Suomussalmella keksittiin matkailukampanja, joka luo toivoa yrittäjille koronakriisin keskellä

– Mietin, mitä nyt sitten voi tehdä ja keksin: no tietenkin unelmoida, Suomussalmen matkailupäällikkö Aija Laukkanen kertoo.

Hiljainen kansa Suomussalmella on Reijo Kelan suunnittelema ympäristötaideteos. Ritva Huttunen emännöi Hiljaisen kansan Niittykahvilaa. –Nyt kansa on vielä osaksi lumen alla, autuaan tietämätön poikkeusoloista. Kun lumi on sulanut, kansan keskellä voi jälleen kulkea ja kuunnella mitä heinäpäiset puetut hahmot puhuvat, Huttunen sanoo.

25.4.2020 17:42

Rajat sulkeutuivat, lennot loppuivat, ihmisiä kehotettiin pysymään kotona.

– Mietin, mitä nyt sitten voi tehdä ja keksin: no tietenkin unelmoida, kertoo Suomussalmen matkailupäällikkö Aija Laukkanen tunnelmistaan poikkeustilan alkaessa.

Laukkanen sai idean ”Unelmoi nyt, matkusta myöhemmin” -kampanjasta.

– Ideaani suhtauduttiin aluksi hiukan epäillen: kuka nyt kriisin keskellä jaksaa unelmoida. Mutta siihenhän tämä aika on juuri oikea.

 Viimeksi, kun Suomessa oli poikkeusajat, isäni lähti sotaan. Kyllä me tästä selvitään!

Huhtikuun neljäntenä käynnistyi Suomussalmen matkailun somekampanja, joka näkyy Visit Suomussalmi -Facebook-sivulla ja samannimisellä Instagram-tilillä sekä myös visitsuomussalmi.fi-verkkosivustolla.

– Kahdesti viikossa nostamme esille yhden unelman ja yhden matkailualan yrityksen, joka on suunnitellut tulevaisuuteen suuntautuvan lahjakortin palveluihinsa kuten vaikkapa majoitukseen, ruokailuun tai hemmotteluhoitoon. Yritykset lähtivät mielenkiinnolla mukaan, Laukkanen kertoo puhelimessa Ilta-Sanomille.

Unelmointiin haastetaan mukaan kaikki. Somekanavissa julkaistaan myös matkailijoiden kuvia Suomussalmen maisemista. Kampanja jatkuu juhannukseen asti.

Unelmoi nyt, matkusta myöhemmin -kampanja on saanut alueen matkailuyrittäjiltä innostuneen vastaanoton.

– Kriisit luovat aina uutta. Meillä on jo hyvät verkostot, mutta on tärkeää etsiä koko ajan uusia yhteistyön muotoja. Unelmoi nyt matkusta myöhemmin -kampanja antaa toivoa, kun varauskirjat tyhjenivät täysin, kertoo Hiljaisen Kansan niittykahvilan yrittäjä Ritva Huttunen.

Hän on yrittäjänä Kainuun Kuutamokeikat -osuuskunnassa, joka hoitaa myös Matkustajakoti Kuutamoa. Poikkeusolojen aikana monialayritys ehostaa matkustajakodin tiloja.

– Nyt ihmisillä on aikaa selata nettiä ja miettiä tulevia matkoja. Tunnelmia voi fiilistellä vaikkapa 360 asteen videolla, joka löytyy Hiljainen kansa Facebook-sivulta, Huttunen kertoo.

Positiivisella mielellä on myös talvisodan taistelupaikkojen läheisyydessä sijaitsevan Raatteen Portti -matkailukohteen yrittäjä Reima Haapoja.

Talvisotamuseo ja sen yhteydessä oleva Päämaja- museokahvila on avautumassa 11. toukokuuta. Kesäkuun alkuun suunnitellun Raatteen marssi -yleisötapahtuman Haapoja on siirtänyt elokuulle.

– Tilanteen mukaan mennään ja katsotaan, pitääkö museossa asiakkaiden määrä rajoittaa kymmeneen ja voiko kahvilasta myydä vain take away:tä, Haapoja kertoo.

Unelma-kampanjaa Haapoja pitää loistavana ideana, joka kertoo siitä, että Suomussalmella arvostetaan yrittäjiä.

– Selvisin yrittäjänä myös 1990-luvun lamasta. Ja on sitä pahempiakin taisteluja ollut. Viimeksi, kun Suomessa oli poikkeusajat, isäni lähti sotaan. Kyllä me tästä selvitään! Haapoja sanoo.

Unelmoi nyt, matkusta myöhemmin -kampanja FB:ssa ja Instagramissa: Visit Suomussalmi. Kampanjaan otetaan mukaan someen ladattuja yleisökuvia, jotka on merkitty #koesuomussalmi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?