Tältä näyttää sähköpotkulautoihin tuleva ”humalatesti” – ”Käyttö yöaikaan on vähentynyt” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Tältä näyttää sähköpotkulautoihin tuleva ”humalatesti” – ”Käyttö yöaikaan on vähentynyt”

Onnettomuudet saivat yhtiön kehittämään skuutteihin reaktiotestin.

18.9. 14:35

Noin puolitoista vuotta sitten Suomen suurimpiin kaupunkeihin ilmestyneet sähköpotkulaudat ovat jakaneet mielipiteitä. Osan mielestä ne ovat loistavia ekologisia kulkupelejä, toisia kiukuttaa niiden lojuminen tievarsilla.

Sähköpotkulaudoilla ajelijat ovat jo muodostaneet oman potilasryhmänsä päivystyksessä. Ilta-Sanomat uutisoi keskiviikkona Turun yliopistollisessa keskussairaalassa tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan valtaosa loukkaantuneista skuuttien käyttäjistä on ajanut alkoholin vaikutuksen alaisena.

Sähköpotkulautayhtiö VOI on nyt reagoinut asiaan. Yhtiö lanseeraa tänään sovelluksessaan reaktiotestin, jonka jokainen käyttäjä joutuu tekemään halutessaan skuutin käyttöönsä yöllä klo yhden ja neljän välillä. Nopeutta, tarkkuutta ja refleksejä mittaavan testin voi suorittaa muutamassa sekunnissa.

Testi on nähtävissä yllä olevalla videolla. Suomessa käyttöön otettava testi on suomenkielinen mutta toimii samalla periaatteella.

Sama reaktiotesti on jo käytössä Norjassa. Testin tekeminen on pakollista, mutta skuutin saa otettua tästä huolimatta käyttöön. Käyttäjän tulee kuitenkin vakuuttaa sovelluksessa nappia painamalla, ettei hän ole alkoholin vaikutuksen alaisena.

Suomessa testiä ei toistaiseksi ole pakko tehdä.

– Testin tekeminen ei estä skuutin käyttöä. Emme usko siihen, että ihmisiä pakotetaan mihinkään vaan ennemminkin haluamme auttaa käyttäjiä ymmärtämään, miksi sähköpotkulautoja ei kannata käyttää päihtyneenä, VOI:n operatiivisista toimintaa Suomessa johtava Reetta Alastalo kertoo Ilta-Sanomille.

Testi voidaan kuitenkin tulevaisuudessa muuttaa pakolliseksi myös Suomessa.

– Palaute käyttäjiltä ja poliisilta on ollut Norjassa positiivista. Sähköpotkulautojen käyttö yöaikaan on vähentynyt. Testiä pyritään kehittämään käyttäjäkokemusten ja palautteen mukaan, Alastalo kertoo.

Hänen mukaansa testiä alettiin kehittää yhtiössä heti, kun skuuttionnettomuuksia alkoi tulla tietoon. Aiemmin sähköpotkulautojen turvallisuutta on lisätty esimerkiksi kasvattamalla eturenkaan kokoa, mikä lisää hallittavuutta.

VOI:n maajohtaja Christina Moe Gjerde muistuttaa, että sähköpotkulauta on OECS:n tutkimusraportin mukaan liikenteessä yhtä turvallinen kuin tavallinen pyörä.

– Me vuokrausalan toimijat teemme jatkuvasti toimenpiteitä turvallisuuden edistämiseksi, mutta näemme entistä suuremman tarpeen yhteistyölle. Tarvitaan entistä laajempaa datan keräämistä esimerkiksi onnettomuuksista. Sähköpotkulaudat tulisi ottaa huomioon myös liikennesuunnittelussa, hän sanoo.

– Kehitämme jatkuvasti turvallisempia potkulautamalleja, ja niiden kunnosta huolehtii meillä suuri joukko mekaanikkoja. Lisäksi muistutamme sovelluksessamme kypärän hyödyistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?