Video: Epäonniset F-35 -hävittäjät pääsivät vihdoin perille –myrskyinen matka Arizonasta Suomeen kesti viisi päivää - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Video: Epäonniset F-35 -hävittäjät pääsivät vihdoin perille –myrskyinen matka Arizonasta Suomeen kesti viisi päivää

Julkaistu: 9.2. 21:02

Kaksi talvimyrskyjen riepottelemaa F-35 -hävittäjää laskeutui Tampere-Pirkkalan lentokentälle sunnuntai-illan jo pimettyä.

Hornetien saattamat hävittäjät rullasivat nopeasti Satakunnan lennoston hangaareihin ja pilotit painuivat lepäämään rankan, viisi päivää kestäneen siirtolentourakkansa jälkeen. Kaksi neljästä häivehävittäjästä on vielä matkalla.

Häivehävittäjien Suomen-reissu oli venähtänyt todella pitkäksi, sillä Pohjois-Amerikassa ja Atlantilla velloneet myrskyt pakottivat Lockheed Martin F-35 Ligthning II -hävittäjät muuttamaan lentosuunnitelmiaan useaan otteeseen.

Koneita odotettiin Suomeen jo torstaiksi, sillä Lockheedin tarkoitus oli saada hävittäjät perille ajoissa, myrskyt välttäen.

Myös pilotit toivoivat aikaisempaa saapumista, jotta he olisivat ehtineet toipua aikaerosta. Heidän täytyy olla täydessä iskussa heti maanantaina, jolloin jenkkihävittäjät joutuvat Suomen ilmavoimien tarkkaan syyniin Hornetien korvaajia testattaessa.

”Big winter storm”

Hävittäjät olivat lähteneet jo keskiviikkona matkaan kotitukikohdastaan Arizonan Lukesta. Ensimmäinen pysäkki oli ilmavoimien Fort Worthin tukikohdassa Teksasissa. Jo tuolloin lentue joutui tekemään muutoksia valtameren ylityssuunnitelmiinsa myrskyisten säätietojen takia.

Torstai-iltana Suomen aikaa hävittäjät ja niitä jatkuvasti seuraava tankkauskone olivat suunnanneet Kanadaan. Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynn twiittasi koneiden olevan Kanadassa tankkaamassa ja odottelemassa parempaa säätä.

5 000 lentotunnin hävittäjä-ässä poseerasi twiittinsä kuvassa NHL-seura Winnipeg Jeltsin pelipaidassa, joten koneet saattoivat tuolloin olla Winnipegissä sijaitsevassa Kanadan ilmavoimien tukikohdassa.

Flynnin mukaan matkantekoa on hidastanut kunnon lumimyrsky (”big winter storm”).

Lumimyrskyt piinasivat hävittäjäparvea oikein urakalla. Flynnin twiittien mukaan se oli pakotettu pysyttelemään maassa vielä perjantain ja lauantain.

F-35:t olivat päässeet vihdoin taivaalle ja lentäneet luultavasti lyhintä reittiä Grönlannin yli jatkaneet Britanniassa ja Tanskassa sijaitsevien tukikohtiensa kautta Suomeen. Mitä kauempaa ne koukkasivat Pohjois-Atlantin yllä, sitä enemmän ne väistivät myrskyrintamaa.

Jatkuvia ilmatankkauksia

F-35 -hävittäjäparven matka Pohjois-Amerikan lounaisosassa sijaitsevasta Arizonan osavaltiosta Suomeen ei ole mikään pikkujuttu.

Taisteluhävittäjiä ei ole tarkoitettu pitkään matkalentoon, joten niitä täytyy tankata ilmassa noin tuhannen kilometrin välein, eli useita kertoja mantereiden välisillä siirtolennoilla.

Tämän takia erityinen tankkerikone seuraa niitä jatkuvasti. Hävittäjien matkanopeus on tietysti sovitettava tankkerikoneen vauhtiin.

Tukikohtiin tehtyjen pysähtymisten yhteydessä on sekä hävittäjien että tankkauskoneen saatava polttoainetäydennystä.

Huolto saapui jo keskiviikkona

Tampere-Pirkkalan kentälle oli laskeutunut jo keskiviikkona kaksi Yhdysvaltojen ilmavoimien jättikokoista kuljetuskonetta. C-17 Globemasterit toivat paikalle F-35 -hävittäjien vaatiman maaorganisaation.

Samalla sapluunalla Lockheed Martin toimi, kun se vei häivehävittäjänsä Sveitsin ilmavoimien järjestämään evaluointitapahtumaan.

Globemasterit poistuivat Suomesta torstaina iltapäivällä.

Nyt on F-35:n vuoro

Maanantaista (10.2.) alkaen Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjien täytyy vakuuttaa suomalaiset isäntänsä suorituskyvystään, mikäli Lockheed Martin mielii Ilmavoimien hovihankkijaksi.

Kyseessä on HX Challenge -nimellä tunnettu evaluointi. Se palvelee Suomen historian suurinta ja kalleinta asehankintaa, Ilmavoimien 64:n Hornetin ilmapuolustuskyvn korvaamista.

Ostettavien hävittäjien lukumäärää ei ole määritetty etukäteen, vaan tarjoajien on esitettävä kuinka moni kone pystyy korvaamaan nyky-Hornetien luoman ilmapuolustuksen.

Testaustoiminnan keskus on Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohdassa. Lentotoimintaa on laajalla alueella, jolloin saadaan selville miten ehdokkaat selviävät monipuolisista tehtävistä haastavissa talviolosuhteissa, suomalaisten määrittämin mittarein.

Hankintahinnan yläraja on nostettu kymmeneen miljardiin euroon. Täysin oma lukunsa on kunkin ehdokkaan elinkaarikustannukset.

Norjalaiset ovat arvioineet, että heidän tilaamiensa 52 häivehävittäjän elinkaarikustannukset 30 vuodessa olisivat noin 28 miljardia euroa.

Koelentokierros päättyy

Viidestä hävittäjäkandidaatista Eurofighter testattiin ensin tammikuun alkupuolella. Sitten ranskalainen Rafale ja ruotsalainen Gripen. Nyt alkaa yhdysvaltalaisen F-35:n arviointiviikko. Viimeisenä on yhdysvaltalaisen Super Hornetin (sekä Growlerin) vuoro.

Seuraavassa vaiheessa Suomen puolustushallinnon asiantuntijat analysoivat koelentojen tuloksena saadun valtavan datamäärän ja jatkavat HX-tarjokkaiden arviointia simuloitujen lentotehtävien ja virtuaalisten sotapelien avulla.

Puolustushallinnon rankinglista valmistuu loppuvuodesta. Sitä ei julkisteta. Hankintapäätöksen Suomen seuraavasta hävittäjätyypistä tekee valtioneuvosto ensi vuonna.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?