Suomi tilasi 11 lentokoneellista suojavarusteita Kiinasta kovalla rahalla, mutta kaikkia ei välttämättä saada – ”Normaalit markkinahinnat eivät päde” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Suomi tilasi 11 lentokoneellista suojavarusteita Kiinasta kovalla rahalla, mutta kaikkia ei välttämättä saada – ”Normaalit markkinahinnat eivät päde”

Kilpailu materiaaleista on rajua ja hinnat ovat moninkertaisia. Vielä ei ole varmaa, kuinka moni 11 lentokoneesta päätyy Suomeen, sillä Kiina kiristää ulkomaille myytävien tuotteiden laatuvaatimuksia.

Huoltovarmuuskeskus pyrkii lennättämään 11 lentokoneellista suojavarusteita Suomeen koronaepidemian takia. Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Tomi Lounema (vas. ylhäällä) sanoo, ettei hinnasta voida pihistellä.­

3.4. 16:18

Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Tomi Lounema kertoo, että Suomeen on tilattu 11 lentokoneellista koronaviruksen vastaisia suojavarusteita. Ensimmäinen lento saapuisi Suomeen tämän hetkisen tiedon mukaan maanantaina.

Louneman mukaan Suomeen saapuva todellinen määrä voi vielä muuttua, sillä tilaukset ovat niin sanotusti ”vetämässä”.

– Aika näyttää, miten ne toteutuu. Vaikea luvata, mutta luku kertoo siitä, että volyymi on todella suuri.

Lentokoneisiin on lastattu huomattava määrä suojavaatetusta ja -varusteita. Lounema ei kerro tarkalleen, miten paljon mitäkin on tilattu, mutta hengityssuojaimet ovat keskeisin tilauskohde.

Lounema korostaa kuitenkin, että kaikille suojavarusteille on akuutti tarve. Tällä hetkellä huoltovarmuuskeskus on toimittanut terveydenhuoltoon jo päiväyksensä menettäneitä hengityssuojaimia, jotka ovat hankittu vuonna 2009 sikainfluenssapandemiaa varten.

Ne säästettiin, sillä katsottiin, ettei siitä ollut haittaakaan.

– Hengityssuojaimet eivät kuulu huoltovarmuuskeskuksen varusteeseen, joten niitä ei ole päivitetty. On tavallaan onnekasta, että suojaimia oli, eikä niitä esimerkiksi oltu poltettu.

Lounema sanoo, että jatkossa varmasti pohditaan, että tuleeko myös hengityssuojaimet sisällyttää huoltovarmuuskeskuksen toimenkuvaan. Hän kuitenkin muistuttaa, ettei kaikkeen ole mahdollista varautua.

– Pitää myös muistaa, että sairaanhoitopiireillä on omat varastonsa. Tämän pandemian kaltaiseen kulutuspiikkiin on käytännössä mahdotonta varautua.

Louneman mukaan varastossa on vielä paljon hengityssuojaimia. Alun alkaen niitä oli ”joitain satojatuhansia”.

Huoltovarmuuskeskuksen johtaja Tomi Lounema.­

Pula suojavarusteista yhdistää monia maita. Kulutus on aiheuttanut muun muassa suojakäsineitä ja hengityssuojaimia koskevan rajun hintojen nousun.

Kilpailu myytävistä suojavarusteista on rajua, kun maa pyrkivät täydentämään varastojaan ja tehtaan vastaamaan poikkeukselliseen kysyntään.

Louneman mukaan normaalista kaupankäynnistä ei voida puhua, vaan tilanne on hyvin vaikea.

Huffington Post kertoo, että New Yorkin osavaltio joutuu pulittamaan hengityssuojaimista jopa 15-kertaisen hinnan, sillä yksi suojain maksaa nyt osavaltiolle 7,50 dollaria. Myös suojahanskojen hinta on noussut 20 senttiin ja infuusiopumppujen hinta kaksinkertaistunut noin 2 795 dollariin kappaleelta.

Lounema ei suostu kertomaan tarkkoja summia.

– Se, että jossain joudutaan maksamaan 15-kertaisia hintoja, kuulostaa uskottavalta. Hinnat vaihtelevat, mutta ovat osin moninkertaisia normaaliin nähden.

Lounema kertoo, että materiaalit ovat normaalia huomattavasti kalliimpia. Lisäksi kuluja tulee toimitusvarmuuden varmistamisesta. Sen turvatakseen materiaalit kuljetetaan Finnairin tilauslennolla, joka luonnollisesti lisää valtion laskua.

Nyt ei ole siltikään aika pihistellä, Lounema muistuttaa.

– Nyt joudutaan maksamaan se, mitä joudutaan maksamaan. Tilanne on se, että ei voida rahan kanssa nuukailla. Normaalit markkinahinnat eivät päde.

Suomen päähankintasuuntana on Kiina, joka South China Morning Postin mukaan rajoitti juuri ulkomaille toimittavien tehtaiden määrää. Ennen CE-merkintä riitti siihen, että kiinalaisyritys saattoi toimittaa esimerkiksi hengityssuojaimia Eurooppaan.

Kun muun muassa Alankomaissa ja muissakin Euroopan valtioissa kritisoitiin tuotteiden laatua, päätti Kiina koventaa ulkomaille myytävien tuotteiden laatuvaatimuksia. CE-lisenssi oli South China Morning Postin mukaan 102 tehtaalla, kun uusiin Kiinan vaatimuksiin yltää vain 21 tehdasta.

Lounema ei osaa sanoa, vaikuttaako tämä Suomen tilausten toteutumiseen.

– Lähipäivät näyttävät, miten se käytännössä vaikuttaa.

Suojavarusteiden kuljetus tilataan Finnairilta. Ensimmäisen kuljetuslennon tulisi saapua Suomeen maanantaina.­

Louneman mainitsemat 11 lentokoneellista koskettavat vain huoltovarmuuskeskuksen tilaamia materiaaleja. Myös sairaanhoitopiireillä on meneillään omia tilauksia ja lisäksi Suomi on mukana EU:n yhteishankintasopimuksessa, jonka kautta voidaan tilata yhteisesti materiaaleja.

Yhteishankintasopimus painaa hintoja kohtuullisemmaksi ja varmistaa materiaalien saannin kaikille sopimuksessa mukana oleville maille, kertoo STM:n hallitusneuvos Kalle Tervo.

Tervon mukaan sopimus on olemassa, mutta Suomi ei toistaiseksi ole osallistunut yhteistilaukseen.

– Asiat etenevät nopeasti ja on vain ajan kysymys, kun yhteistilausta tehdään.

Suomi voi myös hankkia tarvikkeita muita EU-väyliä pitkin. Tervon mukaan kyse onkin vain yksittäisestä osasesta, jolla pyritään varmistamaan huoltovarmuus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?