Britannian Diili-ohjelman kilpailijat tyrmistyivät Finnairille – miehistö ei suostunut pähkinävaatimukseen - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Britannian Diili-ohjelman kilpailijat tyrmistyivät Finnairille – miehistö ei suostunut pähkinävaatimukseen

Diili-ohjelman brittiversion kilpailijat moittivat Finnairia ankarasti Twitterissä.

Diili-ohjelman brittiversion kilpailijat moittivat Finnairia ankarasti Twitterissä.

Julkaistu: 14.11.2019 18:20

Diili-tosi-tv-ohjelmaa kuvattiin toukokuussa Tuusulanjärvellä. Kuvausryhmän matka Suomeen hankaloitui kahden kilpailijan vakavan pähkinäallergian vuoksi.

Suomi sai keskiviikkona laajaa näkyvyyttä Britanniassa, kun BBC esitti ykköskanavallaan toukokuussa Tuusulanjärvellä kuvatun Diili-tosi-tv-ohjelman jakson. Jaksossa ohjelman kilpailijoiden tehtävänä oli suunnitella Suomelle uusi brändi.

Suomen maabrändi sai kuitenkin samana päivänä kolhun samalta suunnalta, kun brittimediassa uutisoitiin kahden Diili-kilpailijan lentoyhtiö Finnairiin kohdistamista syytöksistä. Asiasta uutisoivat muun muassa Independent sekä The Sun.

Pamela Laird, 29, ja Ryan-Mark Parsons ovat kertoneet olevansa ”järkyttyneitä ja tyrmistyneitä” siitä, että kuvausryhmän matkustaessa Suomeen Finnairin lennolla miehistö kieltäytyi välttämästä pähkinöiden tarjoilua matkustamossa. Sekä Laird että Parsons kärsivät vakavasta pähkinäallergiasta, jonka vuoksi he joutuvat kantamaan jatkuvasti mukanaan adrenaliinikynää.

Pähkinäallergia voi toisinaan olla niin voimakas, että pelkkä pähkinöiden läheisyydessä oleskeleminen saattaa aiheuttaa hengenvaarallisen allergisen reaktion.

– Minä ja Ryan-Mark Parsons olemme iloisia saadessamme nostaa esille tämän Finnairin järkyttävän käytännön – kaikkien vakavasta allergiasta kärsivien tulisi välttää tätä lentoyhtiötä niin kauan, kunnes he asettavat matkustajien turvallisuuden etusijalle, Laird twiittasi keskiviikkona.

Myös Parsons twiittasi aiheesta. Hän varmisti viestinsä perille menoa linkittämällä siihen Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin Twitter-käyttäjätunnuksen.

– Räikeää piittaamattomuutta matkustajien turvallisuudesta. Oli häpeällistä aiheuttaa Pamela Lairdille ja minulle vaaraa. Teidän henkilökuntanne ei voinut edes tehdä kuulutusta!

– Puhumattakaan siitä, kuinka töykeitä Finnairin työntekijät olivat käsitellessään tilannetta, ilman käytöstapoja tai huolta tilanteestanne. ”Tiedätte, missä ovi on” – olin järkyttynyt, lisäsi Parsonsin twiittiä kommentoinut kolmas Diili-kilpailija Lottie Lion.

Matkustajaporukan väitettiin syöneen tahallaan pähkinöitä asiasta kuultuaan

Kuvausryhmän sisäinen lähde kertoi Independentille, että kun Laird ja Parsons olivat ilmoittaneet allergioistaan lentohenkilökunnalle, sen edustajat olivat sanoneet näille, ettei mitään ollut tehtävissä.

– He pyysivät miehistöä kuuluttamaan ja kertomaan muille matkustajille, että he eivät söisi tai ostaisi pähkinöitä koneessa. Miehistön jäsen sanoi, ettei tämä ollut heidän käytäntönsä, ja että he eivät voisi tehdä mitään auttaakseen, lähde kertoi lehdelle.

Hänen mukaansa Parsons pyysi päästä puhumaan lentokapteenille, jonka kerrottiin sanoneen, että hän ei voisi tehdä asialle ”kerta kaikkiaan mitään”. Hän sanoi: ”Jos teillä on ongelma, poistukaa koneesta”, lähde väitti.

Pamela Laird on tuohtunut Finnairin käytännöistä.

Pamela Laird on tuohtunut Finnairin käytännöistä.

Kuvausryhmän jäsenten kerrottiin ratkaisseen tilanteen kulkemalla pitkin koneen käytävää ja anomalla muilta matkustajilta, että nämä välttelisivät pähkinöiden käsittelyä. Lähteen mukaan yksi koneessa olleista seurueista olisi kilpailijoiden allergioista kuultuaan käynnistänyt asiasta metelin sekä ostanut ja syönyt tahallaan pussillisen pähkinöitä.

