Estonian painajaisesta selviytynyt Petter Ehrnsten ei kaipaa uutta tutkintaa tragediasta: ”Se vain repii vanhat haavat” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Estonian painajaisesta selviytynyt Petter Ehrnsten ei kaipaa uutta tutkintaa tragediasta: ”Se vain repii vanhat haavat”

Petter Ehrnstenin mukaan uusiin Estonia-tutkimuksiin ei ole syytä.

Estonian onnettomuudesta selviytynyt Petter Ehrnsten sanoo, että Estonian tutkiminen pitäisi jo lopettaa. –Se vain repii kaikki vanhat haavat auki monilla ihmisillä, varsinkin Ruotsissa ja Virossa.

3.10.2020 7:21

26 vuotta sitten uponnut autolautta Estonia nousi noin viikko sitten jälleen otsikoihin Ruotsissa, Virossa ja Suomessa, kun julkisuuteen tuli uusia tietoja aiheesta valmistuneesta dokumenttisarjasta.

Discoveryn tuottamassa ja Dplay-suoratoistopalvelussa nähtävillä olevassa dokumentissa näytetään, kuinka kuvausryhmän mereen laskema robottikamera löytää Estonian hylyn kyljestä reiän, jolle ei aiemmassa tutkinnassa ole annettu selitystä.

Viro, Ruotsi ja Suomi ilmoittivat maanantaina arvioivansa dokumentin esittämät ”uudet, merkittävät tiedot” yhteistyössä.

Estonian onnettomuudesta selviytynyt Petter Ehrnsten matkailee parhaillaan Lapissa, eikä ole hirvittävän tarkkaan seurannut uutisia. Sen verran hän on kuitenkin uusia käänteitä tarkastellut, että hänellä on vahva mielipide asiasta.

– Aikoinaan olen kuulustelupöytäkirjat ja raportit lukenut läpi, joten aika paljon taustatietoa on. Ja olin paljon tekemisissä tutkintakomission kanssa, Ehrnsten alustaa.

– Mikäli (dokumentintekijöillä) ei ole ollut lupia kuvaamiseen, niin kyseessä on haudan häpäisy, eli hautarauhan rikkominen. Sinne ei ole mitään tarvetta mennä enää.

Onnettomuustutkintakeskus aloitti tutkinnan heti onnettomuuden jälkeen. Varsinaiseksi syyksi onnettomuuteen paljastui se, ettei keulavisiiri kestänyt aaltojen iskuista aiheutunutta kuormitusta, jolloin sen lukituslaitteet pettivät.

28. syyskuuta 1994 noin kello 1.15 Utön saaren eteläpuolella aluksen keulavisiiri repeytyi irti aaltojen voimasta. Vettä alkoi tulvia autokannelle. Tämän vuoksi laiva kallistui aluksi noin 15 astetta, ja pian sen jälkeen 30–40 astetta oikealle. Kallistuma sai aikaan myös sen, että vettä alkoi tulvia sisään myös aaltojen rikkomista ovista ja ikkunoista kansilla 3, 4 ja 5. Tämän jälkeen alusta ei olisi voitu enää pelastaa.

 Tutkimus vain repii kaikki vanhat haavat auki.

Petter Ehrnsten sanoo, että tutkinta oli aikanaan niin perusteellinen, ettei uudelle tutkinnalle ole mitään tarvetta.

Useat selviytyjät todistivat yhdenmukaisesti, että he kuulivat kaksi sarjaa kolisevia ääniä. Niiden katsottiin olevan peräisin irti revenneestä keulavisiiristä, joka oli hakannut aluksen runkoon.

Uusissa teorioissa on väläyteltyä mahdollisuutta, että sukellusvene olisi törmännyt autolauttaan. Petter Ehrnsten ei usko tähän mahdollisuuteen.

– Se olisi ollut niin kova ääni, että kaikki selviytyjät olisivat kertoneet siitä todistuspöytäkirjassa. Mutta mistään sellaisesta äänestä ei ole lausuntoa. Kuului ainoastaan kaksi sarjaa kolinoita.

–Elämä jatkui. Enemmän tosin kuuntelen laivoilla ääniä, Estonialta selviytynyt Petter Ehrnsten sanoo nyt.

Petter Ehrnsten toivoo, että uusia tutkimuksia ei enää aloitettaisi.

– Se vain repii kaikki vanhat haavat auki monilla ihmisillä, varsinkin Ruotsissa ja Virossa. En näe mitään syytä siihen, hän sanoo.

– Se on kunniallinen hauta monelle, ja enempää ei voi tehdä kuin kunnioittaa sitä.

Kauhun hetket 26 vuotta sitten eivät enää muistu mieleen usein.

Petter Ehrnstenillä on ollut tapana muistaa Estonian uhreja kerran vuodessa kokoontumalla muiden selviytyneiden kanssa muistomerkille. Koronaviruksen vuoksi tämä vuosi on ensimmäinen, kun hän jätti muistotilaisuuden väliin.

Työnsä vuoksi Petter Ehrnsten kulki aikoinaan paljon laivoilla. Myös onnettomuuden aikaan hän oli työreissulla. Hän on jatkanut laivoilla kulkemista onnettomuuden jälkeen.

– Elämä jatkui. Enemmän tosin kuuntelen laivoilla ääniä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?