaiseen tilanteeseen. Haastetta oli, mutta hyvän miehistön avulla ja hyvällä yhteistyöllä me onnistuimme.

Kapteeni Timo Väänänen (vas) miehistöineen Midaksen kannella.­

Vuonna 1990 Hampurissa valmistunut 108 metriä pitkä ja 17 metriä leveä Midas (entinen Bore Sea) purjehtii Suomen lipun alla. Yhdeksän hengen miehistössä on kaksi filippiiniläistä ja seitsemän suomalaista.

Godby Shipping on toimitusjohtaja Dan Mikkolan johtama ahvenanmaalainen perheyritys, jolla on seitsemän rahtilaivaa.

Sateenkaari ilmestyi valtameren ylle. Merenkäynti vaikeutti pelastusoperaatiota.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?