Puominosturin puomi irtosi kiinnityksistään 40 metrin korkeudessa ja tipahti rakenteilla olevan kerrostalon ja sen vieressä olleen taukotilan päälle Vantaalla aamulla.
Onnettomuus tapahtui Vantaan Tikkurilassa noin kello 9 maissa, kun työmaan kahvitauko oli juuri päättynyt.
– Kuljettaja oli kääntämässä nosturia ilman kuormaa vasemmalle, kun kuului kova pamaus ja kääntökehän pultit menivät poikki, nosturia operoineen Puuhax Oy:n toimitusjohtaja Markus Paavola sanoi.
Kuljettaja jäi lievästi puristuksiin koppiinsa. 26-vuotias mies kuljetettiin ensiapuun Peijaksen sairaalaan. Hän sai alustavasti rytäkässä vain viillon sormeensa. Mies oli työskennellyt torninosturin kuljettajana noin vuoden.
– Hänen toiminnassaan ei ole mitään huomautettavaa, Paavola sanoo.
Nosturissa ei ollut kuormaa, mutta puomia ylhäällä pitävää kääntökehää kiinnittävät kahdeksan M-39 pulttia jostain syystä pettivät. Kyse oli siis 39 millimetriä paksuista pulteista. Maallikolle pultin koosta kertoo se, että se kiristetään avaimella, jonka avainväli on 60 millimetriä.
Vaikka nosturissa ei ollut kuormavetoa päällä, oli puomin takana vastapainoja noin 35 tonnia. Puomi kärki keikahti niiden voimalla pystyyn noin 80 metrin korkeuteen ennen romahtamistaan alas. Terästä ja betonia tuli alas lähes rekka-auton painon verran 40 metrin korkeudesta.
Puomi tipahti kerrostalon päälle.
Puominosturin puomi irtosi kiinnityksistään tipahti rakenteilla olevan kerrostalon ja sen vieressä olleen taukotilan päälle.
Puominosturin puomi irtosi kiinnityksistään 40 metrin korkeudessa.
Alas pudonnut osa murskasi osin työmaaparakin.
Romahtanut nosturi oli italialainen Terex CTT 561 A. Nosturi on 550 tonnimetrin nosturi, eli se nostaa 50 metrin päästä 10 tonnin kuorman. Työmaalla nostettavien elementtien paino on Paavolan mukaan 5-10 tonnia.
Nosturissa on rajakytkimet, jotka ilmoittavat, milloin se ylittää korkeimman sallitun kuorman.
Paavola ei muistanut ulkoa, mihin kyseisen nosturin rajakytkimet oli säädetty.
Uudemmissa nostureissa on lokitiedosto, joka kertoo, jos nosturilla on ylitetty suurimpia sallittuja kuormia. Kyseisessä nosturissa sellaista ei ollut.
Nosturin omistaa Lambertsson Oy / Nosturiasennus Virtanen, joka on myös kasannut nosturin paikalle puoli vuotta aikaisemmin.
– Yläpää on tullut alas. Tämä oli täysi mysteeri meille, toimitusjohtaja Veli-Pekka Virtanen sanoo.
Puominosturin puomi tipahti rakenteilla olevan kerrostalon päälle.
Kääntökehä on päältä pultattu kahdella pultilla kummastakin kulmasta eli yhteensä veto on kahdeksan pultin varassa. Kun rautakauppatavarana olevat tavalliset pultit ovat lujuusluokaltaan yleensä 8.8.-luokan pultteja, nosturissa käytetään Virtasen mukaan vahvempia 10.9.-lujuusluokan pultteja.
Taulukoiden mukaan yksittäinen pultti kestää vetoa 810 kN eli 82 tonnia. Pultit kiristetään hydraulisesti noin 4 200 Nm momenttiin, kun henkilöauton vanteen pulttien kiristysmomentti on noin 90 Nm.
Onnettomuuteen joutunut nosturi oli vuosimallia 2004.
– Ei mikään uusi, mutta ei vanhakaan, Virtanen luonnehtii.
Pultit käydään nosturin kasaamisen yhteydessä visuaalisesti läpi, mutta niitä ei Virtasen mukaan mitata venymisen varalta tai tutkita niiden rakenteita mahdollisten väsymismurtumien varalta muuten kuin silmämääräisesti.
– Jos on huonoja pultteja, ne heitetään pois.
Nostureita ei koota Virtasen mukaan uusilla pulteilla joka kerta.
– Niitähän pitäisi olla rekkalastillinen, jos kaikki uusitaan.
Poliisi ja aluehallintovirasto Avi tutkivat onnettomuuden syytä. Vastaavia Terex nostureita on käytössä Suomessa myös muilla rakennusnostureita vuokraavilla yrityksillä.