Lentomatkustaminen ei ole enää entisellään – korona muuttaa ainakin nämä 17 asiaa - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Lentomatkustaminen ei ole enää entisellään – korona muuttaa ainakin nämä 17 asiaa

Koronaviruspandemia muuttaa monia asioita lentomatkustamisessa.

Julkaistu: 27.5. 19:37

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja Euroopan tartuntatautikeskus ECDC ovat julkaisseet laajan raportin siitä, miten koronavirus muuttaa lentomatkustamista. Ilta-Sanomat nostaa raportista esiin 17 keskeistä kohtaa.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja Euroopan tartuntatautikeskus ECDC ovat antaneet ohjeet, miten lentomatkustaminen halutaan järjestää jatkossa koronapandemian aikana.

Ohjeissa on ajateltu matkustajien ja miehistön turvallisuutta.

IS kokosi laajasta raportista 17 kohdan listan siitä, millaista on tulevaisuuden lentomatkustaminen:

1. Lentokentälle vain terveenä

Jos on sairauden oireita, lentokentälle ei pitäisi tulla ollenkaan. Sääntö koskee niin matkustajia, lentohenkilökuntaa kuin lentokentän työntekijöitäkin.

Lentohenkilökuntaan kuuluvan pitää vetäytyä työtehtävistä heti, jos hänelle tulee oireita tai jos hänellä on epäily altistumisesta ilman pelkoa työnantajan taholta tulevasta painostamisesta.

Matkustajat, jotka eivät noudata terveysturvallisuusmääräyksiä, poistetaan terminaalirakennuksesta ja heitä estetään pääsemästä omalle lennolleen. Lisäksi saattaa tulla viranomaisseuraamuksia.

2. Terminaaliin rajoitettu pääsy

Lentokentän terminaalin pääsy rajoitetaan vain matkustajiin, miehistön jäseniin ja lentokentän henkilökuntaan. Avustajia saa päästää terminaaliin vain erityistapauksissa, esimerkiksi liikuntavammaisten tai alaikäisten hakemiseen.

Lentomatkustajan matkatavarat desinfioitiin Indira Gandhin lentokentän lähtevien matkustajien terminaalin ulkopuolella New Delhissä.

Näin esimerkiksi lentokentältä matkustajia hakevat tai sinne matkustajia tuovat henkilöt joutuvat jatkossa jäämään terminaalin ulkopuolelle.

3. Koronailmoitus

Matkustajien pitää antaa koronailmoitus osana lähtöselvitysprosessia, ennen kuin heidät voidaan hyväksyä lennolle. Valheellisesta ilmoituksesta voi seurata rangaistus, ja lentokentältä tavattuja oireilevia matkustajia voidaan estää jatkamasta matkaa.

Matkustajat täyttämässä vaadittavia asiakirjoja Indira Gandhin lentokentällä New Delhissä Intiassa. Jatkossa matkustajan täytyy antaa lentokentällä myös koronailmoitus omasta terveydentilasta.

Lennon jälkeen lentoyhtiön on toimitettava terveysviranomaisille kunkin matkustajan nimi, istumapaikkatieto ja puhelinnumero/sähköposti mahdollista jäljitystä varten.

4. Riittävä koronaohjeistus

Lentokentillä pitää olla tietoa ja ohjeita koronasta sekä riittävä ohjeistus virustartuntojen välttämiseksi. Materiaalia pitäisi olla kunkin maan kielellä, englanniksi ja muilla yleisillä kielillä. Myös kuvalliseen viestintään kehotetaan voimakkaasti vähemmän kielitaitoisia varten.

Käytöstä poistettuja penkkejä Schipholin lentokentällä Amsterdamissa.

Ohjeistuksia pitäisi olla laajasti saatavilla lentokentän sisääntulo-ovilla, infonäytöillä, lähtöporteilla, loungeissa, sisällä lentokoneessa ja muissa tiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

5. Turvaväli

Perusohje kuuluu, että 1,5 metrin etäisyys tulisi pitää mahdollisuuksien mukaan kaikkialla lentokentän tiloissa: lähtöselvityksessä, turvatarkastuksessa, lähtöportilla odottaessa ja koneen nousun aikana.

