Kaksi F-35-hävittäjää jäi matkan varrelle – ilmatankkaustuki ei riittänyt tuomaan neljää konetta Atlantin yli - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Kaksi F-35-hävittäjää jäi matkan varrelle – ilmatankkaustuki ei riittänyt tuomaan neljää konetta Atlantin yli

Julkaistu: 10.2. 11:14

Arizonasta Suomeen lentäneiden huippumodernien F-35-hävittäjien matka oli loppuun asti epäonninen. Puolet hävittäjistä joutui jäämään valtameren toiselle puolelle ilmatankkausongelmien vuoksi.

Kaksi häivehävittäjää laskeutui Tampere-Pirkkalan lentokentälle pimeältä taivaalta sunnuntaina kello 19.20. Pilotit rullasivat koneensa Satakunnan lennoston hangaareihin ja painuivat levolle raskaan siirtolentourakkansa jälkeen.

  • Yllä olevalla videolla kaksi F-35-hävittäjää laskeutuu Tampere-Pirkkalan lentokentälle.

Vielä on epäselvää, osallistuvatko uudelle mantereelle jääneet koneet lainkaan Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjän koelentoviikolle. Maanantain startista ne joka tapauksessa myöhästyivät.

Suomen ilmavoimat on edellyttänyt kahden hävittäjän läsnäoloa.

”Tankkauskoneet eivät voineet tukea”

Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynn twiittasi viime keskiviikosta lähtien päivittäin siirtolennon vaiheista. Sunnuntai-iltana hän kertoi kahden matkaan lähteneen F-35:n luopuneen yrityksestä päästä Suomeen.

Tankkauskoneet eivät voineet tukea neljän F-35:n valtameren ylitystä, joten lähetimme kaksi. Odotan innolla tämän viikon koelentoja…,” 5 000 lentotunnin hävittäjä-ässä twiittasi antaen ymmärtää, että hänen koneensa pääsi perille.

Jatkuvia ilmatankkauksia

F-35-monitoimihävittäjiä ei ole tarkoitettu pitkään matkalentoon, joten niitä täytyy tankata ilmassa noin tuhannen kilometrin välein, eli useita kertoja mantereiden välisillä siirtolennoilla.

Erityisen tankkauskoneen onkin seurattava niitä jatkuvasti. Hävittäjien matkanopeus on sovitettava sen vauhtiin. Maatukikohtiin tehtyjen pysähtymisten yhteydessä on sekä hävittäjien että tankkauskoneen saatava polttoainetäydennystä.

Viiden päivän reissu

Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjien Suomen-reissu venähti todella pitkäksi, sillä Pohjois-Amerikassa ja Atlantilla velloneet myrskyt pakottivat ne useisiin lentosuunnitelmien muutoksiin.

Koneita odotettiin Suomeen jo torstaiksi, sillä Lockheedin tarkoitus oli saada hävittäjät perille ajoissa, jotta myrskyt olisi vältetty ja pilotit päässeet toipumaan aikaerosta.

Haastavin legi Kanadasta Suomeen (Britannian tai Tanskan tukikohtien kautta) viivästyi parilla päivällä, kun koneet jumittivat maassa Ciara-myrskyä välttäen.

Huolto saapui jo keskiviikkona

Tampere-Pirkkalan kentälle oli laskeutunut jo keskiviikkona kaksi Yhdysvaltojen ilmavoimien jättikokoista kuljetuskonetta. C-17 Globemasterit toivat paikalle neljän hävittäjän vaatiman maaorganisaation.

Samalla sapluunalla Lockheed Martin toimi, kun se vei häivehävittäjänsä Sveitsin ilmavoimien järjestämään evaluointitapahtumaan.

Globemasterit poistuivat Suomesta torstaina iltapäivällä.

Nyt on F-35:n vuoro

Häivehävittäjät osallistuvat HX Challenge -nimellä tunnettuun evaluointiin. Se palvelee Suomen historian suurinta ja kalleinta asehankintaa, Ilmavoimien 64:n Hornetin ilmapuolustuskyvyn korvaamista.

Ostettavien hävittäjien lukumäärää ei ole määritetty etukäteen, vaan tarjoajien on esitettävä kuinka moni kone pystyy korvaamaan nyky-Hornetien luoman ilmapuolustuksen.

Testaustoiminnan keskus on Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohdassa. Lentotoimintaa on laajalla alueella, jolloin saadaan selville miten ehdokkaat selviävät monipuolisista tehtävistä haastavissa talviolosuhteissa, suomalaisten määrittämin mittarein.

Hankintahinnan yläraja on nostettu kymmeneen miljardiin euroon. Täysin oma lukunsa on kunkin ehdokkaan käyttökustannukset.

Norjalaiset ovat arvioineet, että heidän tilaamiensa 52 häivehävittäjän elinkaarikustannukset 30 vuodessa olisivat noin 28 miljardia euroa.

Koelentokierros päättyy

Viidestä hävittäjäkandidaatista Eurofighter testattiin ensin tammikuun alkupuolella. Sitten ranskalainen Rafale ja ruotsalainen Gripen. Nyt alkaa yhdysvaltalaisen F-35:n arviointiviikko. Viimeisenä on yhdysvaltalaisen Super Hornetin (sekä Growlerin) vuoro.

Seuraavassa vaiheessa Suomen puolustushallinnon asiantuntijat analysoivat koelentojen tuloksena saadun valtavan datamäärän ja jatkavat HX-tarjokkaiden arviointia simuloitujen lentotehtävien ja virtuaalisten sotapelien avulla.

Puolustushallinnon rankinglista valmistuu loppuvuodesta. Sitä ei julkisteta. Hankintapäätöksen Suomen seuraavasta hävittäjätyypistä tekee valtioneuvosto ensi vuonna.

Alla olevalla videolla Yhdysvaltain ilmavoimien majuri Jordan ”Burn” Levine kertoo, kuinka turvallisena hän pitää F-35-hävittäjän moottoria.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?