Ranskalaishävittäjä Dassault Rafale ampaisi Pirkkalan taivaalle – ”Kuusi tehtävää 24 tunnissa on tosi helppo juttu”, yli 2 000 tuntia koneella lentänyt everstiluutnantti kertoo - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Ranskalaishävittäjä Dassault Rafale ampaisi Pirkkalan taivaalle – ”Kuusi tehtävää 24 tunnissa on tosi helppo juttu”, yli 2 000 tuntia koneella lentänyt everstiluutnantti kertoo

Julkaistu: 21.1. 20:03

Ilmavoimat jatkaa Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaiden testaamista Pirkkalassa, Satakunnan lennostossa.

HX-hankkeen testivaiheen tiistaina alkaneessa osiossa ranskalaisen Dassaultin Rafale-hävittäjien myyntipuheet laitetaan koetukselle.

Testivaiheen aluksi järjestetyssä tiedotustilaisuudessa satavuotias lentokonevalmistaja Dassault marssitti median eteen Ranskan suurlähettiläs Serge Tomasin, joka vakuutti hankkeella olevan Ranskan hallituksen täysi tuki. Samalla hän korosti Ranskan asemaa eurooppalaisen puolustuspolitiikan kärkimaana.

Ilmavoimien testien tarkoituksena on arvioida ja todentaa, kuinka kuvassa oleva Dassault Rafale ja muut Hornetien seuraajakandidaatit pärjäävät tositoimissa, Suomen olosuhteissa ja suomalaisten määrittämin mittarein.

– Suomen ja Ranskan kahdenvälinen yhteistyö on nykypäivänä vahvempaa kuin koskaan. Rafalen valitseminen tarkoittaa tulevaisuuden eurooppalaisen järjestelmän valintaa, Tomasi sanoi.

Tomasi ja muut tilaisuudessa puhuneet korostivat, että Ranska tulee käyttämään Rafale-hävittäjiä vielä 2060-luvulle asti, ennen kuin seuraavan sukupolven hävittäjän kehittäminen on valmista.

Hieman yllättäen Tomasi totesi myös, että Rafalet ovat keskeinen osa Ranskan ydinpelotetta. Yleisölle näytetyissä kalvoissa tosin huomautettiin sulkeissa, että ydinpelote koskee vain Ranskaa, eikä tule Suomelle ikään kuin kaupanpäällisenä.

Ranskan suurlähettiläs Serge Tomasi (vas.) korosti Ranskan asemaa eurooppalaisen puolustuspolitiikan kärkimaana.

Ranskalaiset lennättivät Pirkkalaan kaksi kaksipaikkaista Rafalea, jotta ilmavoimien koelentäjät pääsisivät tutustumaan ja kokeilemaan koneita paremmin.

Nykyään Ranskan ilmavoimien esikunnassa palveleva everstiluutnantti, entinen lentäjä Clément Amagat vakuuttaa, että koneen testaaminen tulee olemaan suomalaisille kokemus.

Hänellä itsellään on takanaan yli 2 000 Rafalella lennettyä tuntia, mukaan lukien taistelutehtäviä muun muassa Afganistanissa, Irakissa, Syyriassa, Libyassa ja Keski-Afrikassa. Amagat kertoo myös käyttäneensä lähes kaikkea mahdollista koneeseen sopivaa aseistusta.

– Ainoastaan ilmasta ilmaan -ohjuksia en ole käyttänyt tositilanteessa. Toivon, että tämä myös jatkuu sellaisena, hän sanoo.

Everstiluutnantti Clément Amagatilla on takanaan yli 2000 Rafalella lennettyä tuntia, mukaan lukien taistelutehtäviä muun muassa Afganistanissa, Irakissa, Syyriassa, Libyassa ja Keski-Afrikassa.

Amagat innostuu kertoessaan miltä nousukiitoon lähteminen Rafalella tuntuu.