Jonotustiloihin on merkitty sopivat välit Schipholin lentokentällä Amsterdamissa.

Jos on kyse jonottamisesta, lattialla pitäisi olla merkit 1,5 metrin etäisyyksin.

Matkustajia jonottamassa Orlandon kansainvälisellä lentokentällä Yhdysvalloissa.

Turhia ihmiskontakteja pitäisi välttää myös esimerkiksi lentokentän ravintoloissa ja kaupoissa. Lähtöselvitykset olisi turvallisinta tehdä mobiiliyhteyksin.

Lentokoneeseen sisään suositellaan otettavaksi niin vähän käsimatkatavaraa kuin suinkin mahdollista, jotta matkustajien liikkuminen ja ruuhkatilanteet lentokoneen sisällä saadaan minimiin.

6. Kasvomaskit

Kaikkien matkustajien ja miehistön jäsenten tulisi käyttää kasvomaskia tai suojainta koko lentokentällä olon ja koko lentomatkan ajan. Kasvomaski olisi puettava päälle, kun matkustaja tulee terminaaliin, ja sen saa riisua, kun matkustaja poistuu määränpään terminaalista.

Kasvomaskien käyttö olisi jatkossa pakollista aina lentokentällä ja -koneessa.

Maskin saa ottaa pois vain turva- ja passintarkastuksen ajaksi. Alle 6-vuotiaiden ei tarvitse käyttää maskia eikä henkilöiden, joilla terveydellinen syy estää kasvomaskin käytön.

Matkustajilla tulee olla mukanaan riittävä määrä suu-nenäsuojia. Suojia tulee vaihtaa viimeistään neljän tunnin välein, ellei valmistajan ohjeistus määrää muuta. Maski on vaihdettava myös sen kastuessa.

Matkustajia tulee myös opastaa maskien turvalliseen hävittämiseen käytön jälkeen.

7. Käsien pesu

Kädet olisi puhdistettava riittävän usein. Kädet tulisi pestä (vähintään 20 sekunnin ajan) vedellä ja saippualla, ja jos vettä ja saippuaa ei ole saatavilla, kädet pitäisi puhdistaa alkoholipohjaisella käsidesillä.

Käsidesiä on oltava tarjolla esimerkiksi lähtöportilla ennen siirtymistä sisälle lentokoneeseen.

8. Yskimisetiketti

Jos yskityttää tai aivastuttaa, suu ja nenä pitää peittää aina nenäliinalla, paperipyyhkeellä tai muulla vastaavalla tai sitten yskäistä tai aivastaa paidan hihaan – silloinkin kun käyttää kasvomaskia.

Etiketti koskee sekä oleskelua lentokenttätiloissa että lentokoneessa.

9. Rajoita koskettelua

Lentokentällä ja -koneessa pitäisi välttää ylimääräistä pintojen koskettelua, aina kun se on mahdollista.

Esimerkiksi lähtöporteilla riittävän turvavälin pitäminen voi olla hyvin hankalaa.

10. Lentokoneiden täyttö ja purku

Lentokoneet täytetään jatkossa kauimmaisesta penkkirivistä alkaen. Suositus on, että ensin täytetään riveittäin ikkunapaikat, sen jälkeen keski- ja viimeisenä käytäväpaikat.

Vastaavasti määränpäässä matkustajat poistuvat riveittäin päinvastaisessa järjestyksessä: lähinnä poistumistietä ensin järjestyksessä käytäväpaikalla, keskipaikalla ja viimeiseksi ikkunapaikalla istuneet.

11. Lennon aikana

Lennon aikana lentohenkilökunnan ja matkustajien kontaktit vähennetään minimiin.

Lennoilla esimerkiksi suunnitellaan järjestettäväksi vain minimaalinen ruoka- ja juomatarjoilu kuitenkin niin, että matkustajien hyvinvointi ei vaarannu. Etusijalla on pakatut ruoka- ja juomatuotteet, esimerkiksi juomatölkit.

Verovapaita tai muita ei-välttämättömiä tuotteita ei lennon aikana enää myydä.

Verovapaiden tuotteiden myynti lennoilla loppuu.

