Lidl-lenkkareiden kampanjaa tehnyt Scott yllättyi tossujen suosiosta täysin – yksi asia jäi harmittamaan - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Lidl-lenkkareiden kampanjaa tehnyt Scott yllättyi tossujen suosiosta täysin – yksi asia jäi harmittamaan

Lenkkarikeräilijä Scott Goldin mukaan kyseessä on klassinen tapaus tuotteesta, joka saa julkisuudessa nopeasti tuulta alle.

Lidl-lenkkarit myytiin torstaina hetkessä loppuun.­

23.4.2020 20:19

Lidl-lenkkarien suosio yllätti kaikki. Kenkähyllyt hamstrattiin tyhjäksi hittilenkkareista hyvin pian liikkeiden avaamisen jälkeen. Samalla monelta unohtuivat korona-aika ja turvavälit.

Suomalaisen tapahtuma- ja markkinointikonsultaatiofirman konsulttina toimiva urheilukenkien harrastaja Scott Gold oli alusta lähtien tekemässä Lidl-lenkkareiden kampanjaa. Myös hänelle tossujen valtava suosio tuli yllätyksenä.

– Ainoa asia, mikä harmittaa on se, että ihmiset unohtivat kauppoihin rynnätessään turvavälit. Yritimme koko ajan painottaa, että tilatkaa nämä kengät netistä. Emme voineet kuitenkaan mitenkään aavistaa, että suosion takia nettisivut kaatuisivat ja ihmiset haluavat hakea kengät kaupasta, Gold sanoo.

– Tämä on todella harmillista, mutta toivottavasti tämän takia ei tullut uusia koronavirustartuntoja.

Goldille urheilukengät ovat olleet pitkään sydämen asia. Hän on ollut lenkkareiden keräilijä ja harrastelija jo toistakymmentä vuotta. Harrastuksestaan hän kertoi muun muassa Ilta-Sanomille reilut kolme vuotta sitten. Myöhemmin harrastuksesta on tullut osaksi myös ammatti.

Saksalainen päivittäistavaraketju loi vuosi sitten keväällä hittikengät vahingossa, kun se julkaisi lenkkareista aprillipilan vuonna 2019. Mutta mihin Lidl-lenkkareiden suosio Suomessa perustuu? Goldin mukaan kyseessä on klassinen tapaus tuotteesta, joka saa julkisuudessa nopeasti tulta alle.

– Jaoimme kenkiä tubettajille, suomalaisille räppäreille ja muille julkkiksille, ja ihmiset innostuivat niistä. Tilanne oli varmasti vähän fifty-fifty, eli osa piti kenkää oikeasti makeana ja puolet suhtautui siihen hauskana vitsinä, Gold arvioi.

– Kun tubettajilla on satojatuhansia seuraajia ja esimerkiksi Kiira Korpi pitää kenkiä jaloissaan, niin se herättää huomiota. Ensin julkisuuden henkilöt ottivat kengät omikseen ja pian niitä alkoivat haluta muutkin. Tällaista suosiota en silti olisi ikinä osannut odottaa.

Goldin mukaan kenkäkulttuuri on Suomessa kasvussa. Esimerkiksi Sneaker-Bash -kenkämessuilla, jotka tänä vuonna jouduttiin koronaepidemian takia perumaan, kenkien jälleenmyyntiarvo on Goldin mukaan noussut huimasti.

– Saksassa Lidl-lenkkareita myytiin vuosi sitten jälkimyynnissä jonkin aikaa jopa 400–600 eurolla. Tänään kuulin Suomessa joidenkin saaneen myytyä kenkiä yli satasella, mutta luulisin hintojen rauhoittuvan. Hintakehitystä on kuitenkin lähes mahdotonta arvioida.

– En ole ennen kuullut, että näin halpa kenkä olisi noussut tällaiseksi hitiksi. Lidlille kyse on enemmän mainoskampanjasta kuin rahan tekemisestä. Tämä on periaatteessa tietynlainen fanituote.

Korjaus 24.4.2020 klo 15.30: Scott Gold ei ollut mukana tuomassa Lidl-lenkkitossuja Suomeen toisin kuin jutussa ensin luki

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?