Pelastaja avautui synkästä kokemuksestaan – todisti ihmisten järkyttävää käytöstä onnettomuus­paikalla - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Pelastaja avautui synkästä kokemuksestaan – todisti ihmisten järkyttävää käytöstä onnettomuus­paikalla

Tiesulkuja ja liikenteenohjaajia uhmaavat kuljettajat ovat onnettomuuspaikoilla arkinen riesa.

Tiesulkuja ja liikenteenohjaajia uhmaavat kuljettajat ovat onnettomuuspaikoilla arkinen riesa.

Julkaistu: 11.2. 20:43

Lapin pelastuslaitoksen palopäällikkö kertoo IS:lle, että tiesulkuja uhmaavat hurjastelijat ovat onnettomuuspaikoilla arkinen näky.

Pelastuslaitoksen työtä häiritsevät autonkuljettajat nousivat viikonloppuna puheenaiheeksi Facebookissa, kun Rovaniemen pelastuslaitoksen työntekijä avautui somesivustolla synkästä kokemuksestaan.

Huolestunut mies kertoi osallistuneensa edellisenä päivänä kolme tuntia liikennettä seisottaneeseen pelastusoperaatioon, jonka aikana useat autoilijat murtautuivat härkäpäisesti tiesulun läpi.

– Eräskin henkilö perusteli, että on ”kiire kotiin” ja siinä samassa haistatteli pelastusviranomaiselle ja ajoi sulun läpi jatkamalla matkaa onnettomuuspaikalle. Näitä tapauksia oli monta muutaman tunnin aikana, pelastustyöntekijä päivittelee.

Miehen järkytykseksi osa kuumakalleista joudutti matkaansa poikkeamalla kaistalta viereiselle pyörätielle. Pyörätie oli onnettomuusaikana suljettu jopa jalankulkijoilta.

– Pientä kunnioitusta onnettomuuden uhreja kohtaan. Siinä on myös pelastajien turvallisuus kyseessä! mies kirjoittaa Facebookissa.

Selän takana vilisevät autot häiritsevät vaaratilanteissa pelastustyöntekijöiden keskittymistä

Lapin pelastuslaitoksen Rovaniemen palopäällikkö Ari Saarenpään mukaan tiesulkuja ja liikenteenohjaajia uhmaavat kuljettajat ovat onnettomuuspaikoilla arkinen riesa.

– Ihmiset eivät aina hopussaan näe tilannetta samalla tavalla kuin pelastusviranomaiset. Ei ymmärretä, että meidän on työtehtävissä huolehdittava myös omasta turvallisuudestamme, Saarenpää sanoo.

Palopäällikkö huomauttaa, että turvallisuussyyt edellyttävät useissa onnettomuustapauksissa molempien kaistojen sulkemista. Tunnelma on paikan päällä hektinen, ja pelastustyö vaatii työntekijöiltä herkeämätöntä keskittymistä.

Keskittymiskyky häiriintyy, jos työntekijöiden on loukkaantuneiden auttamisen ohessa varottava selän takana viliseviä autoja.

– Työntekijät joutuvat joissakin onnettomuustilanteissa avaamaan autoja, ja liikkumatilaa tarvitaan esimerkiksi loukkaantuneiden kuljettamiseen. Onnettomuuden uhri saattaa olla tilassa, jonka rauhoittamiseksi meidän on pakko sulkea koko tie.

”Tulisi yrittää pitää hermot kurissa”

Saarenpään mukaan tiesulun uhmaaminen altistaa myös liikennerikkojan itsensä vaaratilanteille.

– Henkilöstömme ja loukkaantuneiden lisäksi tiellä on pitkin poikin letkuja ja muuta työkalustoa, Saarenpää sanoo.

Hermoja teiden sulkeminen kuumentaa palopäällikön mukaan varsinkin Lapissa ja muualla Pohjois-Suomessa, sillä valtaosa kiertoteistä pitkittää ajomatkaa useilla kilometreillä.

Palopäällikkö kertoo, että pohjoisessa tiesulku saatetaan ohittaa esimerkiksi köröttelemällä pitkin onnettomuuspaikan viereistä penkkaa. Liikenteenohjaajat joutuvat varoittamaan tuonnempana häärääviä työntekijöitä lähestyvästä ongelmakuljettajasta.

– Nykyisin melkein kaikilla ihmisillä on puhelin aina matkassa. Senhän avulla määränpäähän voi ilmoittaa, että saapuminen viivästyy. Ihmisten tulisi yrittää pitää hermot kurissa ja odottaa tilanteen rauhoittumista, palopäällikkö neuvoo.

Tuoreimmat osastosta