– Oli järkyttävää kuulla Finnairin käytännöstä koskien vakavasti pähkinöille allergisia matkustajia. Heidän täytyy ymmärtää pähkinäallergioihin liittyvän tilanteen vakavuus ja se, että he eivät yksinkertaisesti voi kieltäytyä palvelemasta ihmisiä, jotka matkustavat heidän lennoillaan. Jos ei mitään muuta, niin haluan, että muut pähkinäallergikot ovat tietoisia tästä käytännöstä ennen kuin he ostavat lennon Finnairilta, Laird kommentoi Independentille.

Kaksikko on julkaissut sittemmin useita twiittejä aiheesta. Finnair on pahoitellut heille tapahtunutta, mutta yhtiön perustelut eivät näytä liiemmin tyydyttäneen heitä keskustelun perusteella.

”On valitettavaa, jos tällainen kuva on jäänyt”

Finnair kertoo verkkosivuillaan olevassa ohjeistuksessa, että yhtiö ”ei voi taata vakavasta allergiasta kärsiville täysin allergeenitonta ateriaa, matkustamoa tai ympäristöä”. Ohjeistuksessa allergisia matkustajia kehotetaan keskustelemaan ennen lentolippujen ostamista lääkärin kanssa sekä käymään läpi mahdollisia riskejä ja niiden minimointia.

Vakavasti allergisia kehotetaan myös kantamaan käsimatkatavaroissa adrenaliinikynää, mikäli lääkäri on sellaisen määrännyt.

– Me emme valitettavasti voi taata pähkinävapaata ympäristöä. Emme ryhdy siitä myöskään kuuluttamaan, koska siellä on monenlaisia ihmisiä monenlaisella kielitaidolla. Siksi on vaikeaa taata myöskään sitä, että kaikki ymmärtävät kyseisen viestin, Finnairin viestinnästä kerrottiin torstaina IS:lle.

Ryan-Mark Parsons osoitti viestintä Twitterissä myös Finnairin toimitusjohtajalle Topi Mannerille.

Ryan-Mark Parsons osoitti viestintä Twitterissä myös Finnairin toimitusjohtajalle Topi Mannerille.

Yhtiön tiedottajan mukaan on kuitenkin mahdollista, että henkilökunta pyytää vakavasti allergisen matkustajan läheisillä riveillä istuvia matkustajia olemaan syömään pähkinöitä, jos tilanne sitä vaatii.

– Tietysti olemme pahoillamme, jos tässä ei ole näin toimittu näiden henkilöiden kanssa, viestinnästä lisättiin.

Tiedottajan mukaan on vaikeaa ottaa kantaa Parsonsin ja Lairdin väitteisiin miehistön tylystä käytöksestä, koska tapahtuneesta on jo useita kuukausia.

– On valitettavaa, jos tällainen kuva on jäänyt. On kuitenkin mahdotonta sanoa, mitä siellä on tarkalleen sanottu. Tai onko sitten kyse siitä, että meidän suomalaisten tapa puhua on jotenkin erilainen kuin briteillä, ja sitä saatetaan tulkita niin. Tällainen nettiohjeistus meillä on tällä hetkellä. Toki näitä sitten aika ajoin mietitään, kun näitä tapauksia tulee, että voitaisiinko tehdä paremmin.

Vastaavia tapauksia myös aiemmin

Independentin Finnairilta saamissa kommenteissa kerrottiin myös, että Aasiaan suuntautuvien lentojen runsaasta määrästä johtuen yhtiön lentojen ruokalista heijastelee aasilaista keittiötä, jossa käytetään paljon pähkinää. Tämä on myös yksi syy siihen, miksi täysin pähkinätöntä ympäristöä ei voida taata.

The Sunin mukaan useat lentoyhtiöt toimivat tilanteessa samalla tavoin kuin Finnair. Jotkut lentoyhtiöt puolestaan, kuten Ryanair ja British Airways, kuuluttavat allergisen läsnäolosta matkustamossa, mikäli asiasta ilmoitetaan etukäteen. EasyJet-halpalentoyhtiön lehti kertoo luopuneen kokonaan pähkinöiden tarjoilusta aiemmin tänä vuonna.

Finnair on joutunut vastaavien syytösten kohteeksi aiemminkin. Keväällä 2016 Ruotsissa uutisoitiin tapauksesta, jossa 20-vuotias nainen ei ollut päässyt Kreikasta paluulennolleen, koska hänen turvallisuuttaan ei voitu taata.

Hieman aiemmin Britanniassa Daily Mail oli kertonut tapauksesta, jossa brittinainen oli tuohtunut matkustaessaan Suomeen Finnairin siivillä, koska miehistö ei suostunut varoittamaan muita matkustajia hänen tyttärensä vakavasta pähkinäallergiasta.

Tuoreimmat osastosta