Osuiko M/S Amorella jääpoijuun? – ahvenanmaalaisen Denniksen ottama kuva kertoo vaurioista - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Osuiko M/S Amorella jääpoijuun? – ahvenanmaalaisen Denniksen ottama kuva kertoo vaurioista

Onnettomuuspaikalla otetut kuvat vaurioituneesta jääpoijusta eli kelluvasta turvalaitteesta voivat auttaa selvittämään M/S Amorellan karilleajon syitä

21.9. 17:08

Viking Line -varustamon matkustaja-autolautta M/S Amorella ajoi karille sunnuntaina kello 12.50 Hjulgrundilla Ahvenanmaan saaristossa.

Onnettomuuden syyn tutkiminen on vasta aivan alkuvaiheessa, mutta se tiedetään, että sunnuntainen onnettomuus sai alkunsa pohjakosketuksesta. Onnettomuuspaikkaa pidetään vaikeana isoilla laivoille.

Hjulgrundin kapeikon väylä on noin 7 metriä syvä ja Amorellan syväys on 6,35 metriä. Syväys kertoo sen, kuinka matalassa vedessä alus voi kulkea saamatta pohjakosketusta.

Osuiko laiva poijuun?

Ahvenanmaalainen Dennis Jansson ajoi veneellään paikan ohi sunnuntaina hieman Amorellan karille ajamisen jälkeen. Hän otti kuvia tapahtumista ja kapeikon vaurioituneesta poijusta.

Ilta-Sanomat kysyi Janssonilta asiasta.

– Poiju on lähes kokonaan veden alla. Se on selvästi vaurioitunut, hän kertoo puhelimessa Ilta-Sanomille.

Poijut ovat niin sanottuja kelluvia turvalaitteita. Ne ankkuroidaan kettinkiä tai köyttä käyttäen betonipainolla tai kalliokiinnityksellä.

Aiheesta kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.

Janssonin ottamista kuvissa näkyy jääpoiju, joka on sukkulan muotoinen, vapaasti kelluva, jääoloihin soveltuva teräspoiju.

Jansson tuntee Ahvenanmaan saariston merialueen hyvin. Hänen kuvaamansa jääpoiju on idästä päin tultaessa kapeikon ensimmäisen poijuparin eteläpoiju.

Miten kaikki oikein tapahtui?

Ei tiedetä tapahtuiko Amorellan pohjakosketus poijuun törmäämisen yhteydessä vai oliko poijuun törmääminen seurausta pohjakosketuksesta.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi maanantaina aamupäivällä IS:lle, että aluksen tarkat vauriot eivät tässä vaiheessa ole tiedossa.

Jääpoiju on sukkulan muotoinen, vapaasti kelluva, jääoloihin soveltuva teräspoiju.­

Poiju on vaurioitunut.­

Vielä ei siis tiedetä sitä, osuiko Amorella-laiva poijuun vai osuiko laivan potkuri poijun kiinnityskettinkiin.

Matkustaja-autolautta M/S Amorella joutui onnettomuuteen sunnuntaina.­

Dennis Jansson ajoi veneellään paikan ohi sunnuntaina hieman Amorellan karille ajamisen jälkeen.­

Vaurioita Amorellan pohjassa

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi maanantaina, että sukeltajat ovat tutkineet alusta sunnuntai-illan aikana, ja vahinkojen laajuutta arvioidaan parhaillaan.

– Aluksen pohjassa on vaurioita, mutta tutkinta jatkuu. Tavoitteena on päästä siirtämään Amorella telakalle. Ennen sitä arvioidaan, voidaanko alus hinata korjaustelakalle. Työn aikataulua ei vielä ole vahvistettu, selvitystyön arvellaan kestävän joitakin päiviä. Viking Line päättää toimenpiteistä yhdessä asianosaisten viranomaisten kanssa, hän sanoi aiemmin maanantaina.

Jääpoiju

  • Jääpoiju on sukkulan muotoinen, vapaasti kelluva, jääoloihin soveltuva teräspoiju.

  • Poijut ja viitat ovat ns. "kelluvia turvalaitteita". Ne ankkuroidaan kettinkiä tai köyttä käyttäen betonipainolla tai kalliokiinnityksellä.

Lähde: Väylävirasto

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?