Yhdeksän liikennemerkkiä päällekkäin – onko tässä Suomen ennätys? - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Yhdeksän liikennemerkkiä päällekkäin – onko tässä Suomen ennätys?

Ehtisitkö nähdä kaiken tämän?

Ehtisitkö nähdä kaiken tämän?

Julkaistu: 20.11. 13:31

Helsingissä sijaitseva pylväs on herättänyt huvittuneisuutta autoilijoissa.

Pylväs sijaitsee Ruoholahdessa Porkkalankadulla Hietalahteen päin. Siihen on pinottu päällekkäin kaiken kaikkiaan yhdeksän liikennemerkkiä.

Merkit kieltävät muun muassa vaarallisten aineiden kuljetuksia ruuhka-aikoina, kertovat ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän suurimman sallitun pituuden ja massan ja niin edelleen.

Kuvan ottanut Jukka Pesonen ihmettelee merkkien tarkoituksenmukaisuutta.

– Kuvan kohdassa on viidenkympin nopeusrajoitus. Mietin, että kuka niitä noissa nopeuksissa ehtii lukea tai tajuta, mistä merkeistä on kyse, Pesonen ihmettelee.

– Liikennevalojen aikana niitä ehtii ehkä tutkia tarkemmin, hän lisää.

– Onko mitään järkeä laittaa siihen kohtaan noin monta liikennemerkkiä, eikö asian voisi hoitaa jotenkin toisin? En usko, että ne toimivat tarkoitetulla tavalla kun niitä on noin paljon.

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupalvelun tiimipäällikkö Jouni Korhonen kertoo, että kyseessä ei ole tavanomainen ratkaisu.

– Samaan pylvääseen saa yleensä kiinnittää kaksi liikennemerkkiä varustettuna tarvittavilla lisäkilvillä. Tästä on säädelty liikenneministeriön päätöksessä liikenteen ohjauslaitteista, Korhonen kertoo.

– Enempää merkkejä ei ole tarkoituksenmukaista laittaa samaan pylvääseen. Kuvan pylväässä on kuitenkin viisi liikennemerkkiä, joista kahdessa alimmaisessa päämerkissä on kummassakin kaksi lisäkilpeä.

Liikennemerkkejä ja lisäkilpiä tosiaan löytyy. Asiaan löytyy kuitenkin selitys.

– Pylväästä löytyy ajoneuvon suurin sallittu pituus ja tarvittavat lisäkilvet sekä vaarallisten aineiden kuljetus kielletty tarvittavine lisäkilpineen. Nämä merkit ovat olleet tuossa 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Kolme ylintä merkkiä ilmestyivät katukuvaan vuonna 2018. Tuolloin valmistui Ruoholahden sillan kuntokartoitus ja ilmeni tarve rajoittaa suurimpia sallittuja massoja sillalla.

Korhonen myöntää, että merkkien asennuksessa tarvitaan välillä luovuutta.

– Liikennemerkkien asentajat joutuvat välillä toteuttamaan suunnitelmaa soveltaen maastossa. Näin käy helposti etenkin silloin, kun joudutaan jo ennestään ahtaaseen tilaan asentamaan uusia merkkejä myöhemmin. Kuvan pylvään kohdalla on käynyt juuri näin.

Merkit koskevat kuitenkin lähinnä raskasta liikennettä.

– Henkilöauton kuljettajille noilla merkeillä ei ole merkitystä. Raskaan liikenteen kuljettajille on noista kaikista kielto- ja rajoitusmerkeistä maastossa ennakkomerkit. Tällöin varsinaiset kielto- ja rajoitusmerkit eivät tule heillekään yllätyksenä, Korhonen kertoo.

– Yleisesti ottaen autoilijoille tulevaa informaatiota ei saa olla liikaa samassa kohdassa. Kyseinen kohta on liikenteellisesti jo muutenkin haastava.