– Tunne on voimakkain tietysti alussa, koska koneessa on tosi paljon työntövoimaa. Toiseksi tunne jatkuu vielä pitkään senkin jälkeen kun laskutelineet ovat ylhäällä. Nousun paineen tuntee, Amagat sanoo.

– Jos lentäisit kanssani, niin huomaisit, että kaikista vaikuttavin tunne tulee kuitenkin G-voimista.

Amagat korostaa erityisesti sitä, miten toimintavarma ja kestävä kone Rafale on. Tällä hän tarkoittaa sitä, että hävittäjä ”nousee ilmaan ensimmäisenä ja laskeutuu viimeisenä”.

– Sireenin soitosta kuluu vain kolme minuuttia siihen, että kone nousee kentältä ja vain toiset kolme siihen, että ollaan jo maksimikorkeudessa. Esimerkiksi kuusi lentotehtävää 24 tunnin aikana on ihan helppo juttu.

Ranskalaislentäjä väistää kohteliaasti kysymyksen siitä, mikä tekisi Rafalesta paremman koneen kuin aiemmin Pirkkalassa nähty Eurofighter Typhoon on.

– En ole koskaan lentänyt Eurofighterillä, hän naurahtaa.

Ranskalaishävittäjä Dassault Rafale kiinnosti mediaa Pirkkalassa.

Ilmavoimien testien tarkoituksena on arvioida ja todentaa, kuinka Hornetien seuraajakandidaatit pärjäävät tositoimissa, Suomen olosuhteissa ja suomalaisten määrittämin mittarein. Käytännössä suomalaiset kokeilevat esimerkiksi, että pitävätkö lentokonevalmistajien antamat tiedot koneiden tutkien havaintoetäisyyksistä paikkansa.

Satakunnan lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen toteaa, että nyt testattavat hävittäjät eroavat vanhemmista koneista etenkin koneiden ohjelmistojen osalta.

– Ennen vanhaan kun tykin kranaatista pystyi suurin piirtein näkemään mikä sen suorituskyky on, nyt todellinen suorituskyky on enemmän ja enemmän piilotettuna ohjelmistojen sisälle. Tässä voisi verrata vaikkapa Nokian 303-sarjan puhelimia nykypäivän älypuhelimiin, Heikkinen sanoo.

Hornetin seuraaja ei ole vain ilmavoimien ase, vaan sen tulee pystyä tukemaan kaikkien puolustushaarojen taistelua – maalla, merellä, ilmassa.

Koneilta edellytetään muun muassa kykyjä vihollisen ilmapuolustuksen lamauttamiseen, moderniin tiedusteluun ja elektroniseen sodankäyntiin, merimaalien torjuntaan, ilmataisteluun ja tietysti paikallisen ilmaherruuden saavuttamiseen ja ylläpitämiseen. Koneiden tulee pystyä näihin tehtäviin riippumatta siitä, nautitaanko valtakunnassa kirpeää pakkaspäivää vai tuskaillaanko syksyisessä räntäsateessa.

Lisäksi koneiden täytyy kyetä kommunikoimaan saumattomasti toisten parveen kuuluvien koneiden ja myös maassa sijaitsevan taistelunjohtokeskuksen kanssa.

Dassault Rafalen jälkeen HX-challenge -testausvaihe jatkuu vielä ruotsalaisen JAS Gripenin, Lockheed-Martinin F-35A:n ja F/A-18 Super Hornetin osalta.

Esittelytilaisuudessa kerrottiin, että Ranska tulee käyttämään Rafale-hävittäjiä vielä 2060-luvulle asti.

Esittelytilaisuudessa korostettiin Rafalen toimintavarmuutta ja kestävyyttä.

Ranskalaiset lennättivät Pirkkalaan kaksi kaksipaikkaista Rafalea.

–Kuusi lentotehtävää 24 tunnin aikana on ihan helppo juttu, everstiluutnantti Clément Amagat kertoi Pirkkalassa.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?