Matkustajien pitäisi istua omalla paikallaan turvavyö kiinnitettynä niin paljon kuin mahdollista.

Lentoyhtiöitä kehotetaan kehittelemään järjestelmä, jossa lentokoneen vessaan ei enää jonoteta koneen käytävällä. Yksi lentokoneen vessoista täytyy varata pelkästään lentohenkilökunnan käyttöön.

Lentokoneen ilmastoinnissa uudelleen kierrätettävän ilman osalta täytyy käyttää jatkossa suodattimia, joilla estetään koronaviruspartikkelien palaaminen lentokoneilmaan.

12. Sairastuminen koneessa

Jos matkustaja sairastuu lennolla tai alkaa osoittaa sairastumisen oireita (kuume, voimakas yskä tai hengitysvaikeudet), sairastunut pitää matkaseurueineen eristää muista matkustajista. Ideaalitilanne on, jos eristämiselle on tilaa kaksi penkkiriviä kumpaankin suuntaan.

Jos mahdollista, sairastunut sijoitetaan viimeisen penkkirivin ikkunapaikalle, ja lähin vessa osoitetaan pelkästään sairastuneen käyttöön. Sairastunutta matkustajaa palvelee koko ajan sama lentoemäntä, ja tämä ei palvele muita lentomatkustajia.

Laskeutumisen jälkeen muiden poistuttua koneesta sairastunut toimitetaan paikallisten terveysviranomaisten huomaan. Myös sairastuneesta kahta penkkiriviä lähempänä puhutetaan mahdollisen altistumisen ja karanteenitarpeen selvittämiseksi.

Lentokone siivotaan ja desinfioidaan huolellisesti ennen seuraavaa lentoa.

13. Määränpäässä

Kun matkustaja on saanut matkalaukkunsa hihnalta, hänen on poistuttava lentokentän tiloista niin pian kuin mahdollista.

14. Työntekijät suojattava

Suorassa asiakaspalvelutyössä olevien työntekijöiden (esimerkiksi turvatarkastuksessa työskentelevät, avustajat, siivoojat) täytyy pitää kasvomaskeja ja käsineitä, ja työasu täytyy vaihtaa päivittäin. Ruumiintarkastuksia tekevät turvatarkastustyöntekijät joutuvat lisäksi käyttämään muovimaskia kasvojensa suojana.

Lentokentän työntekijät suojataan jatkossa joko suoja-asustein tai suojapleksein tai molemmilla.

Muissa asiakaspalvelutapauksissa (esimerkiksi lipunmyynnissä, lähtöselvityksessä ja infotiskeillä) työntekijän ja asiakkaan väliin asetetaan suojalasi.

15. Siivousta tehostetaan

Lentokenttätilojen siivousta ja pintojen desinfiointia tehostetaan. Samoin lämmitystä, ilmanvaihtoa ja ilmastointia tehostetaan. Ikkunoita voidaan pitää auki läpivedon saamiseksi.

16. Ruumiinlämmön mittaus

Jos kansallinen säännöstö sallii, jokaisen lentokentälle tulevan ruumiinlämpö mitataan heti lentokentälle tullessa. Ruumiinlämpötestauksen tarkoituksena on löytää matkustajat, joiden ruumiinlämpö on yli 38 astetta.

Jos ruumiinlämpö on mitattu lähtökentällä, sitä ei mitata enää uudestaan määränpäässä.

Matkustajan ruumiinlämpöä mitataan Indira Gandhin lentokentällä New Delhissä Intiassa.

Raportissa kuitenkin muistutetaan, että ruumiinlämmön mittaaminen ei ole kovin tehokas tapa löytää matkustajien joukosta mahdollisia koronaviruspotilaita, sillä kaikille potilaille ei nouse kuume, ja kuumetta voi helposti alentaa esimerkiksi lääkkeillä.

17. Ei enää testausta

Muutoin koronavirustestejä ei enää tämän hetken tiedon mukaan suositella tehtäväksi lehtokentillä laatu- ja määrävaatimusten takia. EASA ja ECDC kuitenkin seuraavat tilannetta ja saattavat muutta suositustaan, jos sopiva testausmenetelmä tulee saataville.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?