Tältä näyttävät halkeamat, jotka sulkevat vain reilut kaksi vuotta käytössä olleen metroaseman kesäksi – remontin hinta lähes 800 000 euroa - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Tältä näyttävät halkeamat, jotka sulkevat vain reilut kaksi vuotta käytössä olleen metroaseman kesäksi – remontin hinta lähes 800 000 euroa

Julkaistu: 11.2. 17:24

Halkeamisten syntymiselle ei Länsimetro Oy:n mukaan ole yhtä yksittäistä syytä. Koivusaaren metroasemaa remontoidaan kesällä kaksi kuukautta ja viisi päivää.

Länsimetro Oy tiedotti maanantaina, että Lauttasaaressa sijaitseva Koivusaaren metroasema suljetaan kesäksi.

Syy on asemalla kesällä suoritettava remontti, jonka aikana uusitaan metrolaiturin lattia. Mosaiikkibetonisessa lattiassa on havaittu halkeamia, jotka vaativat korjausta.

Länsimetron viestintäjohtaja Satu Linkola kertoo IS:lle, ettei halkeamisten syntymiselle ole yhtä yksittäistä syytä.

– Se on monen tekijän summa, johon ovat vaikuttaneet valittu materiaali, olosuhteet rakentamisen aikana sekä työskentelymenetelmät.

  • Katso jutun alussa olevalta videolta, mitä mieltä metromatkustajat ovat tulevasta remontista.

Linkola kertoo, että Koivusaaren metroaseman lattia on arkkitehdin valitsema ratkaisu, jonka Länsimetro Oy on hyväksynyt.

– Valittu materiaali sopii kohteisiin, joissa on paljon kulutusta.

Halkeamat huomattiin Länsimetro Oy:n mukaan heti ensimmäisten tarkastusten yhteydessä.

Linkolan mukaan Koivusaaren metroasema on tällä hetkellä vähällä käytöllä. Asemalta nousi viime vuoden aikana noin 2 100 matkustajaa arkipäivää kohden, kun viereisellä Lauttasaaren asemalla metron kyytiin nousi arkisin keskimäärin 12 200 matkustajaa.

– Halkeamat halutaan korjata tässä kohtaa, koska asemalla on käytössä vasta yksi sisäänkäynti. Myöhemmin, kun Koivusaaren alue kehittyy, asemalle avataan myös toinen sisäänkäynti ja matkustajamäärät tulevat kasvamaan, Linkola kertoo.

Remontin hinta-arvio on 770 000 euroa. Kulut on määrä jakaa puoliksi Länsimetro oy:n ja lattian rakennuksen toteuttaneen urakoitsijan SRV Rakennus Oy:n kesken.

Metroaseman lattia on paikalleen valettua mosaiikkibetonia.

Koivusaaren metroaseman lattia on paikalleen valettua mosaiikkibetonia. Remontin yhteydessä betonivalu korvataan betonilaatoilla.

Kaksi kuukautta ja viisi päivää kestävä remontti alkaa Linkolan mukaan kalusteiden ja näyttöjen irrottamisella asemalta. Tämän jälkeen käynnistyvät lattian purkutyöt. Metrojunat ajavat remontin aikana aseman läpi pysähtymättä.

– Erityisesti vaihe, jossa vanhaa lattiamateriaalia poistetaan on kriittinen, koska purkutöistä syntyvä pöly ei saa päätyä metroliikenteen sekaan.

Viestintäjohtaja kertoo, että purettavan alueen päälle rakennetaan siirrettävä teltta, jossa työtä tehdään.

Purkutöissä menee arvion mukaan noin kuukausi.

Vanhan lattian purkutöissä menee arvion mukaan noin kuukausi.

Nyt ilmennyt korjaustarve on Linkolan mukaan länsimetron ensimmäinen.

– Ei ole ollut aiempia korjaustarpeita, tämä on ensimmäinen. Meillä on ollut hyvin toimiva järjestelmä. Toki ylläpito- ja huoltotehtäviä tehdään, mutta ne ovat normaaleja kiinteistön omistamiseen kuuluvia asioita.

Tapiolan metroasemalla on Linkolan mukaan hieman vastaavanlainen lattia kuin nyt Koivusaaressa halkeillut. Tapiolassa ongelmia ei kuitenkaan ole havaittu.

Koivusaari on Jorma Westlundin kotiasema. Hän yllättyi, kuinka nopeasti asema meni remonttiin.

Helsingin seudun liikenne (HSL) lisää lattian uusimisen ajaksi bussiliikennettä Katajaharjun ja Isokaaren alueilta Lauttasaaren metroasemalle. Matkustajia palvelee alueella myös linja 104, joka liikennöi Lauttasaaren metroasemalta Lauttasaarentietä pitkin Haukilahteen. Lisäksi Espoon Hanasaaressa käytössä ovat kesälläkin ruuhka-aikaan Länsiväylää pitkin liikennöivät bussit.

Lattiaremontilla on vaikutusta Eeva-Liisa Virtasen matkantekoon.

Asema valmistui vuonna 2016 ja otettiin matkustajien käyttöön marraskuussa 2017. Aseman remontti kestää 1.6–5.8.2020.