”Eihän tässä ole mitään järkeä” – Varusteleka korotti hintoja Black Fridayn takia - Kotimaa - Ilta-Sanomat

”Eihän tässä ole mitään järkeä” – Varusteleka korotti hintoja Black Fridayn takia

Esimerkiksi Varusteleka, Unicef, Artek ja Virta. ovat lähteneet mukaan Balck Fridayn vastakamppanjoihin.

Esimerkiksi Varusteleka, Unicef, Artek ja Virta. ovat lähteneet mukaan Balck Fridayn vastakamppanjoihin.

Julkaistu: 29.11. 15:25

Kulutusjuhlan vastaiset tempaukset ovat toinen toistaan mielikuvituksellisempia.

Black Friday on hullaannuttanut suomalaiset jälleen kerran. Ylenpalttinen kulutusjuhla ei kuitenkaan ole kaikkien mieleen, ja nykyään myös monet yritykset ja järjestöt kampanjoivat tapahtumaa vastaan. Esimerkiksi Varusteleka Oy on tänä vuonna tehnyt vastavedon nostamalla valikoitujen tuotteiden hintoja jopa 40 prosentilla.

Varustelekan mukaan päivän kokonaismyynnistä 5 prosenttia lahjoitetaan Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry:lle.

– Black Friday on Yhdysvalloista myös Suomeen jalkautunut kulutusjuhla, jonka ainoana funktiona on myydä mahdollisimman paljon tavaraa mahdollisimman halvalla. Yritykset usein ostavat suuriakin eriä tuotteita pelkästään Black Friday -kampanjoita varten, tilittää Varustelekan perustaja ja omistaja Valtteri Lindholm tiedotteessa.

– Eihän tässä ole mitään järkeä. Jengi ostaa keinotekoisesti alennettua kamaa, mitä ne ei tarvitse, rahalla, mitä niillä ei ole. Meidän maailma tuhoutuu tämmöisen ylikulutuksen takia.

Monet muutkin ovat tänä vuonna toteuttaneet erilaisia kulutuksen vastaisia kampanjoita.

Suomalainen modernin muotoilun myynti- ja markkinointiorganisaatio Artek viettää Black Fridayn sijaan Blue Fridayta.

– Blue Fridayn idea on yksinkertainen: alennusten sijasta lahjoitamme perjantaina 29.11.2019 tehtyjen normaalihintaisten Artek- ja Vitra-ostosten loppusummasta 20 prosenttia Itämeren suojelutyöhön. Blue, sininen, viittaa sopivasti mereen, kerrotaan Artekin nettisivuilla.

Britanniassa muotisuunnittelija Cristopher Raeburn on käynnistänyt Älä osta mitään, korjaa jotain (BUY NOTHING, RÆPAIR SOMETHING) -nimellä kulkevan kampanjan.

Myös lontoolainen kenkäliike AllBirds viettää päivää tyhjentämällä liikkeen ja lopettamalla myynnin perjantain ajaksi. Liike myös avaa tilansa erilaisille työpajoille ja musiikille.

Suomen Unicefin viestintäpäällikkö Kirsi Harun mukaan erilaiset vaihtoehtoiset kampanjat ovat tervetulleita. Suomen Unicef järjestää tänä vuonna toista kertaa Black Friday-keräyksen, tällä kertaa Syyrian lapsille. Alennusprosentti on nolla.

– Viime vuonna räjäytimme pankin, ja keräsimme yli 300 000 euroa Jemenin lasten hyväksi. Tänä vuonna olemme uudelleen liikkeellä. Monet ovat olleet sitä mieltä, että vaikka sitä jotain ostaisikin on ohessa mukavaa näyttää, että Black Friday voi olla muutakin kuin pelkkää alennusten perässä juoksemista, Haru kertoo IS:lle puhelimessa.

Harun mukaan kampanjan tarkoitus ei ole tuomita tarjouksia hyödyntäviä ihmisiä. Keräys kuitenkin antaa erityisesti yltiöpäistä kulutusta vastustaville ihmisille mahdollisuuden tehdä protestoinnin ohella hyvää.

– Osa ihmisistä haluaa osoittaa, että Black Friday tarkoittaa heille tällaista auttamista, eikä överikulutusta. Samaan aikaan ne, joille tämän päivän säästömahdollisuus tulee tarpeeseen esimerkiksi joululahjojen hankkimiseksi, voivat sitten halutessaan käyttää niitä säästyneitä rahoja jonkin hyvän tekemiseen.